بیماری های طوطی سانان

پی بردن به بیماری مشکوک جوجه کاکادو

بیماری چاقی کبد چرب طوطی کاکادو

جوجه طوطی کاکادویی که 4 ماه قبل در سن 45 روزگی توسط این مرکز بفروش رسید و در این مدت نزد صاحبش پرورش داده شده و نگهداری می شد 

دو روز قبل تماسی از ایشان دریافت کردیم که در آن مکالمه گفتند جوجه کاکادو غذا نمی خورد با هماهنگی انجام شده جهت بازدید و مشاوره به فروشگاه مراجعه کردند اما بنده با مشاهده وضعیت پرنده که زیر شکمش بسیار متورم و بیرون زده بود گفتم فورا به بیمارستان دامپزشکی نزد پزشک متخصص پرندگان بردند.

از آنجا دوباره با اینجانب تماس گرفتند و گفتند که پزشک پس از عکسبرداری – معاینه و چک کردن وضعیت عمومی پرنده اینگونه تشخیص داده که: به علت ضربه احتمالی به ناحیه سینه و شکم اعما و احشا از داخل دچار ترکیدگی شده اند و جهت درمان می بایست پرنده به تیغ جراحی سپرده شود و شانس زنده از زیر عمل بیرون آمدن خیلی کم خواهد بود و هزینه آن عمل نیز قابل توجه خواهد بود.

صاحب پرنده گریان و پریشان برای حال پرنده اش بود به او گفتم این ریسک بزرگی است پس لازم نیست این عمل را انجام دهی 

آنرا نزد من بازگردان تا هرکاری در توانم هست انجام دهم 

با مشاهده مجدد پرنده به این فکر کردم که چگونه ممکن است یک طوطی که در بهترین شرایط لای پر قو  نگهداری می شود درگیر چنین حالتی شود و بی اشتها شود؟ در حالی که صاحبش مطمئن بود ضربه ای هم به ناحیه شکم پرنده وارد نشده 

و به این اندیشیدم که اگر اظهار نظر پزشک متخصص پرندگان درست بوده پس چرا در فضله پرنده خونریزی مشاهده نمی شود؟ همچنین درد ندارد و بیحال نیست پس اگر تشخیص پزشک درست بوده باشد باید به علت ترکیدگی و پارگی داخلی اعضای بدن یا دستگاه گوارش خون در فضله مشاهده شود پس خیلی امیدوار شدم و نظر پزشک را با اقتدار رد کردم.

سپس مجددا پرنده را موشکافانه بررسی کردم و متوجه وزن بیش از حد اون شدم وزن این پرنده بسیار قابل توجه و بیش از حد معمول بود یعنی بجای 600 تا 700 گرم که نهایت وزن برای یک کاکادوی بالغ می باشد اما وزن این جوجه 1140 گرم بود !! آنقدر سنگین که احساس کردم یک طوطی ماکائوی بالغ را در دست گرفته ام !

حالا علت اضافه وزن را متوجه شدم بی گمان اول اینکه صاحب پرنده در خانه کاری جز غذا دادن به این پرنده نداشته یا به نوعی بهتر است بگوییم خوبی را از حد گذرانده بوده یعنی آنقدر داده خورده که از آنطرفش بیرون زده ! مشابه این مورد زیاد مشاهده کرده بودم مثلا افرادی که دچار نوعی وسواس شدید هستند مثلا آنقدر در مصرف مولتی ویتامین زیاده روی می کنند که کبد و کلیه پرنده از بین می رود.

اینگونه نتیجه گیری کردم که صاحب این پرنده در مصرف سرلاک زیاده روی کرده و باعث چاقی زیاد پرنده اش شده و می دانیم که سرلاک مخصوص پرورش جوجه طوطی ها از پروتئین بالایی برخورداراست و متاسفانه صاحبش تمام این مدت از سرلاک استفاده می کرده و اجازه نداده پرنده مستقل شود و خودش شروع به غذا خوردن کند درحالی که می بایست نهایتا یک ماه پس از خرید پرنده را در قفس قرار می داد تا روی چوب نشستن را یاد بگیرد و خودش بتنهایی غذا بخورد و بعنوان مکمل تقویتی بین وعده های غذایی سرلاک به او می داد و گاها میوه جات میکس می کرد بجای سرلاک اما اجازه تحرک کافی را به پرنده نداده و بیش از حد آنرا در جعبه پرورش داده و سرلاک داده

حال بنده معتقدم این روند موجب شده کبد این پرنده متورم شود.

تشخیص دیگر اینجانب این است که صاحب این پرنده از خاک مخصوص خوراکی پرندگان استفاده نکرده که این روند باعث شده غذا پس از قرار گرفتن در پیش معده و رفتن به معده و سپس سنگدان در این مرحله یعنی سنگدان بعلت نبود خاک و شن مخصوص غذای یکنواخت سرلاک که خیلی هم مستعد برای سفت و سخت شدن است بماند و این ناحیه را درگیر مشکل کند.

شاید این پرنده خیلی بد شانس بوده که در ایران متولد شده اما می تواند از آفریننده بابت خلقت امید شایگان تشکر کند.

او هم اکنون تحت نظر اینجانب است برای او و صاحبش آرزو می کنیم دوباره و اینبار در شرایط ایده آل به هم برسند.

ما تمام تلاشمان را خواهیم کرد

ایجا روزانه مقداری روغن زیتون می خورد همراه دانه های غلات تازه جوانه زده به این امید که روند عملکرد گوارشش تغییر کند همراه داروی آلمانی که باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود و  آب نار که می تواند چربی کبدش را تا حدودی کاهش دهد و تحت هیچ شرایطی سرلاک مصرف نمی کنیم و اگر اشتهایش بازگشت از میوه جات تازه میکس شده بعنوان مکمل استفاده می کنیم تا وزن کم کند.

نظر شما چیست آیا باید به تیغ جراحی سپرده می شد؟

درسته که اینجا ایران است و به کسی مثل من نمیان جایزه ای بابت تحقیقات و فعالیت هایم بدهند اما همینقدر که مقداری به درد حیوانات سرزمینم می خورم برایم کافیست. حتما می دانید که در بسیاری کشورها بابت چنین فعالیت های گسترده ای مدارک افتخاری معتبری اعطا می گردد

بنده هرگز در امور دامپزشکی دخالت نمی کنم و مراجعه کنندگانم را نزد بهترین پزشکان متخصص پرنده می فرستم و خودمان هم گاها پرندگانمان را آنجا می فرستیم و به جایگاه و مقامشان احترام می گذاریم اما توقع ما این است که توجه بیشتری به مسائل فنی داشته باشند با بهترین تصمیم ها را بگیرند.

از سری دست نوشته های علمی تخصصی  و تجربی امید شایگان 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید