طوطی های آمازون

طوطی آمازون پیشانی آبی

امازون پیشانی ابی

آمازون پیشانی آبی

Blue-fronted Amazon

Amazona aestiva

اندازه: معمولی، 37 سانتی متر

منطقه ی بومی: آمریکای جنوبی

طول عمر: 50 سال

میزان سر و صدا: پر سر و صدا

توانایی صحبت کردن و یادگیری: بسیار خوب.

خصوصیات و ویژگی ها:

با وجود اینکه آنها خون گرم و مهربان هستند، اما همچنان پرندگان پر هیجان و قابل تحریکی میباشند؛ برای همین باید محیط زندگی این آمازونها را آرام نگاه داشت تا باعث تحریک بیش از حد آنها نشود. آنها بازیگوش و اهل تفریح هستند، اما به اندازه ی گونه های دیگر آمازونها ویرانگر و مخرب نمیباشند. هنگامی که یک آمازون پیشانی آبی را به منزل می آورید بهتر است همیشه بزرگترین قفس را برای او انتخاب کنید. این پرندگان به یک محیط بزرگ برای انجام روزانه ی ورزش هایی مانند بالا رفتن از بالا رونده ها (مثل نردبان های مخصوص طوطی)، پرواز کردن و بازی با اسباب بازی نیاز دارند.

خلق و خو / بهداشت و سلامت:

چاقی یک نگرانی شایع در مورد طوطی آمازون پیشانی آبی است. بنابر این باید اطمینان کامل حاصل کنید که رژیم غذایی پرنده ی شما متعادل و مناسب بوده و از مقدار کمتر دانه ها و پلت های پر چربی، و مقدار بیشتر میوه ها و سبزیجات تازه استفاده میکند و در روز به مقدار کافی ورزش و فعالیت داشته باشد. این پرندگان مستعد به کمبود در میزان کلسیم و ویتامین A بدن، و ابتلا به عفونت ویروسی پسیتاکوسیس (psittacosis) و پوکسویروس (poxvirus) هستند. همیشه به یاد داشته باشید که این طوطی ها در دوره های چرخه ی تولید مثل میتوانند دچار نوسانات بزرگ در خلق خوی و تغییر رفتار بشوند. جنس نر آنها تمایل بیشتری به زندگی اجتماعی دارد و با رفتارهای مردانه ای که دارا میباشد شناخته میشود. در گاهی اوقات چشمان و دم خود را تیز کرده و حالتی مخوف و با غروری مردانه به خود میگیرند. جنس ماده ی آنها میتواند وابسته تر و با رفتارهای دخترانه باشد و برای مثال [گاهی اوقات] با مخفی شدن در پشت مبل ها یا یواشکی رفتن به سمت آشپزخانه غرایز خجالتی بودن خود را نمایان میسازد. (به گفته ی دیانا هالووی ، رئیس سابق انجمن آمازون)

توصیه ی افراد با تجربه:

بسیار باهوش، سخنگوهایی عالی، و طوطی هایی پر سر و صدا هستند.

امازون پیشانی ابی

Amazona aestiva

xanthopteryx – aestivaBlue

پراکندگی جغرافیایی: بولیوی،برزیل،پاراگوئه، و شمال ارژانتین.

اندازه طول بدن: ۳۵ سانتی متر

وزن: ۳۷۵ اما تا ۴۵۰ نیز میرسد.

در گونه a.xanthopteryx اندازه 37 سانتی متر و وزن 400 تا 500 گرم

جیره غذایی: غذای طوطی های بزرگ که بهتر است هر روز میوه و سبزیجات و مواد مشابه هم به ان افزوده شود.

پرندگان نابالغ: چشمهای سیاه رنگی دارند و ساکت تر و ارامتر هستند. اما سایر ویژگی های انها شبیه پرندگان بالغ است.

تعیین جنسیت: هیچ تفاوت ظاهری میان دو جنس نر و ماده وجود ندارد.

ویژگی و جزابیتهای امازون پیشانی ابی: بسیار زیباست و خیلی زود تربیت و رام می شود.

وضعیت: در بعضی نواحی در حد متعارف اما وقتی جوجه ها به تعداد زیاد برداشته شوند تعدادشان کاهش می یابد. در طول سالهای 1984 تا 1988 — 82هزار از نژاد xanthopteryx این پرنده وارد ایالات متحده شد.

پرورش: همواره براحتی در دسترس بوده و از دهه ۱۹۸۰ به طور گسترده ای پرورش داده می شود.

تعداد تخم ها: ۳ تا ۴

زمان خوابیدن روی تخمها: ۲۸ روز

مدت اقامت پرندگان جوان در لانه: ۸ تا ۹ هفته. نرها نسبت به ماده ها زرد بیشتری بر روی صورت دارند. انحنا با A.a.aestiva قرمز یا عمدتا قرمز و قدری کوچکتر است.

طوطی تربیت پذیری است که عمر بسیار طولانی دارد. این پرنده خیلی بزرگتر از امازون بال نارنجی است.

امازون پیشانی ابی تقریبا شبیه امازون بال نارنجی است، فقط جثه بزرگتری دارد و پیشانی ابی رنگ. علاوه براین رنگ قرمز روی بالها و پرهای ناحیه دمی این پرنده تیره تر ازرنگ قرمز همین نواحی در امازون بال نارنجی است. رنگ منقار طوطی پیشانی ابی نیز از سیاه تا خاکستری متغیر و در مقایسه با رنگ شاخی منقار امازون بال نارنجی ، تیره تر است.

در موارد بسیاری ، جفتهای این پرنده حتی در قفس براحتی و با موفقیت عمل اشیانه سازی و به دنبال ان جفتگیری را انجام می دهند. تخمها پس از ۲۹ روز به جوجه تبدیل می شوند و پرندگان جوان در حدود ۹ هفتگی اشیانه را ترک می کنند.

رفتار و حرکات این پرنده در طول دوره و فصل تولید مثل کاملا عوض می شود و حتی نسبت به صاحب خود نیز حالت تهاجمی پیدا می کند.

مدارک معتبری در دست است که نشان می دهد امازون پیشانی ابی در شرایط مطلوب می تواند حدود سد سال در قفس به زندگی خویش ادامه دهد. البته در شرایط نگهداری مناسب.

برخی افراد با تجربه در نگهداری این نژاد به او لقب میمون بالدار داده اند !

blue-fronted amazon

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید