بیماری های طوطی سانان

مراقبت های ویژه از یک طوطی بیمار

دستگاه مراقبت های ویژه

مراقبت های ویژه از یک طوطی بیمار

دستور عملکرد صحیح در مواقع حساس که باید از یک یا چند طوطی بیمار نگهداری کنیم

اگر در قدم نخست به طوطی خود مشکوک شدید که احتمالا کمی بی اشتها یا کسل و بی حوصله شده باید فورا اقدامات لازم را جهت نگهداری صحیح فراهم سازید تا در اولین فرصت با یک پزشک متخصص طیور ارتباط برقرار کنید و به احتمال قوی پرنده خود را با نظر دامپزشک نزد او ببرید اما سعی کنید همیشه با پرداخت مبلغی بیشتر پزشک متخصص را به سرعت به منزل بیاورید و طوطی خود را حمل نکنید خصوصا اگر وحشی باشد با جابجایی دچار اسهال می شود. طوطی های سالم نیز با هربار جابجایی داخل شهری یا خصوصا بین شهری مقداری دچار اسهال موقت می شوند. پیدا کردن پزشک متخصص پرندگان که پرندگان زینتی حساسی مثل طوطی را درست مورد معاینه و معالجه قرار دهد کاری بسیار سخت در ایران است اما نشدنی نیست.

به هر حال پس از مراحل درمان شما باید در منزل محل مناسبی را انتخاب کنید که پرنده در انجا ارامش داشته باشد و از دمای مناسب که بهتر است گرم مرطوب باشد و همچنین تمیز یعنی نظافت بدلیل ضعف جسمانی پرنده پر اهمیت است مهمتر از همه شاید ظروف غذاخوری باشند که دائما باید تمیز شوند و حتما از ۳ ظرف باید استفاده شود یکی برای میوه جات و غذاهای نرم و یکی برای غذاهای خشک و یکی برای ابخوری که احتمالا داخلش داروهای تجویز شده هم به نسبت تجویز شده اند و باید مورد استفاده قرار گیرند طبق دستور پزشک. تغذیه نقش حیاتی و تعیین کننده دارد سعی کنید از یک رژیم غذایی گسترده و مناسب استفاده کنید تا هر انچه میلش می کشد بخورد که بهترین انتخاب ها معمولا بلال تازه یا کنسرو و حبوبات خیسانده شده و غیره و غیره و غیره هستند.

از وارد ساختن استرس جدا خودداری کنید استرس مقاومت بدن پرنده را در مقابل بیماری بسیار ضعیف تر می کند. در مراحل بدحالی طوطی های وحشی ظاهرا نترس می شوند و سروصدا نمی کنند اما انها توان سروصدا کردن را ندارند و در عوض استرس زیادی در بدنشان پدیدار می شوند پس سعی کنید بیجهت به پرنده بیمار وحشی نزدیک نشوید یا او را در دست نگیرید.

انها که توانایی غذاخوردن را از دست می دهند مثلا بدلیل اسهال شدید و بیماریهای روده ای یا کلیوی بیحال می شوند پس از اموزش های لازم می بایست خود اقدام به غذا دادن بصورت دستی به پرنده بکنید که در این مراحل طوطی بناچار اعتراض نمی کند اما اگر پس از تلاش های کمرشکن به بهبودی کامل برسد باز هم حالات تهاجمی به خود خواهد گرفت.

دو نکته مهم دیگر اینکه اولا داروها را خودسرانه قطع نکنید اما در صورتی که بهتر نشد فورا با دکتر مشورت کنید تا احمالا داروها را عوض کند.

و اگر به میوه جات تازه دسترسی نداشتید از کمپوا اناناس و کنسرو ذرت استنفاده کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید