اخبار دانستنی آموزشی طوطی سانان

اسباب کشی نقل مکان و انتقال طوطی به خانه جدید

جابجایی اسباب کشی نقل مکان طوطی

اسباب کشی نقل مکان و انتقال طوطی به خانه جدید

نکاتی که هنگام جابجایی منزل باید رعایت کرد:

یک نقل مکان غیر منتظره برای طوطی می تواند با استرس فراوان همراه شود و پرنده را عصبی – پرکن سازد

اینکار با ارامش و ظرافت باید صورت گیرد خصوصا درمورد طوطی خاکستری و اکلکتوس از نظر من این دو گونه از حساس ترین روحیات و حالات روانی را دربین انواع طوطی ها می باشند.

طوطی ها مانند هر جانور وحشی دیگر دوست ندارند جابجا شوند جانوران وحشی محدوده ای برای خود دارند و مثل حیوانات اهلی نیستند که بتوان انها را مثل انواعی از سگهای خانگی اینطرف و انطرف برد حیوانات وحشی مثل سنجاب یا طوطی یا غیره حتی اگر از ابتدا با انسان بزرگ شده باشند درصورت نقل مکان برای مدتی نسبت به بوی آدم ها و مکان جدید با احتیاط رفتار کرده و مطمئن می شوند که مکان جدید خطری برایشان ندارد.

حتی یکی از دلایل اسهال شدن طوطی ها پس از یک جابجایی همین موضوع استرس است.

طوطی پس از اطمینان از اینکه در مکان جدید ارامش برقرار است اقدام به غذا خوردن یا حرف زدن می کنند می کنند و با محیط جدید کنار می ایند البته عده ای از انها از شدت هیجان یا استرس ممکن است در مکان جدید صحبت کنند اما این نشانه آرامش آنها نیست !

از این روی پیشنهاد تاحد امکان از جابجا کردن طوطی ها حتی طوطی های اهلی خودداری کنید انها با این کار بسیار هیجان زده شده و در بسیاری موارد ممکن است پرهای خود را بکنند. شاید حتی بهتر باشد طوطی ها فکر کنند کل دنیا به همان فضای منزل ختم می شود و  خارج از خانه ای وجود ندارد.

دربین انواع طوطی سانان متداول در نگهداری بعنوان پت گونه های کاکاتوها – کانورها – لوریکیتها نسبت به سایرین راحت تر جابجایی را قبول می کنند و همچنین طوطی های کم هوشی مثل کاکاریکی ها و روزیلاها نیز با جابجایی و انتقال به خانه جدید راحت تر کنار می آیند.

دقیقا مانند انسان هایی که عنوان می کنند شب ها فقط در رخت خواب و منزل خود خوابشان می برد و حتی عده ای را دیده ام که فقط می توانند در منزل خود توالت بروند !!

اگر یک شب یک کاور روی قفس طوطی خود بکشید و انرا به ارامی به خانه ای دیگر منتقل کنید و صبح خود را در خانه جدید ببیند با کمی تعجب اما بسیار سریع تر با محیط جدید کنار می اید و حرف می زند اما اگر او را بدون هیچ پوششی در ساعاتی از روز جابجا کنید و به منزل جدید ببرید حالات ترس یا خجالت و تعجب زیاد را در او مشاهده خواهید کرد و ساعتهای بیشتری طول خواهد کشید تا با محیط جدید کنار بیاید.

هیچ گاه نمی توان در مورد رفتارهای همه طوطی ها حتی طوطی هایی از یک گونه با اطمینان سخن گفت رفتارها و ری اکشن های همه انها با هم دست کم اندکی تغییر دارد مثل فنچ و سهره و کبوتر و مرغ و خروس نیستند که بشود در مورد همه انها یکسان تصمیم گرفت هرگز نمی توان حالات انها را با اطمینان پیشبینی کرد.

پیشنهاد می شود در صورت جابجا کردن طوطی یا مسافرت حتما یک قفس مسافرتی تهیه کرده و حتما روی قفس را با یک پارچه مناسب درطول مسیر بپوشانید.

پیشنهاد می شود پس از رسیدن به مقصد در چند وعده نخست غذایی پرنده در آبخوری از ب کمپلکس + آنتی استرس استفاده شود.

از سری دست نوشته های امید شایگان

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید