آناتومی طوطی سانان

غده چربی و عمل روغن کشی در طوطی سانان

غده چربی طوطی

غده چربی و عمل روغن کشی در طوطی سانان

سلام مجدد در این بخش قرار است به موضوع مهمی بپردازیم که تابحال کمتر به آن توجه شده یعنی غده چربی و عمل روغن کشی در طوطی ها

اکثر پرنده ها غده ای در ناحیه پایین کمر یعنی بالای دم (انتهای ستون فقرات) دارند طوطی ها بسیار نیازمند این غده هستند جهت شادات نگاه داشتن پرها و هنگام پرآرایی کردن بارها این غده را بوسیله زبان و منقارخود تحریک کرده و چربی های حاصل شده را فورا به پرها می کشند که یکی از نشانه های سلامت بودن انها انجام همین عمل است. مشخص می شود که پرنده به نظافت خود و زیبایی پرها اهمیت داده و کسل و افسرده نیست.

اما اگر این غده خشک شود چه باید کرد اصلا چطور می شود که این غده مهم خشک شود؟

در بسیاری موارد مشاهده کردم که صاحبان طوطی ها خود عامل بروز این مشکل هستند مثلا طوطی خود را با محلول های شامپوبچه یا اسپری های اماده غیر استاندارد شستشو می کنند از این روی جنس پرها خشک شده و معمولا افراد مبتدی متوجه این مشکل نمی شوند و به این گونه شستشو و مصرف پودرها یا مایعات مضر ادامه می دهند تا جایی که طوطی عصبی و پرکن می شود یکی از مواردی که شاهد مصرفش به عنوان شامپوی کاسکو یا شامپوی طوطی هستیم پودرها یا مایعات یا اسپری های ضد کنه هستند که مردم انها را اشتباها !! به جای شامپو خریداری و مصرف می کنند.

نام یکی از این محصولات خطرناک Avidust است معمولا جعبه ای قرمز رنگ دارد البته اگر این محصول بجا استفاده شود خیلی هم خوب و کارامد خواهد بود مثلا اگر در بین پرهای پرنده خود مثلا مرغ و خروس و کبوتر یا کاسکو یا کنه و حشرات مزاحم مشاهده کردید باید به راه از این دارو استفاده کنید اما متاسفانه مردم عاشق شستشو دادن کاسکو یا طوطی خود هستند و در این راه از هر چیزی که بعنوان شامپو خریداری کرده اند استفاده خواهند کرد تا جایی که کاسکو دو شاخ افریقا را جلوی چشمش ببیند !! طوطی شما ممکن است در طول مدت حمام کردن ساکت باشد و حتی از این عمل یعنی شستن با شامپو بچه یا داروهایی که به عنوان شامپوی طوطی خریداری کرده اید !! لذت ببرد اما این به آن معنا نیست که شما کار درستی می کنید زیرا در اصل همانطور که متوجه شدید با این کار چربی های لازم در غده چربی و پرها را خشک کرده و با این کار اسیب های جدی به پرنده وارد می سازید.

اما ایا طوطی ها واقعا نیاز به حمام کردن دارند ؟ و ایا شامپویی برای انها وجود دارد؟

بله طوطی ها اکثرا مانند طوطی خاکستری در مناطقی هستند که ممکن است در طول روز بارها شاهد بارش باران باشد از این روی بهتر است هفته ای یکبار و نه بیشتر نه کمتر با یک اسپری اب به طوطی خود کمی اب اسپری کنید تا پرهایش کمی از خشکی در بیایند.

از بردن طوطی به داخل حمام خود داری کنید این کار ممکن است ظاهرا زیبا باشد اما خطرات فراوانی برای مبتدی ها دارد که معمولا تا دو سه طوطی به کشتن ندهند یاد نخواهند گرفت مثلا در طبیعت هیچ گاه اب با فشار روی سر طوطی ها نمی بارد و در نتیجه گاه افراد پس از شستشو متوجه می شوند که ریه طوطی چرک کرده در اثر وارد شدن اب به سوراخ های بینی یا چشم های طوطی قرمز یا متورم شده  یا پس از حمام سرما می خورند و…… پس همانطور که گفته شد بهترین کار اسپری کردن است.

در اخر یکی از محصولات معتبر که انرا هم نمی توان شامپو نامید بلکه یک اسپری خوب جهت شاداب کردن پرهای طوطی و است و پرها را به مقدار لازم چرب و درخشنده می کند معرفی می کنم

و از مصرف این دارو که تصویرش را در زیر می بینید به عنوان شامپو جدا خودداری کنید
 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید