اخبار دانستنی آموزشی طوطی سانان

چگونه به طوطی کاسکو حرف زدن و سخن گفتن بیاموزیم؟

اموزش حرف زدن به طوطی

چگونه به طوطی کاسکو حرف زدن و سخن گفتن بیاموزیم؟

طوطی کاسکو خود را ابتدا رام و دستی کنید.توجه داشته باشید که تمام توجه طوطی کاسکو باید به سخن گفتن شما باشد.در صورتی که طوطی از شما ترسی داشته باشد بخشی از توجه و تمرکز خود را به آموزش شما از دست خواهد داد.بهترین حالت آموزش تکلم و حرف زدن به طوطی و کاسکو آموزش روی دست است…به این صورت که طوطی خود را روی دست یا انگشت خود نگهدارید و در این حالت با اون صحبت کنید.بعد از مدتی این تمرین به بازی مورد علاقه طوطی شما تبدیل خواهد شد.با تمرین و ممارست خواهید دید که کاسکو شما با علاقه و دقت به سخنان شما گوش میکند …

۲)زمانی را برای آموزش به طوطی انتخاب کنید که احساس میکنید آماده آموزش است و به گفتار شما توجه و دقت میکند.برای تشخیص این موضوع به حالت سر و فرم نگاه کردن پرنده و تنگ و گشاد کردن مردمک چشم و در کل دقتی که به گفتار شما دارد توجه کنید.آموزش در زمانی که کاسکو توجهی به به شما و گفتارتان ندارن کاملا بی فایده و بی نتیجه است.

۳)کلمات را با صدا و لحن یکسان و در زمان های خاص تکرار کنید.برای مثال صبح ها و هنگامی که کاور را از روی قفس بر میدارید با صدای واضح و بلند صبح به خیر را آموزش دهید…بعد از مدتی پرنده هر صبح و بعد از برداشتن کاور منتظر ادای این کلمات از شما خواهد بود(حتی در زمانی که قادر به تکلم این جمله نیست آن را در ذهن خود ضبط کرده است و فرق آن را با بقیه جملات و کلمات میداند)

۴)با صدای واضح و بلند به طوطی کاسکو خود آموزش دهید.از صحبت کردن با صدا های نازک یا لوس!!! اکیدا خود داری کنید.این موضوع به خصوص در کاسکو هایی  که صاحبان آن ها خانم هستند بسیار رایج است…

به این نکته مهم توجه داشته باشید که در هر صورت پرندگان نمیتوانند ۱۰۰% کیفیت صدای شما را تقلید کنند و همیشه درصدی از افت در تقلید کیفیت و تن صدای شما وجود خواهد داشت.بنا بر این اگر با صدایی نازک یا لوس با پرنده سخن بگویید و پرنده شما فقط %۵۰ از آن را به شما برگرداند ، چیز قابل درکی از صدا باقی نخواهد ماند!!!

۵)تمرینات سخن گفتن با طوطی خود را به صورت منظم و همیشگی ادامه دهید به گونه ای که کاسکو احساس کند عضوی از خانواده شما است.

عوامل مؤثر روی کیفیت آموزش به طوطیها (1)

در آموزش کلمات، عبارات یا جملات به طوطیها و کاسکوها، تکرار حرفهای زاید در قبل و بعد از کلمه یا عبارت مورد نظر خودداری کنید؛ مثلاً وقتی می خواهید «سلام» را به طوطی یاد بدهید، فقط « سلام » را با صدای بلند و رسا بگویید و آن را به فاصله 5 ثانیه به مدت 15 دقیقه تکرار کنید. اگر شما به اشتباه بگویید: «طوطی بگو سلام » یا « سلام بگو» یا « سلام ـ طوطی بگو»؛ شما در آموزش عبارت « سلام » به طوطی، ناخواسته سه مشکل اساسی را به وجود آورده اید: اول آن که طوطی با شنیدن «طوطی بگو سلام »، در واقع یک عبارت 3 کلمه ای را از شما می شنود. در این خصوص باید گفت که اولاً اگر شما موفق شوید که چنین عبارتی را به طوطی یاد بدهید، یک عبارت غلط را به طوطی یاد داده اید؛ ادامه مطلب را ببینید ..

چون هدف شما این بوده است که طوطی بتواند عبارت « سلام » را یاد بگیرد نه عبارت غلط «طوطی بگو سلام ر». ثانیاً برای یادگیری یک عبارت سه کلمه ای نسبت به یک عبارت دو کلمه ای، همان طور که قبلاً گفته شد، تعداد دفعات لازم به تکرار به شکل تصاعدی زیادتر می شود و لذا نه تنها شما یک عبارت غلط را به طوطی یاد داده اید، بلکه مجبورید همین عبارت غلط را چندین برابر تکرار کنید تا طوطی یاد بگیرد. ثالثاً طوطی با یادگیری یک عبارت غلط، بخشی از حافظۀ محدودش پر شده و به همین مقدار از آموزش صحیح درسهای دیگر، طوطی عقب می افتد. (2) طوطی معنی هیچ یک از کلماتی را که شما می گویید، نمی فهمد و فقط آن چه را که می شنود، سعی در یاد گرفتن می کند؛ یعنی نمی فهمد که با شنیدن عبارت «طوطی بگو سلام »، منظور شما این است که فقط بگوید « سلام » و «طوطی بگو» چیزی نیست که باید یاد بگیرد. بنابراین تعلیم دهندۀ طوطی باید یک فرد مجرب باشد که ضمن تعلیم، چیزهای اضافه را در ابتدا یا انتهای کلمه یا عبارت مورد نظرش تکرار نکند. (3) در هنگام تعلیم سخن گویی به طوطی، معلم که بهتر است یکی از افراد خوش صدا و مجرب خانواده باشد، باید طوطی را در جایی فاقد سر و صدا و فاقد هر چیزی که حواس طوطی را پرت کند، ببرد و به طور اصولی کلمات، عبارات یا جمله ها را برای طوطی تکرار کند. (4) در هنگام تعلیم سخن گویی به طوطی، معلم باید در هر جلسه فقط یک درس را برای طوطی تکرار کند و هر درس باید محتویات از پیش تعیین شده ای داشته باشد. اگر معلم بیش از یک درس را برای طوطی تکرار کند، طوطی ظرفیت یادگیری بیش از حد در یک جلسه را نخواهد داشت. مثلاً کلمۀ «سلام» را 50 بار برای طوطی تکرار کنید و در این 50 بار چندین تون صدا به کار ببرید. مثلاً: با صدای بلند، با صدای کوتاه، با صدای مت وسط، با صدای زیر، با صدای بم، با صدای کشیده، با صدای بچه گانه، با صدای عروسکی و غیره. در صورت تکرار کافی در هر جلسه، طوطی تمام یا برخی از انها را عین آن چه شما برایش ادا کرده اید، یاد می گیرد و لذا در خواهید یافت که پس از چندی طوطی کلمه «سلام» را با تون های مختلف صدا و با شیوه های مختلف تکرار می کند. همچنین اگر شما، همسرتان یا هر یک از بچه هایتان به اندازه کافی و به طور یکنواخت کلمه ای مثل «سلام» را برای طوطی تکرار کنید، طوطی «سلام» را به چند شیوه و درست مثل کسانی ادا می کند که به آن یاد داده اند. اگر تمام افراد خانواده تلاش کنند کلمۀ خاصی مثل «سلام» را به طوطی یاد بدهند، در صورتی طوطی سلام را از همه یاد خواهد گرفت و درست با صدای خود آنها را تکرار خواهد کرد که همه افراد در تدریس یک کلمه خاص مثل «سلام» درست عمل کرده باشند؛ یعنی هم به دفعات کافی برای طوطی تکرار کرده باشند و هم در هنگام تکرار، این کلمه را با تون های مختلف صدا و با شیوه های مختلف اای صدا تلفظ نکرده باشند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید