طوطی های کاکاتو - کاکادوها

کاکادوی سیاه منقار کوتاه

کاکادوی سیاه منقار کوتاه

کاکادوی سیاه منقار کوتاه

Carnaby’s Black Cockatoo

Calyptorhynchus latirostris

Short-billed Black Cockatoo

این کاکادو با اسامی دیگری چون Carnaby’s Black Cockatoos یا Calyptorhynchus latirostris و یا کاکادوی بزرگ سیاهرنگ یا Carnaby’s Cockatoos هم نامیده می شوند.

توصیف:

طول بدن این کاکادوها حدودا 55 سانتی متر است. 
پرها عموما خاکستری تیره یا سیاهرنگ می باشد، با حاشیه هایی به رنگ خاکستری روشن که جلوه ای ویژه به پرهای تیره رنگ میدهد، پرهای روی گوشها خاکستری رنگ هستند. 
آنها یک تاج بسیار کوتاه بر روی سر خود دارند. پرهای کناری دم سفید رنگ بوده و قسمتهای انتهایی آنها سیاهرنگ است. قسمت مرکزی پرهای دم هم سیاهرنگ هستند.

عنبیه ی چشمها قهوه ای تیره رنگ، ساق پا و پنجه به رنگ قهوه ای – خاکستری می باشد. منقار آنها کوتاه تر و پهن تر از کاکادوهای سیاه منقار بلند است.

یک نر بالغ حلقه ی صورتی – قرمز رنگی به دور چشمهای خود دارد. منقارش به رنگ خاکستری تیره است.

ماده های بالغ، حلقه هایی به رنگ خاکستری تیره به دور چشمهایشان دارند. منقار به رنگ استخوانی یا شاخی رنگ دیده می شود. پرهای روی گوش کمرنگ تر (روشن تر) از نرها است.

جوانترها هم منقاری به رنگ استخوانی دارند، حلقه ی دور چشمها به رنگ خاکستری است و در قسمت دم، پرهای سفید رنگ کمتر به چشم میخورد.

گسترش طبیعی / زیستگاه:

این کاکادوها بومی جنوب غربی استرالیا هستند، که در معرض خطر انقراض می باشند و تحت حفاظت هستند. در طی 45 سال اخیر تعداد آنها حدودا بیش از 50 درصد کاهش یافته است.

رژیم غذایی:

آنها از دانه های گیاهانی مثل Banksia، Hakea ، Grevillea، اکالیپتوس، Corymbia و کاج تغذیه می کنند. همچنین بی مهرگانی مثل لارو پروانه ها را هم می خورند. آنها اغلب بر روی درختان می نشینند و به شکستن دانه ها و یا پوسته های درختان می پردازند.

آشیانه سازی:

آنها بیشتر درختانی چون Wandoo و salmon gum را برای لانه سازی انتخاب می کنند و برای ساختن لانه برای خود با گونه های دیگری چون Long-billed Corella، Galah و حتی زنبور عسل های اروپایی رقابت می کنند!

ویژگی های رفتاری و پرورش:

از آنجایی که این کاکادوها در معرض خطر انقراض هستند، بنابراین اگر آنها در شرایط اسارت یا قفس نگهداری می شوند، باید شدیدا برای بقای آنها تلاش کرد، مخصوصا در هنگام تولید مثل آنها.

اگر آنها را به عنوان حیوان خانگی و تنها نگهداری می کنید باید بدانید که این کاکادوها نیازمند توجه زیادی از سوی صاحبان خود هستند. یعنی اینکه چنین طوطی های باهوشی، به صاحبان دلسوزی نیاز دارند که توانایی لازم را برای برآورده کردن احتیاجات آنها داشته باشد. همچنین بهتر است که آموزشهای لازم از سنین کمتر برای آنها شروع شود زیرا این آموزشها برای جلوگیری از رفتار مخرب و آزار دهنده ی آنها در آینده بسیار مفید هستند. مشکلات رفتاری کاکادوها عبارتند از:

جویدن بیش از حد: هر طوطی جویدن را دوست دارد. در طبیعت، آنها با استفاده از منقار خود، شروع به حفر لانه در داخل درختان مورد علاقه ی شان می کنند. همچنین آنها برای سالم نگهداشتن منقار خود، نیاز به جویدن دارند. مشکل زمانی است که آنها بیش از حد به جویدن بپردازند. کاکادوهایی که دچار مشکلات رفتاری هستند، ممکن است با جویدن سیم های برق باعث بروز آتش سوزی در خانه شوند. بنابراین صاحبان اینگونه از طوطیها باید زمان زیادی را با طوطی خود بگذرانند و اسباب بازی های سالم و مطمئنی که مخصوص طوطها ست برای آنها تهیه کرده و در اختیارشان قرار دهند و همچنین آموزش هایی نیز برای اصلاح مشکلات رفتاری این طوطی ها لازم است.

گازگرفتن: کاکادوها هم مانند سایر طوطیها، بعد از گذران مراحل کودکی علاقه ی بسیاری به استفاده از منقار خود و گاز گرفتن دارند و این مسئله بسیار حائز اهمیت است که یاد بگیریم چگونه آنها را درک کنیم و رفتارشان را کنترل کنیم، قبل از اینکه آنها رفتار نامطلوبی از خود بروز دهند. اگر رفتار آنها کنترل نشود، به مرور زمان برتمامی افراد خانواده تسلط پیدا خواهند کرد و اگر از کسی خوششان نیاید، او را مورد حمله قرار میدهند. بنابراین آموزشات لازم، جهت متوقف کردن این رفتار مخرب بسیار ضروری می باشد.

جیغ زدن: هیچ کسی قادر به تحمل صدای جیغ کشیدن (صدای ذاتی و بلند) طوطی های کاکادو نیست، و نمی توان به طور کلی جلوی اینکار آنها را گرفت و فقط روشهایی برای ضعیف تر (کمتر کردن) صدای فریاد کشیدن کاکادوها وجو دارد.
شما با آموزش و کنترل رفتار طوطی کاکادوی خود قادر خواهید بود تا او را به همان گونه ای تربیت کنید، که مورد پسند شماست.

اگر شما می خواهید، که مرحله به مرحله آموزش را برای طوطی کاکادوی خود شروع کنید، پیشنهاد می کنم، به ترتیب زیر عمل کنید:

اهلی کردن
جلوگیری از گازگرفتن 
آموزش ترفندها
آموزش سخن گویی

 

انگلیسی: Black Cockatoos
هلندی: Raafkakatoes
آلمانی: Rabenkakadus
فرانسوی: Cacatoès noir

گونه:

نام علمی: Calyptorhynchus funereus latirostris یا Calyptorhynchus baudinii latirostris
انگلیسی: Carnaby’s White-tailed Black Cockatoos
هلندی: Carnaby’s Witoorraafkakatoe
آلمانی: Carnabys Weißohr Rabenkakadu
فرانسوی: Cacatoès à queue blanche

CITES II: در لیست گونه های در معرض خطر انقراض قرار دارند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید