طوطی های لوری - لوریکیت ها

اطلاعاتی درمورد طوطی های لاری و لاریکیت

لوری رنگین کمان

Lories and lorikeets
Loriini
لاری ها و لاریکیت ها
هرچند که آنها قادر هستند تعدادی از کلمات و صداهایی تردید آمیز را تقلید کنند،اما این استعداد آنها برای صحبت کردن نیست بلکه بیشتر آواها و صداهایی ساده را تقلید می کنند. تا لاریکیت ها به پرنده های تایید شده برای علاقه مندان طوطی به نظر بیایند. این پرندگان با زبانی شبیه به یک قلم مو ویژگی های استثنایی دیگری دارند، در شمار این ویژگی ها زیبایی ، شیطنت، کنجکاوی و عشق بی اندازه آنها نسبت به همدم انسانی و همجنس شان را می توان برشمرد. چه سعادتی است که آنها را در هنگام غلتیدن در کف قفس در حالیکه بازی می کنند، یا با یکی از جفت های خود سر و صدا راه می اندازند تماشا کرد. همه چیز برایشان جالب است، و آنها عاشق جستجو هستند. آنها از زبان پیشرفته خود برای کارهای گوناگونی غیر از چشیدن و خوردن نیز استفاده می کنند مثل لمس کردن اشیاء. در این صورت می توان پرزهای ریزی شبیه به مو را مشاهده کرد که زبان را تا انتها پوشانده است و باعث می شوند این پرندگان بهتر شهد گلها و میوه جات را مورد کاوش قرار دهند.
شخصیت آنها و رفتارشان به شدت بین گونه ها متفاوت است؛ در این زمینه بیش از 53 مورد وجود دارد، ولیکن فقط تعداد کمی به خوبی شناخته شده اند. آنها بی اندازه جالب هستند زیرا به صورت دائمی فعال هستند، و هربار یک ابتکار بزرگ در بازی های خود نشان می دهند. برخلاف بسیاری طوطی سانان آنها تمام روز را با انجام ندادن هیچ کاری روی شاخه نمی نشینند. با این حال، وقتیکه در خانه نگهداری می شوند عواقب جدی را عرضه می کنند. بیشتر گونه ها پر سر و صدا هستند و جیغ های گوش خراشی می کشند. آنها می توانند خود را بی اندازه پرخاشگر نسبت به دیگر پرندگان نشان دهند. آنها به تمرین زیادی نیاز دارند؛ اگر در قفس نگهداری شوند خیلی چاق و کسل می شوند، و زیاد فریاد می زنند. فضله های مایع آنها همه جا می پاشد و خرده ریزه های میوه هایی که به قفس و اطراف چسبیده شده اند می بایست دائم تمیز شوند.
آنها بی نظمی زیادی را برای اکثر خانه ها بوجود می آورند. این موضوع موجب شده تا همه مردم خود را سرگرم لوریکیت نکنند. از آنجا که آنها بسیار کنجکاو و عاشق وارد شدن در فضاهای تنگ هستند، لازم است این فضاها را پر کرد (مثلاً پشت یک شومینه). هوشیاری هر لحظه لازم است. در خاطر دارم یک لاریکیت گردن سبز مُرد درحالیکه داخل توالت افتاده بود.
لاری ها دم کوتاه تر و جثه بزرگتری از لاریکیت ها دارند و می توانند خود را بسیار پر سر و صدا نشان دهند، بعلت تغذیه از میوه جات و مایعات به مانند لاریکیت ها فضله های مایع شان زیاد است؛ این مشخصه ها آنها را به پرندگانی مشکل برای نگهداری در خانه تبدیل کرده است. با این حال، تعدادی از آنها در بسیاری نقاط دنیا به صورت دستی پرورش می یابند و به عنوان پرندگان خانگی فروخته می شوند. صاحبان لاریها و لاریکیت ها اغلب ارتباط با آنها را خاتمه می دهند بخاطر اینکه به سرعت باید از دست آنها خلاص شوند، یا زندگی پرنده را به عمد به واسطه یک رژیم غذایی ناسازگار کوتاه می کنند! چرا که تغذیه اصولی این گونه ها که از شهد و غذاهای نرم بیشتر تغذیه می کنند در دراز مدت بسیار خسته کننده خواهد بود خصوصا که مقدار زیادی از خوراکی ها و میوه جات را به اطراف پرتاب می کنند همانطور که در طبیعت نیز از هر میوه یک گاز می زنند و خسارات فراوانی به صاحبین مزارع و باغ ها وارد می کنند. با وجود این، در میان دستان ماهر و مسئول، بعضی گونه ها می توانند همدمان بسیار مهربانی باشند.
برخلاف لاریکیت ها تعدادی از لاری ها نظیر پالتو زرد اغلب مقلدان عالی هستند و قدرت تکلم حیرت انگیزی دارند. آنها شخصیتی مستعد دارند و بی اندازه با هوش هستند. این امر به همان ترتیب برای لاری قرمز [Red lory] صادق است البته لاری قرمز توانایی کمتری در سخنگویی دارد به نسبت لاری پشت زرد و لاری کلاه سیاه. هرچند از زمانی که واردات متوقف شد این گونه ها بسیار نادرتر شدند و بندرت به عنوان پرندگان خانگی نگهداری و پرورش می یابند.

انواع طوطی های لوری

وطن اصلی: جنوب شرقی استرالیا-گینه جدید و جزایر اطراف ان.

خصوصیات: لوری ها از جمله طوطیان رنگی می باشند.برخی انواع انها دارای رنگ امیزن جالبی بوده وگروهی دارای رنگهای خنثی و یا سیاه رنگ هستند.بسته به نوع انها طول بدنشان از 12 تا40 سانتی متر می باشد.
لوری ها بر خلاف سایر طوطیان فاقد زبانی ضخیم و عضله دار بوده و برای تطابق با خوراک عمده شان که از نیشکر..دانه تازه گیاهان و میوه جات تر تشکیل یافته…زبانی زبر و پرز دار دارند.لوری ها که از میان انها 61 نوع وحدود160 زیر نوع شناخته شده اند…جانورانی اجتماعی بوده و حتی در طبیعت ..وحشت چندانی از آدمی ندارند.

مناسب بودن به عنوان جانور خانگی: بسیاری از انواع لوری ها بخاطر زیبایی خاص خود توسط علاقه مندان در پاسیو نگهداری می شوند.آنها به ادمی خو گرفته و ترسشان ریخته .ولی او را به عنوان همدم بدلی به رسمیت نخواهند شناخت.
انواع مختلف لوری را بایستی مجزا از هم نگهداری کرد.همچنین نگهداری لوری ها با دیگر پرندگان نیز مناسب نیست.اغلب لوری ها خصوصا” نوع کوهستان در پاسیو سر حال بوده و به بازی با یکدیگر می پردازند.علاوه بر آن آنان علاقه وافر به حمام کردن دارند.

استعداد حرف زدن: در صورتیکه لوری پالتو زرد(domicella garrula)ولوری خانمها(domicella lory)در پاسیو تماس زیادی با نگهدارنده خود داشته باشند به او خو گرفته و حرف زدن نیز خواهد اموخت.انواع دیگر لوری به ندرت استعداد حرف زدن دارند.صدای طبیعی انها را سوت ممتد تشکیل می دهد.

تغذیه: نان سوخاری اب زده یا نان تخم مرغ با عسل ویتامین غذای انها را تشکیل می دهد.پوره ی مخلوط میوه ها .میوه های شیرین.انواع توت.هویج پخته.برنج پخته و بیسکویت از جمله دیگر خوراک این پرنده هستند.تخمه سیاه افتاب گردان کم جوانه و دانه جو جوانه زده را می توان رفته رفته با دیگر غذاهایش مخاوط کرده.لوری ها علاقمند به خوردن غذا از رمین هستند لذا باید خوراک انها در ارتقاع منفار از سطح قفس داده شود.

لوری ها پرندگان شاداب ، شلوغ و پر تحرکند و از زیبا ترین رنگ آمیزی در میان طوطی ها برخوردارند

منطقه زیست آنها را استرالیا ، گینه جدید ، جزایر شرقی سوندا تا سولاوسی (کلبس) و جزایر فیلیپین (میندانائو) تشکیل میدهد به سمت شرق انواع زیادی از آنان میتوان مشاهده کرد

مجموعاً حدود 55 نوع لوری شناخته شده اند . آنان بسته به نوع خود جثه ای به طول 18 تا 23 سانتیمتر دارند . انواعی از آنان شناخته شده اند که طولشان تنها 13 سانتیمتر است ولی این گروه کمتر مورد توجه قرار گرفته اند . بلند ترین لوری ، پاپوولوری طولی تا 42 سانتیمتر دارد و دمش قسمت عمده طول بدنش را تشکیل میدهد

تغذیه

لوریها از میوه جات ، دانه های نیمه رسیده و شیره گلها تغذیه میکنند . آنها قادرند به کمک زبان موئین خود شیره گل

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید