رفتارشناسی و روانشناسی طوطی ها

بررسی حالت مشاجره و دعوای یک جفت نروماده طوطی

دعوای طوطی

اکثر دعواهای خانوادگی طوطی سانان بر سر این است که چرا درست سر هم را نجورانده اند !!

حتما تاحالا شاهد دعوا ها و زدوخورد های چند ثانیه ای و کوتاه بین یک جفت طوطی نروماده بوده اید دوست دارید دلیل اکثر این دعواها را بدانید؟ برایتان این سوال پیش آمده بود که چرا باید یک جفت طوطی که با آرامش کنار هم نشسته اند و یکدگر را می جورند یکباره باهم دعوا می کنند؟

همیشه یک طوطی از جفت خود یا انسانی که ازاو نگهداری می کند این توقع را دارد که درست و سر فرصت پرهای سر و پشت گردنش را که خود دسترسی به آن نقاط  ندارد را به دقت بررسی کند تا کمک به شکوفایی جهت رشد صحیح و بهتر پرهایش شود.

به این معنا که یک طوطی را در نظر بگیرید که تعدادی پر جدید روی سر یا پشت گردنش درحال رشد است و حتما می دانید که پرها ابتدا در یک لوله شبیه به یک نی نرم خونی رشد می کنند و پس از مدتی این لوله های پر باز شده و مبدل به پرهای جدید می شوند

پس از چند روز یا هفته از بوجود آمدن جوانه پر (لوله خونی پر) سر این لوله ها مقداری پوسته خشک ایجاد می کند که روند شکوفایی رشد و باز شدن پر را کند می کند که اگر توسط نوک منقار و زبان یک طوطی(معمولا این کار وظیفه جفت است) با حوصله انجام نشود یا با محارت خاصی توسط صاحبش این پوسته ها از سر پر برداشته نشوند همانطور که گفته شد موجب دیر شکوفا شدن پرهای جوان و تازه می شود که معمولا طوطی ها اصلا از این حالت خوششان نمی آید و احساس می کنند یک چیزی اضافه به بدنشان چسبیده !! عصبانی می شوند.

پس با این وجود حتما حالا شما هم مثل من به بزرگترین علت دعواهای یک جفت طوطی پی برده اید اگر بخوایم وارد ریز این موضوع شویم باید بدانید جریان از این قرار است که یک جفت طوطی وقتی کنار هم قرار می گیرند نوبتی سر و گردن جفت خود را می جورانند یعنی جاهایی که یک طوطی خودش به انها دسترسی ندارد

جفت وظیفه دارد پرهای این ناحیه ها را به اهستگی مورد بررسی قرار دهد اما در این بین اکثر انها در انجام وظیفه خود مقداری تنبلی یا عجله می کنند که موجب عصبانیت و زدوخوردی بین انها می شود این عجله باعث می شود تا سر پرهای شیر و جوان که هنوز خون در آنها جریان دارد درد شدیدی بگیرد که اعتراض پرنده مقابل را همیشه بهمراه دارد.

معمولا طوطی ها در شرایطی که جفت مناسب نداشته باشند بودن در کنار یک طوطی دیگر را می پذیرند حتی اگر همجنس خود باشد یا از یک رسته و نژاد نباشد چون می دانند که احتمالا می شود روی او بعنوان یک همدم که وقت بگذارد و به پرآرایی اش کمک کند حساب کرد.

هنگامی که یک جفت طوطی گرسنه را مشاده می کنم که موقع خوردن یک تکه میوه یکی از انها انرا با یک پا نگه می دارد و هر دو مشغول خوردن می شوند با علم به اینکه فقط همان یک تکه خوراکی برای خوردن وجود دارد بیشتر پی می برم که انها بیش از انچه فکر می کنیم به بودن در کنار هم احتیاج دارند و به یکدیگر وابسته هستند.

در خاطر دارم طوطی من مانند این تصویر اشیاء مختلف مانند یک تکه چوب یا سر خودکار را بر می داشت و مشغول خاراندن نقاط پشت گردن و جاهایی که خود دسترسی نداشت می شد.


توجه: از شما درخواست دارم !

من دوست ندارم زیر همه دست نوشته هایم بنویسم که لطفا اگر کپی برداری می کنید منبع را ذکر کنید اما مطمئنم شما شرافت امانت را حفظ و این کار را انجام می دهید تنها خواسته من از افراد علاقه مندی که خود وبلاگ یا سایت دارند همین است این دست نوشته ها سرمایه های من هستند و همه منرا با آنها می شناسند ممنونم

برخی از نظرات و دست نوشته هایم اطمینان دارم جهانی هستند و مطمئنم روزی کتابی خواهم نوشت که وقتی به زبان های معتبر برگردان و چاپ شود مورد توجه علاقه مندان به دنیای طوطیسانان قرار خواهد گرفت.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید