انواع گونه های طوطی سانان

طوطی سر زعفرانی

Saffron-headed Parrot

طوطی سر زعفرانی

Saffron-headed Parrot

Pionopsitta pyrilia

 Pyrilia Pyrilia

زیستگاه : پاناما ، کلمبیا ، .ونزوئلا

رفتار شناسی : ساکت وارام ، بسیار اجتماعی ، معمولا به راحتی با اب وهوای جدید خو گرفته و به محیط عادت میکنند ونسبتا در برابر تغییرات اب و هوایی مقاومند.

توانایی صحبت کردن : دارد

اندازه : 24 سانتیمتر معادل9.5اینچ

وزن : 103 گرم

وضعیت ظاهری : پرهای بدن سبز ، سر زرد ، پرهای سینه وگردن سبز زیتونی ، پرهای روی بال ودم پرنده سبز با لبه های ابی ، سرشانه های بال زرد ، پرهای زیر بال قرمز ، رنگ چشمها قهوه ای تیره ،پاها به رنگ خاکستری تیره

پرنده نا بالغ : سر سبز به جای زرد ، گونه ها به رنگ زیتونی.

رژیم غذایی : دانه ها ، آجیل ، میوه ، گل “خصوصا اکالیپتوس”

فصل جوجه دهی : مارس تا ژوئن

تهدید : از دست دادن زیستگاه

وضعیت بقا : در معرض خطر انقراض

طوطی سر زعفرانی با نام علمی Pyrilia Pyrilia که در پاناما ، کلمبیا ، ونزوئلا و احتمالا اکوادر یافت می شود. زیستگاه های طبیعی آن مناطق جنگل های گرمسیری تا نیمه گرمسیری ، دشت های مرطوب و نیمه مرطوب می باشد.

طوطی سر زعفرانی به دلیل از دست دادن زیستگاه به یک طوطی نادر تبدیل شده است. آنها به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته اند به طوری که در سال ۲۰۰۰ در لیست گونه های در معرض خطر انقراض قرار گرفت.

طول بدن طوطی سر زعفرانی به طور متوسط ۲۴ سانتی متر می باشد. رنگ بال و پرها به طور معمول سبز رنگ است به جز سر و گلو که به رنگ زرد روشن هستند که این ویژگی منحصر به فرد طوطی سر زعفرانی است. پرهای ناحیه ی گوش نارنجی- زرد است و پشت گردن زرد- زیتونی می باشد و در ناحیه ی ران پا پرها به رنگ قرمز- زرد دیده می شوند. لبه ی بال ها در دو طرف بدن و زیر بال ها قرمز رنگ می باشد. پرها اغلب رنگ سبز هستند با لبه های آبی رنگ . عنبیه ی چشم قهوه ای تیره و پاها خاکستری تیره هستند.

طوطی سر زعفرانی در اسارت پرنده ای بسیار آرام می باشد ، با شخصیتی دوستانه و ملایم ، آنها بسیار اجتماعی هستند و سیستم تک همسری دارند. طوطی سر زعفرانی به خوبی به شرایط آب و هوایی متفاوت خو می گیرد و بسیار مقاوم است و توانایی صحبت کردن آن قابل مقایسه با سایر گونه ها می باشد.

رژیم غذایی طوطی سر زعفرانی شامل انواع میوه ها ی تازه ، آجیل ، دانه ها و سبزی جات می باشد. هم چنین در طبیعت از گل اکالیپتوس ، شهد و گرده نیز تغذیه می کنند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید