طوطی های کاکاتو - کاکادوها

طوطی های کاکادو – کاکاتوها

طوطی های کاکادو

طوطی های کاکادو (کاکاتو)

کاکادو ها یا طوطی های سفید کاکلی بومی استرالیا و جزایر جنوبی اندونزی هستند . اندازه آنها از 20 سانت تا 60 سانت متغیر هست.همگی دارای دمی کوتاه و منقاری بسیار قوی هستند.جالب اینکه بدونین به زبان بومیان استرالیا کاکادو یعنی گازانبر.نوک بسیار قوی مثل گازانبر.
از معروف ترین گونه ها می توان از :سولفور کرست (Sulfur Crest) (بزرگ و کوچک)-ملوکان (Mlucan)(بومی جزیره ملوکان اندونزی)-روز برست(Rose Breast) یا سینه سرخ(کوچکترین کاکادو)-گوفین-آمبرلا-پالم و بسیاری دیگر نام برد.
کاکادوها بسیار باهوش و بازیگوش هستند و حرکات شیرین و خنده داری انجام می دهند.قدرت سخن گویی آنها متوسط رو به پایین هست و نوع روز برست به هیچ عنوان حرف نمی زنه.در مجموع روی حرف زدن کاکادوها خیلی نمیشه حساب کرد.
نوع متداول اون در ایران سولفور کرست یا همون کاکل زرد هست که قیمتش از 2 تا 20 (ملیون تومان است) نوع ارزون کاکادو گوفین هست که انهم زود خو گرفته و به حیوان دوست داشتنی مبدل می شود.
تمامی کاکادوها بطور قاچاق وارد ایران می شن و خروج این طوطی از استرالیا ممنوع هست. معمولا از پاکستان وارد ایران می شوند و بدلیل اب و هوای بهتر حتی انجا یعنی در پاکستان تولیدمثل هم می کنند

کاکادو ها در اروپا و آمریکا خواهان زیادی دارند(حتی بیش از سلطان سخن که همون کاسکو باشه).
بیماری پر کنی یا پر خوری(Feather Pluking) که یک بیماری عصبی متداول در طوطیان با هوش هست مکررا در کاکادوها دیده شده.
چشمان کاکادوی نر مشکی و کاکادوی ماده قهوه ای یاقوتی هست…بر خلاف کاسکو و ماکائو سن کاکادو رو نمیشه از روی رنگ قسمت عنبیه چشمش فهمید….کاکادوهای جوان دارای پاهایی ظریف و لطیف بدون پینه هستند.
تمامی کاکادوها دارای کاکل هستند…نوع گوفین یا گافین در حالت عادی یک کاکل کوچک سفید رنگ مخفی روی سرش داره و به هنگام ترس یا هیجان کاکلش رو مثل یک انگشت بلند می کنه و شما می تونین ببینین.
و در انتها یک خواهش از دوستان که دیگه به این نوع طوطی باراتا نگین….زمان شاه یک سریال پلیسی بود که کاراگاهی به نام ستفان کلمبو در اون نقش اول داشت و یک طوطی کاکادوی سولفور کرست داشت بنام بارتا …زمانی که این سریال تموم شد از اون زمان تا به امروز(50 سال) تمامی پرنده فروشها و گاهی هم دوست داران طوطی به این نوع کاکادو می گن باراتا..خواهش می کنم باراتارو فراموش کنین!

طوطی های کاکادو

گروه کاکادو ها شامل طوطی های متوسط و بزرگ به طول های 30_70 سانتیمتر می گردد. 
اکثر آنان کاکل دارند.انواعی که به عنوان حیوان خانگی نگهداری می شوند-اغلب دارای رنگی روشن و سفیدند.معمولا” رنگ کاکل کاکادو ها از رنگ بد نشان متمایز است.کاکا دو ها در استرالیا 
و گینه جدید زیست می کنند.آنان تا سو لا وسی در غرب و فیلیپین در شمال دیده می شوند. 
در جزایر ملوک-سالمون و بیسمارک را می توان آنان را یافت.آنان با مهارت روی درخت 
حرکت می کنند.روی زمین نیز بهتر از سایر طوطی های بزرگ قادر به حرکتند.خورکشان دانه ها 
میوه پیاله دارن-میوه و سبزی جات تشکیل می دهد.برخی از انواع آنان از حشرات برگ و لارو 
آنان تغذیه می کنند. 
کاکادوها توسط کونراد گسنر 1516_1565 مورد بررسی قرار گرفته اند.آنان روابط بسیار عمیقی 
با نگهدارنده خواهد داشت.در صورت بی توجهی با صدای بلند حالت خسته کننده خویش را بیان 
می کنند.معمولا” کاکادوها که به صورت جفت نگهداری می شوند-رضایت بیشتری داشته و کمتر 
مزاحم حال نگهدارنده خویش می گردند.انواع زیادی از آنان را می توان در قفس یا پاسیو پرورش 
داد.

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید