اصول تغذیه صحیح طوطی ها

اهمیت وجود خاک و گل و سنگریزه در وعده های غذایی طوطی

سنگدان طوطی علت خاک خوردن طوطی

اهمیت وجود خاک و گل و سنگریزه در وعده های غذایی طوطی

طوطیها درحال کندن سنگها و خوردن گلهای سفت

همانطور که در عکس بالا می بینید همه طوطی ها علاقه شدیدی به این کار یعنی خوردن خاک سفت (گل) دارند حتی با کمک پاهایشان مقداری از این گلها ها با خود می برند، معمولا صبح ها و غروبها بیشتر به این صخره ها و کوه ها هجوم می اورند.

اما جواب این سوال را که چرا طوطیها به اینکار علاقه مند هستند هنوز مشخص نیست اما نباید فراموش کنیم که انواع طوطیها برای هضم غذای خود احتیاج به مقدار زیادی سنگ ریزه دارند.

و در صورت عدم دسترسی به سنگ زیره دچار مریضی های گوناگون می شود و کمی دیر یا زود باعث مرگشان خواهد شد.

همچنین این خاک و گل که در طبیعت می خورند دارای مقدار قابل توجه ی مواد لازم و ضروری برای ادامه حیات در طوطی سانان می باشد.

اهمیت وجود سنگریزه در داخل دستگاه گوارش

طوطی ها به کمک سنگریزه های داخل دستگاه گوارش یا همان سنگدان قادرند دانه ها و غذاها را به طور موثری خرد کنند. در این عضو به کمک سنگ ریزه ها ( که به طور طبیعی همراه غذا خورده می شوند) دانه ها شکسته و خرد می شوند و از چسبیدن انها به یکدیگر نیز جلوگیری به عمل می اید.

عمدتا دو نوع سنگریزه در تغزیه پرندگان و طوطیها از اهمیت خاصی برخوردار است که عبارتند از: سنگریزه های محلول و سنگریزه های نامحلول . پوسته ء صدف محلول براحتی در سنگدان پرنده حل می شود و در واقع به عنوان منبع مواد معدنی هم عمل می کند.

سنگریزه های نامحلول مثل سنگ چخماق در شکلگیری قسمت داخلی دستگاه گوارش پرنده و هضم مواد غذایی از اهمیت بیشتری برخوردارند.

باید همیشه مقداری از این خاک مخصوص در اختیار طوطی شما از هر نوعی که هست قرار داشته باشد.

کالبدشکافی چینده دان طوطی ها نشان داده است که در دستگاه گوارش اکثر طوطیها سنگریزه یافت می شود.

طوطی ها شکمو هستند

طوطی ها شکمو هستند به همین خاطر حتی از خوردن غذاهایی که برایشان مفید نیست اما خوشمزه هستند هم لذت می برند اما این فقط به دوران اسارت نزد انسان ها ختم نمی شود بلکه انها در طبیعت نیز به انواع دانه ها و میوه ها و گیاهان لاروهای حشرات و هر چیز دیگر که کمی خوشرنگ یا خوشمزه به نظر برسد با اشتهای بالای سیری ناپذیری حمله می کنند. از این روی در طبیعت هم همه روزه بخاطر مصرف دانه های سمی و شیمیائی دچار دلدرد و مسمومیت می شوند که جهت از بین بردن این حالت در دستگاه گوارش خود اقدام به خوردن خاک و شن های رس می کنند که این ذرات جذب کننده هستند و می توانند اثر سموم را در بدن طوطی از بین ببرند. در حالی که به سخره های خاک رس در دسته های بزرگ حمله می کنند و با اشتیاق و ولع خاک می خورند جهت ترساندن دشمنانی مثل عقاب های جنگلی و سایر پرندگان وحشی سروصداهای زیادی می کنند که شنیدن این هزاران جیغ از نزدیک کرکننده است و هر دشمنی را وحشت زده می کنند و ارامشش را جهت انتخاب طعمه می گیرد و منصرف می شود. اکثرا طوطی ها به تنهایی کاری انجام نمی دهند. 

خاک مخصوص چیزی است که خریداران پرندگان زینتی خصوصا صاحبان طوطی ها اهمیت زیادی به آن نمی دهند و این به دلیل انست که از اهمیت بالای وجود این خاک برای پرنده اگاه نیستند.

در بسیاری مواقع حتی از این خاک می توانید به مقدار زیاد خریداری کنید و کف قفس طوطی خود را به جای روزنامه از خاک پر کنید تا زحمتتان جهت نظافت کمتر شود. ضمنا چیزی که افراد کمتر به آن توجه می کنند علاقه طوطی ها به خاکبازی است طوطی ها مانند بچه انسان به غیر از اب بازی به اک بازی نیز علاقه فراوانی دارند اما این علاقه درست مثل چیزی که در کودک انسان رخ می دهد سرکوب می شود و طوطی ها خاکبازی را در اسارت فراموش می کنند.

چه مکانی برای خاکبازی یک طوطی مناسبتر است؟ پاسخ: پارک طوطی محلی مناسب جهت خاکبازی می باشد به این صورت که مقداری خاک را در کف محل بازی می ریزید و اولا باعث می شود زحمتتان جهت تمیزسازی کمتر شود و لازم نیست دائما روزنامه های نازیبا را عوض کنید دوما طوطی به خاکبازی می پردازد اما بدی کار اینجاست که برخی از طوطی ها وحشیانه خاکبازی می کنند و درست مثل مرغ و خروس خاکها را به همه جا پخش می کنند !. و در این حالت که بیشتر در طوطی های جوان تر مشاهده می شود ممکن است مقداری اطراف خاکی و کثیف شوند.

جهت خرید خاک طوطی به بخش فروش دارو و مکمل بروید

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید