بیماری های طوطی سانان

مسمومیت با تفلون در طوطی و پرندگان خانگی

مسمومیت با تفلون مسمومیت با شکلات و مسمومیت دارویی

مسمومیت با تفلون در طوطی و پرندگان خانگی Teflon poisoning

مسمومیت با تفلون: این عارضه معمولاً برای طوطی‌هایی که قفس آن‌ها در آشپزخانه گذاشته می‌شود رخ می‌دهد، و در این حالت با توجه به این که استفاده از ظرف‌های تفلون در تمامی کشورها شایع و متداول شده است طوطی در معرض گازهای متصاعد از گرم شدن تفلون به شدت عکس العمل نشان داده و در مدت کوتاهی بر اثر مسمومیت با تفلون تلف می‌گردد. از این رو بهتر است از گذاشتن قفس طوطی و پرندگان زینتی در آشپزخانه اکیداً خودداری شود. متداول ترین نشانه مسمومیت مرگ ناگهانی و یا کلاپس است. در صورتی که پرنده زنده بماند، علایم حاصل از خونریزی و پرخونی ریه‌ها دیده می‌شود. این علایم شامل صدای ویز،دیسپنه،رال‌های تنفسی،آتاکسی و تشنج است.
در این گونه بیماران فرصتی برای درمان وجود ندارد و پرنده تلف می‌شود. چنان چه پرنده زنده بماند باید به شدت تحت درمان قرار بگیرد . بدین منظور باید پرنده را در محفظه اکسیژن قرار داد و داروی پردنیزولون و یا هپارین را به صورت سیستمیک و هم چنین به روش بخور دادن تجویز کرد. گرم نگه داشتن پرنده، رساندن مایعات به آن و استفاده از آنتی بیوتیک‌های وسیع الطیف نیز می‌تواند کمک کننده باشد. به منظور رفع و درمان ادم ریوی تجویز داروهای مدر نظیر فوروزماید نیز ضروری است.

مسمومیت با شکلات:خوردن قطعات کوچکی از شکلات نیز می‌تواند موجب مرگ طوطی‌ها شود. اثرات سمی شکلات، ناشی از وجود کاکائو، تئوبرومین و کافئین است. عموماً شکلات‌های تلخ سمیت بیشتری نسیت به شکلات های شیری دارند. ممکن است پس از خوردن شکلات، پرنده دجار مرگ ناگهانی شود اما در بیشتر موارد استفراغ ، اسهال و مدفوع تیره مشاهده می‌شود. علاوه بر این علایم ممکن است تشنج، آریتمی‌های قلبی،‌ بیش فعالی و در نهایت مرگ نیز اتفاق بیفتد. درمان با تجویز داروهای محافظت کننده معده و روده، مسهل‌ها و ارائه مراقبت‌های حمایتی و علامتی عمومی انجام شود.

مسمومیت دارویی: برخی از صاحب نظران معتقدند که تجویز برخی از داروها نظیر آیورمکتین،دای‌متریدازول،آمینوگلیکوزید،سفالوسپورین‌ها و فیبدازول و همچنین آمفوتریسین B  می‌تواند در عروس هلندی مسمومیت زا باشد. این موضوع هنوز به دقت بررسی نشده است اما به هر حال تا اطمینان از عدم مسمویت این داروها، باید حتی المقدور از تجویز داروهای مذکور در طوطی خودداری کرد و به جای آن می‌توان از داروهای مشابه که اثرات سمی در طوطی ندارد استفاده کرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید