بیماری های طوطی سانان

پرکنی طوطی

پرکنی طوطی

پرکنی طوطی ها – جویدن پرها

شناخت و درمان پرکنی طوطی و جلوگیری از علل بروز این حالت در طوطی های خانگی

feather plucking یکی از بزرگترین کابوس ها برای صاحب یک طوطی می تواند مشاهده پرکن شدن طوطی خانگی اش باشد. در بسیاری از موارد خیلی سخت درمان خواهد شد و در برخی با رعایت یکی دو نکته ساده پرنده مانند ابتدا دارای پرهای صاف و سلامت می شود و به پرکنی ادامه نمی دهد.

تا چندی پیش علت بروز عارضه پرکنی را تنها مسائل روحی و روانی می دانستند ولی پس از تحقیقات متعدد عوامل دیگری را نیز در این قضیه دخیل دانسته اند . پرکنی به صورت های زیر دیده می شود:

جراحت به پوست: پیشرفته ترین نوع پرکنی این مرحله بوده که پرنده پس از جویدن و بیرون کشیدن کامل پر و سپس کرک ها به پوست رسیده و اقدام به زخمی کردن و جراحت در بدن می کند که این شدت پرکنی بیشتر هم در بین کاکادوها خصوصا گونه های کوچک جثه ای مثل گوفین دیده شده تصویر زیر : این نوع و شدت پرکنی نادر است

گاهی یک طوطی سالها در حالت پرکنی در میزان کم باقی می ماند یعنی همیشه تنها بخشی مانند پرهایی در یک ناحیه مثل پا یا گردن یا کمر یا سینه را خراب می کند. جویدن پرهای ناحیه پا بیشتر در بین طوطی های کاکلی دیده می شود.

در برخی موارد پرکنی طوطی یکباره و در مدتی باورنکردنی مثلا 12 ساعت خود را کاملا لخت و خالی از پر می کنند حتی پرهای دم را نیز می کنند. طبق تجربات شخصی این حالت در طوطی های سن و سال دار که صید شده هستند و هنوز حالت وحشی دارند بیشتر رخ می دهد.

همه طوطی ها به زیبایی و تمیز بودن پروبال خود اهمیت می دهند پس هنگامی که شروع به تخریب پروبال می کنند باید انرا نوعی اعتراض دانست مثل نوعی لجبازی یا فشارهای روحی و جنسی به جهت رنج بردن از فقدان یک جفت و همدم واقعی. طوطی ها اجتماعی هستند و نباید تنها بمانند دست کم باید صاحبی داشته باشند که حرفه ای طوطی خود را ترتیب کند اما متاسفانه در اکثر موارد نگهدارنده کارهای اشتباهی می کند بطور مثال از روی دلسوزی درب قفس را باز می گذارد تا پرنده هرچقدر دلش خواست بیرون بماند فکر می کنند با این کار به طوطی خود لطف می کنند اما طوطی به این وضعیت عادت کرده و هرگز اموزش نمی بیند . بهترین روش این است که پس از مدت چند ماه که طوطی با شما و محیط خو گرفت انرا از قفس بیرون اورید و به او یاد بدهید که در طول روز تنها دو ساعت را می تواند بیرون از قفس خود باشد و سپس باید با ارامی به داخل بازگردد در صورتی که مقاومت کرد هم با ارامش قفس را نزدیک کنید تا متوجه شود که هرچقدر و هرکجا خواست اجازه ندارد برود این اولین و بزرگترین قدم در اموزش دادن به طوطی است که اکثرا قدم اول را اشتباه بر می دارند و از ابتدا بد اموزش می دهند. جهت به دست اوردن اطلاعات بیشتر بخش های اموزشی را مطالعه نمایید لازم بود توضیح داده شود زیرا یکی از بزرگترین علت های بیماری پرکنی همین نکته بوده به این صورت که پرنده به بیرون ماندن و کشف مکان های جدید در خانه عادت می کند و هنگامی که  کاری پیش می اید و او را در قفس قرار می دهید به پرنده باهوش بر خورده و شدیدا اعتراض می کند این اعتراض می تواند با کندن پرها و یا سروصدا و جیغ های زیاد نمایان شود. طوطی خود را طوری اموزش دهید که به اندازه کافی در قفس و به میزان لازم بیرون از قفس باشد گردش در بیرون قفس برای سلامت پرنده مفید است و بیش از حد مجاز داخل قفس بودن هم می تواند منجر به مشکل هایی در روان و سلامت پرنده شود. قفس طوطی خود را به یک کارشناس و صاحب نظر واقعی نشان دهید تا جنس و سایز و نوع قفس و چوب یا چوب های نشیمنگاه و ظروف ابخوری را تایید کند. همچنین در همه مراحل از اسباب بازی یا اسباب بازیهای مخلف استفاده کنید. این درست نیست که می گویند وجود اسباب بازی باعث می شود طوطی سربه هوا شود و چیزی یاد نگیرد! اما در انتخاب اسباب بازی دقت کنید که مناسب باشد. مثلا اگر یک اسباب بازی بزرگ را وسط یک قفس کوچک قرار دهید بدون شک ایجاد مشکل می کند و جلوی تحرک مفید پرنده را می گیرد. قرار ندادن اسباب بازی برای طوطی که ذاتا عادت به بازی کردن و جویدن و بازیگوشی دارد مثل این است که از یک کودک ۶ ساله بخواهید تمام ساعات شبانه روز درس بخواند و هرگز تفریح و سرگرمی نداشته باشد. بنده شخصا ترجیح می دهم پرنده سخنگویی داشته باشم که به جای ۱۰۰ کلمه ۴۰ کلمه حرف بزند اما اهل بازی کردن و شاداب باشد.

صاحبان طوطی ها خود باعث ایجاد این عارضه می شوند با انجام کارهایی مانند :

۱. قیچی کردن پروبال – قیچی کردن و کوتاه کردن بال ها زبایی و شادابی را از پرنده گرفته و در عوض پرهای نیمه نیمه خشک و شکننده ای برجای می گذارد و باعث می شود پرنده توانایی پرآرائی کامل را از دست بدهد (پرارایی اوج سروحال بودن و شادابی پرنده را نشان می دهد که از پرهای سالم سرچشمه می گیرد) هر بار که طوطی بال هایش را می بندد به خاطر تیز بودن سر پرهای قیچی شده با مشکل برخورد می کند و زمینه ای برای عصبی و سپس افسردگی فراهم می شود. اما مشکل جدی تر و بزرگتر زمانی است که پرهای قیچی شده خیلی دیرتر جابجا می شوند و جلوی رشد پر جدید را می گیرند و مشکل بزرگی را با نام “پرکور” در پرنده ایجاد می کنند. در این حالت پرنده دچار پرهای کور و خراب می شود

۲. حمام کردن و استحمام زیاد یا بی جهت خصوصا استفاده از هر نوع شوینده باعث می شود کیفیت پرها از بین رفته و در حالی که صاحب پرنده فکر می کند پرنده تمیز و درخشنده شده اما در اصل گرده های بین پرها از بین رفته و چربی های غده چربی خشک شده و حالتی سخت و نامناسب را برای پرنده ایجاد می کنند.

۳. مبتلا شدن به بیماری هایی مانند کبد چرب یا اسم و تنگی نفس طوطی را از شادابی دور می کند اسم بیماری است که هر جانداری را عصبی می کند این حالت عدم رسیدن اکسیژن تازه جسم و روحیه را تحت تاثیر قرار داده و طوطی از این جهت اقدام به خراب کردن و جویدن پرها می کند اسم به دلایل مختلف در پرندگان خانگی نمایان می شود مانند دود سیگار و حتی تغذیه نامناسب مثل استفاده زیاد از بادام زمینی و نخوردن میوه و بلال – حبوبات – سبزیجات تازه به این صورت کبد حیوان چرب شده و قدرت دید پرنده کم شده پرنده کم تحرک شده و تنگی نفس می گیرد در این حالت پای چشم ها گود رفته و پوست دور چشم ذخیم می شود و شادابی در رنگ و روی پرنده مشاهده نمی خواهد شد. طوطی ها اکثرا از مناطق گرم و مرطوب به شهرهایی با اب و هوای الوده می ایند. قبل از رسیدن به این مراحل بهتر است گاها از دستگاه های بوخور و تصفیه هوا استفاده کنید و همچنین در صورت بروز اختلال در تنفس بامشاوره گرفتن از یک پزشک متخصص بیماری را کنترل کنید علایم اسم با فوس فوس کردن و صدا دار شدن تنفس نمایان شده و بعد زیر منقار یعنی گلوی پرنده باد کرده و با هر بار دم و بازدم بزرگ و کوچک می شود. معمولا داروهای تقویتی و داروهایی برای درمان دستگاه تنفسی تجویز می شود. در این حالت طوطی کم اشتها می شود و یا فقط یک خوراکی مثل تخمه یا بادام زمینی را می خورد که باید تغذیه را فورا تغییر داد. بدن طوطی در این مرحله بسیار ضعیف است و تحمل دریافت داروها را ندارد بیشتر باید سعی کنید تغذیه و محل نگهداری را کنترل کنید. در صورت دیرکرد درمان دشوار و غیرممکن خواهد شد.

توجه

مطلب تا اینجا مورد تایید است باقی مطلب فعلا معتبر نیست لطفا کمی صبر کنید تا کل مطلب ادیت و بروزرسانی شود

اموزش درمان پرکنی طوطی خاکستری و سایر طوطی ها

درمان پرکنی یک طوطی کار هرکسی نیست اما هر صاحبی می تونه با اشتباهات خودش باعث ایجاد این بیماری شود. در ابتدا می بایست علت و ریشه این بیماری روانی را یافت. همه طوطیان چه کوچک و چه بزرگ حتما باید جفتی مناسب داشته باشند در غیر این صورت افسرده و کسل خواهند شد در بسیاری از موارد هنگامی که شخصی طوطی خود را دست اموز و اهلی می کند اما پس از گذشت مدتی مثلا چند ماه یا چند سال دیگه اون علاقه و عشق را به پرنده خود نمی دهد و با توجه به اینکه معمولا طوطی ها جفت خود را جدایی ناپذیر می دانند و تا اخر عمر به جفت خود وفادار می مانند موضوع کم توجی صاحب به حیوان حتی به میزان کم هم که باشد فورا موجب عصبی شدن طوطی می شود. جاندارانی که از هوش بالایی برخوردارند مانند انسانها یکبار برای همیشه جفت خود را انتخاب می کنند!! طوطی سانان با توجه به هوش زیاد و طول عمر طولانی ده ها سال و گاه بیش از 130 سال در کنار یکدیگر می مانند.

گیاه لوندر بسیار ارامش بخش است و در جهت درمان بیماری های افسردگی و عصبی طوطی ها می تواند کارامد باشد. اسپری کردن این گیاه به طوطی یا دم کردن و بخور دادنش می تواند مفید باشد و پرکنی را کم و متوقف کند.

حتما فراموش نکنید که بخش پرکورک را نیز مطالعه کنید پرکورک یکی از بزرگترین علل عصبی شدن طوطی ها است. ضمنا قیچی کردن پرو بال هم یکی از دلایل بروز پرکورک می باشد خصوصا اگر شخصی ناوارد پرها را قیچی نا مناسب قیچی کند. پیشنهاد می شود هیچ گاه پرها را قیچی نکنید اگر هم قیچی کرده اید ۳ ماه یکبار بیاورید تا وضعیت پرها را چک کنیم.

و اما راه های درمان همانطور که گفته شد شما در ابتدا می بایست علت را جستجو کنید گاه یک مسافرت یک یا دو روزه و تنها گذاشتن طوطی در خانه موجب به وجود امدن این حالت یعنی پرکنی می شود. استفاده کردن از گردن بند الیزابت که احتمالا با این وسیله اشنائی دارید به هیچ عنوان کارامد نیست و تنها طوطی شما را عصبی تر خواهد کرد فراموش نکنید که قرار است این بیماری را درمان کنیم نه انکه جلویش را بگیریم ! پس گردن بند الیزابت هم مردود است حالا به سوراغ اسپری ضد پرکنی می رویم  این اسپری را مدتی قبل به صورت سفارشی برایم تعداد کمی اوردند. من این اسپری را همراه یک دارو به صاحب طوطی بیمار می دادم دارو در ظرف اب حل می شد و سرعت رشد پرها را بالا می برد. اسپری را هم به زیر سینه و نقاطی که توسط طوطی کنده و جویده شده می بایست می زدند تا تلخی شدید و در عین حال بی خطر بودن باعث جلوگیری از ادامه پرکنی شود. جهت تهیه این اسپری می توانید تماس بگیرید اما قبل از استفاده کردن از اسپری راه های دیگری هم هست که هنوز امتحان نکرده اید !

پرکنی گاه به یک عادت مبدل می شود به این صورت که ممکن است طوطی هیچ مشکلی نداشته باشد اما باز اقدام به جویدن و کندن پرها بکند ! با توجه به اینکه این یک عادت است و عوض کردن یک عادت حتی در انسان ها هم دشوار است می توان انرا با یک عادت جدید عوض کرد ! به این صورت که مثلا تکه های چوب کوچک را امتحان کنید و دائما تکه های کوچک چوبی را به پرنده بدهید تا با انها بازی کند وقتی یکی را زمین انداخت بعدی را بدهید دقت کنید با هر یک باید مدتی سرگرم شود نه انکه بلافاصله زمین بیندازد. وقتی این کار را می کنید بعد از مدتی متوجه می شوید که طوطی شما کاملا عادت بد قبلی خود را فراموش کرده !

طوطی ها خصوصا طوطی های بزرگ که معمولا در خانه تنها نگهداری می شوند اصلا خوششان نمی اید غیر از خودشان حیوان دیگری نزد صاحبشان نگهداری شود خصوصا پرنده گاه با سگ ها کنار می ایند.

از اسباب بازیهای زیبا و کارامد که طوطی به انها علاقه داشته باشد هم جهت سرگرم کردن طوطی خود استفاده کنید جهت تهیه اسباب بازی ها به بخش فروش اسباب بازی بروید

می توانید با دقت یک طوطی مناسب دیگر را هم دست کم برای امتحان برای مدتی به خانه بیاورید این احتمال هست که طوطی شما با او سرگرم شود و دست از پرکنی بردارد. اگر هم جواب نداد باز طوطی دیگری را جایگزین کنید. احتمالا توجه طوطی اصلی که شما انرا دوست دارید به شما کم خواهد شد و با طوطی جدید سرگرم می شود.

توضیحات بیشتر پیرامون بیماری روانی افسردگی طوطی

کاسکوی پرکن و راه های درمان پرکنی کاسکو و سایر طوطیها

(دلایل و پیشگیری از جویدن پرها)

چگونه از این بیماری که کاسکو پرهای خود را می کند و با منقار خود پرها را قیچی می کند مقابله کنیم؟

شروع بیماری معمولا از زیر سینه اغاز می شود یعنی طوطی شروع به کندن پرهای سینه می کند پس از مدتی طوطی سوراغ بالها خواهد رفت. این بیماری بسیار رایج و خطر ناک است و پرها رویش مجدد نخواهند داشت چون فورا به وسیله طوطی جویده می شوند.  اغلب علل این حالت که پرنده پرهای خود را میکندسر رفتن حصله ، عدم ازادی عمل و تحرک کافی و ارتباط نداشتن است که موضوع بسیار مهمی است و باید پیش گیری کرد یعنی نباید پرنده را تنها گذاشت و باید موجبات سرگرمیش را فراهم نمود.

جویدن پرها از جمله بیماریهایی است که تعدادی از طوطی ها به علتهایی که اشاره شد بدان مبتلا می شوند. بطور قطع ایجاد این وضعیت اختلالی در پرنده ریشه ای روحی و روانی دارد که انرا می توان با جویدن ناخن در انسان مقایسه کرد اما این بیماری کندن و جویدن پرها فقط میان منقار کج ها یعنی طوطیان دیده میشود که به صورت انفرادی نزد انسان نگهداری می شوند. خصوصا طوطیان بزرگ و حتما توجه داشته باشید که این بیماری کشنده است. هچنین ارزش پولی طوطی شما را بسیار پایین می اورد مثلا اگر ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشته باشد هنگامی که دچار این بیماری می شود قیمتش شاید به ۸۰ هزار تومان برسد . اما چیزی که مهمه این است که با فراهم اوردن سرگرمی هایی مثل یک جفت مناسب (که البته انتخاب یک کاسکویی که بخواهد کاسکوی ما را از تنهایی در بیاورد هم کار ساده ای نیست)
پس بهترین راه همین است که وقت زیادی را برایش بگذارید و اجاه ندهید کار به اونجا برسه که به فکر کندن حتی یکی از پرها بیفته.

و اما راه های درمان پرکنی کاسکو

۱. در طول روز خیلی باید به کاسکو نزدیک باشید

۲. اجازه دهید از قفس بیرون بیاد و اسباب بازی را برایش بیرون از قفس فراهم کنید.

۳. کاسکو را در جای گرم مانند کنار بخاری قرار دهید و یک روز درمیان روی پرهایش با ابپاش اب بپاچید تا خیس شود اما تو خیس کردنش زیاده روی نکنید. انقدری که پرهاش از حالت خشکی در بیاد کافی است.

۴. یکی از دلایل پرکنی کاسکو نرسیدن مواد مورد نیاز و ضروری برای بدن می باشد که انها  در طبیعت پیدا می کنند و می خورند. حالا شما می بایست این غذاهای تقویتی که خیلی زود پرهای طوطی شما را از حالت خشکی در می اورد و باعث خوشرنگ شدن و نرم شدن و سریعتر رشد کردن پر و بال می شوند را از بخش
بخش فروش خریداری کنید.

خریدن اسباب بازی ها و غذاهای تقویتی باعث کمتر شدن افسردگی و کمتر شدن عصبی بودن کاسکو یا هر طوطی پرکن دیگری مثل کاکادو یا …. می شود.

۵. راه دیگر هم هست
اسپری المانی جدید که به پرهای کاسکوی پرکن می زنید و کاسوی شما دیگه پرهاشو نمی کنه.

گردنبند الیزابت هم موجود است. اما  فایده ای ندارد و طوطی شما بیشتر عصبی میشه چون دلایل زیبادی برای این بیماری وجود داره به متن زیر دقت کنید:

همه چیز در مورد پرکنی پرندگان (self feather plucking)
1-ECTOPARASITES
به عنوان اولین عامل انگل های خارجی را می توان نام برد.این انگل های خارجی شامل مایت-شپش-مگس‌-پشه-کنه هستند.

2-ENDOPARASITES
عامل دوم انگل های داخلی هستند.مهم ترین آنها بدون شک GIARDIA است که با آسیب رسانی در روده ها پرنده (بخصوص عروس هلندی) را وادار به آسیب رسانی به پرهای ناحیه شکم و پهلوها می کند.(ناحیه ای که روده زیر آن ناحیه تخریش شده است)

3-SKIN INFECTION
عامل سوم انواع عفونت های پوستی شامل عفونت های ویروسی-عفونت های باکتریایی-عفونت های قارچی می باشد.که پرنده اقدام به کندن پرهای ناحیه می کند که پوست عفونی می باشد.

4-IATROGENIC
عامل چهارم هم شامل اصلاح پر به صورت نامناسب است.در این مورد صاحب پرنده با اصلاح نامناسب پرها پرنده را وادار به جویدن پرهای ناحیه اصلاح شده می کند.

5-BEHAVIOURAL
عامل پنجم مشکلات رفتاری است.پرنده افسرده-پرنده حاضر در محیط جدید-پرنده طرد شده-پرنده عصبی و نهایتا به صورت کاملا عادتی در این گروه قرار می گیرند.

6-ORGANOPATHY
عامل مسبب ششم آسیب های وارده به هر دلیل به ارگان های داخلی بخصوص کبد می باشد.

7-HEAVY METAL POISONING
عامل هفتم مسمومیت با فلزات سنگین بخصوص سرب و روی است.میله های قفس و گلوله های حاوی سرب بلعیده شده توسط پرنده از موارد شایع می باشد.

8-PSITTACOSIS
عامل هشتم بیماری سیستمیک-عفونی psittacosis است.در این بیماری ابتدا پرها کیفیت خود را از دست می دهند سپس پرنده اقدام به کندن آنها می کند.

9-SALMONELLOSIS
عامل نهم بیماری سیستمیک-عفونی salmonellosis است.

10-HORMONAL
عامل دهم مشکلات هورمونی در پرنده می باشد.

11-ENVIRONMENTAL CONTAMINANT
عامل آخر هم آلودگی های محیطی بخصوص نیکوتین است.این مورد در پرندگانی که صاحب سیگاری دارند شایع است.

شوفاژ هم می تواند کاسکو را عصبی کند؟!

احتمالا گرمایی که از شفاژ تولید می شود کاسکوها را عصبی می کند و باعث خشک شدن پرهای کاسکو می شود. می بایست در فصول سرد از بخاری استفاده کنید.

در عکس بالا مشاهده می کنید که یک طوطی تا چه حد به خود اسیب رسانده. مواردی که نهایتا با بیرون کشیدن احشاء توسط خود پرنده همراه بوده است نیز مشاهده شده است.

اطلاعات بیشتر را در زیر بخوانید:

خودخوری یا پرکنی طوطی

علل این عارضه بسیار وسیع می باشد

نام صحیح این سندرم feather plucking یا self-plucking است که در واقع یکی از اقسام cannibalism محسوب می شود و اسم پرکنی در این مورد بی معنی به نظر می رسد.

این عارضه یک سندرم با علل مختلف است و در طوطی ها شایع میباشد.از جمله عوامل مهم در بروزآن می توان به دلتنگی ، نداشتن جفت یا مصاحب ، استرس و بروز تغییرات در محیط ( مانند تغییرات در تغذیه،مکان ، فعالیت یا ورود افراد جدید به محیط که توجه صاحب پرنده را بیشتر جلب کند) اشاره کرد.ممکن است پرنده این عمل را از پرنده دیگری یاد گرفته ، تکرار کند.در مورد طوطی هایی که بیشتر وقت خود را در یک قفس کوچک گذرانده و فعالیت کمی دارند،این عارضه میتواند بخشی از سرگرمی آنها باشد.بسیاری از پرندگان این عمل را در تنهایی یا در شب انجام می دهند.بنابراین این عدم مشاهده پرکنی توسط طوطی، دلیلی بر رد آن نیست. در این حالت، الگو و نواحی ریزش پر به تشخیص عارضه کمک می کند.اگر روی سر و گردن پوشش کامل باشد، ولی منطقه دیگری از بدن (بویژه سینه و شکم)فاقد پر بوده هیچ نشانه ای از بیماریهای التهابی پوست وجود نداشته باشد، باید دردرجه اول بروز عارضه پرکنی مشکوک شد. اولین قدم برای تجزیه و تحلیل محیط زندگی پرنده بویژه در مراحل اولیه بروز عارضه است. به حداقل رساندن عوامل فیزیکی یا روانی ،اصلاح محیط و غذا و یا تغییر محیط ، افزودن غذاهای کمکی(مثل میوه و سبزی)، فراهم کردن اسباب بازیهای بی خطر و شاخه های درخت تمیز تا پرنده از منقار خود بیشتر استفاده کند، در درمان موثر است.در صورتیکه تمام راهها به شکست منتهی شوند میتوان از گردنبند الیزابت (به شکل مخروط ناقص که به پرنده اجازه نمی دهد به بدن خود دسترسی داشته باشد) استفاده کرد.همراه با این تغییرات میتوان از داروهایی نظیرفلوگزتین نیز استفاده کرد . برای تسریع در رشد مجدد پرهای جدید بهتر است مکملهای ویتامین دار به جیره اضافه شود.

اخرین راه برای درمان بیماری پرکنی طوطی

در اروپا هنگامی که طوطی ها از دست صاحبان نامهربان افسرده و پرکن می شوند انها را به مکانی سرسبز می برند که در قفس های بزرگ کنار یکدیگر زندگی می کنند از این روی طوطی ها کم کم حواسشان پرت می شود و جفت قدیمی خود یعنی صاحبشان را فراموش می کنند و بیشر به فکر بازی و یا رقابت هایی با طوطیهای دیگر جهت به دست اوردن غذا و حتی عشق بازی می کنند.

در این حالت پس از گذشت مدت حدود ۶ ماه تا ۱ سال معمولا به سلامت کامل می رسند حتی گاه انها را نشانه گذاریی می کنند تا پس از رسیدن به سلامت کامل انها را نزد صاحبانشان بازگردانند.

شاید من هم یه روز یه باغ خریدم و همه طوطی های دل شکسته رو جمع اوری کردم و……

درمان پرکنی سایکوژنیک در طوطی با هالوپریدول و فلوکستین

استفاده از قرص ها و داروهای ارام بخش مرود است حتی به میزان کم. اما یکی از اخرین راه حل ها برای درمان می تواند باشد !

پرکنی روانی طوطی ها یک بیماری وسواسی اجباری از سایر obsessive compulsive disorder میباشد که باید علل ریزش پر مانند بیماریهای داخلی، سوءتغذ یه، اندوکر ینوپاتی، عفونت ها ی قارچی، انگلی و باکتریال تشخیص داده شود . هالوپریدول یک داروی بوتیروفنون و آنتاگونیست گیرنده ها ی دوپامینی میباشد . این دارو بعنوان آرام بخش قوی، ضد سایکوز ( جنون ) و ضد استفراغ در پزشکی و دامپزشکی استفاده میشود . فلوکستین یک مهارکننده اختصاصی بازجذب سروتونین میباشد و در درمان انواع افسردگی، بیماریهای وسواسی اجباری، اختلالات خواب، بیماریهای اضطرابی مانند فوبیا، دردها ی مزمن عصبی و پر خوری عصبی در پزشکی و دامپزشکی بکار میرود . این مطالعه روی 10 طوطی ) کاسکو ) مبتلا به بیماری پر کندن روانی انجام شد . داروهای هالوپر یدول و فلوکستین به صورت خوراکی به مدت 6 ماه تجویز شد . 6 طوطی از نظر بالینی بهبود یافته و رفتارشان طبیعی شد . در 3 طوطی 70-50 درصد علائم بهبود یافت . در 1 طوطی 30 درصد علائم بهبود یافت . لازم به ذکر است که داروهای تجویز شده عوارض جانبی نداشتند

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید