طوطی های لوری - لوریکیت ها

طوطی های لوری و لوریکیت

طوطی لوری لوریکیت

طوطی های لوری و لوریکیت

Lories and lorikeets

لوری ها پرندگانی شاداب شلوغ و پر تحرک اند.از زیبا ترین رنگ آمیزی در میان طوطی ها بر خوردار هستند.منطقه زیست آن ها 
استرالیا-گینه جدید-جزایر شرقی سوندا تا سولاوسی و جزایر فیلیپین تشکیل می دهد.مجموعا” حدود 55 نوع لوری شناخته شده اند. 
آنان بسته به نوع خود 18-23 سانتیمتر طول دارند.لوری ها از میوه جات-دانه های نیمه رسیده-شیره گل ها تغذیه می کنند.آنان قادرند به کمک زبان مویین خود شیره گل ها بمکند.نگهداری آنان به خاطر خوراک خاصشان مشکل تر از سایر گونه هاست. 
بلندترین لوری پاپو والوری 42 سانتیمتر طول دارد ودمش قسمت عمده بدنش را تشکیل می دهد.کوچک ترین آن ها 13 سانتیمتر طول 
دارد.

وطن اصلی: جنوب شرقی استرالیا-گینه جدید و جزایر اطراف ان.

خصوصیات: لوری ها از جمله طوطیان رنگی می باشند.برخی انواع انها دارای رنگ امیزن جالبی بوده وگروهی دارای رنگهای خنثی و یا سیاه رنگ هستند.بسته به نوع انها طول بدنشان از 12 تا40 سانتی متر می باشد.
لوری ها بر خلاف سایر طوطیان فاقد زبانی ضخیم و عضله دار بوده و برای تطابق با خوراک عمده شان که از نیشکر..دانه تازه گیاهان و میوه جات تر تشکیل یافته…زبانی زبر و پرز دار دارند.لوری ها که از میان انها 61 نوع وحدود160 زیر نوع شناخته شده اند…جانورانی اجتماعی بوده و حتی در طبیعت ..وحشت چندانی از آدمی ندارند.

مناسب بودن به عنوان جانور خانگی: بسیاری از انواع لوری ها بخاطر زیبایی خاص خود توسط علاقه مندان در پاسیو نگهداری می شوند.آنها به ادمی خو گرفته و ترسشان ریخته .ولی او را به عنوان همدم بدلی به رسمیت نخواهند شناخت.
انواع مختلف لوری را بایستی مجزا از هم نگهداری کرد.همچنین نگهداری لوری ها با دیگر پرندگان نیز مناسب نیست.اغلب لوری ها خصوصا” نوع کوهستان در پاسیو سر حال بوده و به بازی با یکدیگر می پردازند.علاوه بر آن آنان علاقه وافر به حمام کردن دارند.

استعداد حرف زدن: در صورتیکه لوری پالتو زرد(domicella garrula)ولوری خانمها(domicella lory)در پاسیو تماس زیادی با نگهدارنده خود داشته باشند به او خو گرفته و حرف زدن نیز خواهد اموخت.انواع دیگر لوری به ندرت استعداد حرف زدن دارند.صدای طبیعی انها را سوت ممتد تشکیل می دهد.

تغذیه: نان سوخاری اب زده یا نان تخم مرغ با عسل ویتامین غذای انها را تشکیل می دهد.پوره ی مخلوط میوه ها .میوه های شیرین.انواع توت.هویج پخته.برنج پخته و بیسکویت از جمله دیگر خوراک این پرنده هستند.تخمه سیاه افتاب گردان کم جوانه و دانه جو جوانه زده را می توان رفته رفته با دیگر غذاهایش مخاوط کرده.لوری ها علاقمند به خوردن غذا از رمین هستند لذا باید خوراک انها در ارتقاع منفار از سطح قفس داده شود.

تعیین سن طوطی های لری:

لوری ها در ابتدا منقارهای کوتاهی دارند و از انجا که زیاد اهل جویدن چوب و غیره نیستند و از غذاهای نرم تغذیه می کنند پس از گذشت زمان های طولانی منقار انها بسیار بلند خواهد شد. در دوران جوجگی دارای پرهایی کدر هستند و در جوانی پرهای انها شفاف میشود.

لوری ها پرندگان شاداب ، شلوغ و پر تحرکند و از زیبا ترین رنگ آمیزی در میان طوطی ها برخوردارند

منطقه زیست آنها را استرالیا ، گینه جدید ، جزایر شرقی سوندا تا سولاوسی (کلبس) و جزایر فیلیپین  (میندانائو) تشکیل میدهد  به سمت شرق انواع زیادی از آنان میتوان مشاهده کرد

مجموعاً حدود 55 نوع لوری شناخته شده اند . آنان بسته به نوع خود جثه ای به طول 18 تا 23 سانتیمتر دارند . انواعی از آنان شناخته شده اند که طولشان تنها 13 سانتیمتر است ولی این گروه کمتر مورد توجه قرار گرفته اند . بلند ترین لوری ، پاپوولوری طولی تا 42 سانتیمتر دارد و دمش قسمت عمده طول بدنش را تشکیل میدهد

تغذیه

لوریها از میوه جات ، دانه های نیمه رسیده و شیره گلها تغذیه میکنند . آنها قادرند به کمک زبان موئین خود شیره گلها را بمکند

در ادامه انواع طوطی های لوری

اطلاعات بیشتر:

طوطی لوری سیاه
طوطی کوتوله ی دم تیز=16تا20سانتیمتر
طوطی کوتوله ی صورت قرمز=14سانتیمتر
طوطی لوری براق=30تا32سانتیمتر
طوطی لوری قرمز=25تا30سانتیمتر
طوطی لوری دم تیز=19تا28سانتیمتر
لوری کوهستان=32سانتیمتر
طوطی لوری پشت گردن قرمز=32سانتیمتر
طوطی لوری جواهر=23سانتیمتر
طوطی لوری دم پهن=28تا30سانتیمتر
طوطی لری خانمها=30سانتیمتر
طوطی لوری پالتو زرد=31سانتیمتر
طوطی لوری زینتتی=15تا40سانتیمتر
وطن اصلی=جنوب شرقی استرالیا و گینه جدید و جزایر اطراف ان ها.ا
استعداد حرف زدن=در صورتیکه لوری پالتو زرد و لوری خانم ها در پاسیو تماس زیادی با نگهدارنده خود داشته باشند و به او خو گرفته و حرف زدن نیز خواهند اموخت.انواع دیگر لوری به ندرت استعداد حرف زدن دارند.صدای طبیعی ان ها را سوت ممتد تشکیل می دهد.
لوری قهوه ای:
طولش به 31 سانتیمتر می رسد و در نواحی شمال گینه جدید زندگی می کند . رنگ اصلی اش قهوه ای زیتونی تیره همراه رگه های طلایی است . پیشانی وگلو و سربالها و رانهایش زرد رنگ می باشد . پرهای پشت گردن و گردن با زردی خفیفی تزیین می شوند . قسمت انتهای پشت و اطراف غده چربی و زیر دم پرنده آبی تیره تا بنفش و پاها و منقارش سیاهند . چشمش قرمز زرد تا قهوه ای رنگند . لوری قهوه ای اخیرا به کرات در اروپا تکثیر یافته اند . تشخیص جنسیت آنان همواره آسان نمی باشد . معمولا نرها کمی درشت تر و سرشان بزرگتر است . آنان معمولا دو تخم می گذارند و جوجه ها پس از 25 الی 26 روز سر از تخم در می آورند . جوجه ها پس از 10 الی 11 هفته خودکفا شده و از لانه خارج می شوند .
لوری پاپووا:

طولش 42 سانتیمتر بوده و بیش از نیمی از آن را طول دمش تشکیل می دهد . سرش قرمز و پشت گردنش دارای لکه ای ابی می باشد . گردن و سینه و شکمش قرمز است . پرهای ران سیاه و پشت ان زرد می باشد . بالهایش سبز تیره و منقارش قرمز است . رنگ حلقه چشمش پرتقالی می باشد . انواع آن با رنگ ملانین در میان لوری پاپووا زیاد مشاهده می گردد . در آنان قسمت های قرمز نیز سیاهند . لوری پاپووا در خارج از اروپا به خوبی تکثیر یافته است . پرنده دو تخم می گذارد و جوجه ها پس از گذشت 25 الی 26 روز سر از تخم در می آورند .
لوری کوهی:

طولش 29 سانتیمتر است و در نواحی شرقی استرالیا و تاسمانین زیست می کند . اغلب در پارک ها و باغهای این مناطق جوجه می گذارد . سرش آبی بنفش و پشت گردنش زرد و سبز و سینه اش قرمز و به طرفین پرتقالی و شکمش آبی تیره همراه رگه های قرمز پشتش و نیز بالهایش سبز رنگ هستند . دو عدد تخم می گذارد و جوجه ها پس از 25 روز سر از تخم در می آورند . آنان 8 تا 9 هفته در لانه به سر می برند . پرهای جوجه ها پس از گذشت 7 تا 8 هفته کامل می شود . حلقه چشم جوجه ها و در پرندگان بالغ پرتقالی است .
بقیه در

لوری ته دم سفید
طولش 25 سانتیمتر بوده و در اکثر نقاط گینه جدید به استثنای مناطق کوهستانی زیست می نمایند . رنگ اصلی بدنش قهوه ای زیتونی بوده و روی گردنش نواری زرد – پرتقالی و روی سینه اش نیز نوار دومی به همان رنگ و اغلب کمی تیره تر ملاحظه می شوند .شکم و رانهایش قرمز و انتهای پشت و ته دمش زرد سفید است . بالهایش زیتونی تیره و منقارش پرتقالی قرمز و حلقه های چشمش قهوه ای قرمز می باشند . نرها قدری درشت تر بوده و سرشان نیز بزرگتر است . انان دو تخم می گذارند و جوجه ها پس از 24 روز سر از تخم در آورده و تا 10 هفته در لانه بسر می برند .
لوری قرمز:
طولش 30 سانتیمتر بوده و در جزایر ملوک نظیر آمبونیا و ساپاروا و بورو و کرام و جزایر واتوبلا زیست می نمایند . رنگ اصلی بدنش قرمز درخشان است . پرهای پوششی پشت و زیر دمش آبی و شاه پرهایش سیاه و منقارش پرتقالی تا زرد و رنگ پوست بینی و پاهایش خاکستری و رنگ حلقه چشمش قهوه ای است . مناسبترین لانه سوراخ های درختان است . انان دو تخم می گذارند و تخم ها پس از گذشت 26 روز به جوجه بدل می شوند . جوجه ها پس از 9 تا 10 هفته لانه را ترک می کنند

انواع معروف:

طوطی کوتوله صورت قرمز (opposite diophthalma)

لوری براق (chalcopsitta)

لوری دم تیز یا لوری کوهستان (trichoglossus)

لوری پشت گردن قرمز (haematodus rubritorquis)

لوری دم پهن (domicella)

لوری جواهر (trichoglossus ornatus)

لوری خانمها (domicella lory)

لوری پالتو زرد (domicella garrula)

لوری زینتی (charmosyna)

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید