بیماری های طوطی سانان

کنه به عنوان انگل خارجی چه مشکلاتی را برای طوطی ها ایجاد می کند ؟

lice-parrot

کنه به عنوان انگل خارجی چه مشکلاتی را برای طوطی ها ایجاد می کند ؟

پرهای پرندگان می تواند مکان امنی برای برخی از انگل های خارجی مثل شپش، ساس و کنه باشد که این موجودات، بدن پرندگان را به عنوان میزبان خود انتخاب کرده و از طریق آنها تغذیه می کنند.
یکی از این انگل ها کنه است که حتی می تواند باعث مرگ طوطی ها شود. گزارشات ثبت شده، نشان می دهد که در سال 1999 هنگام فصل تولید مثل در بریتانیا کنه ها باعث مرگ ناگهانی تعدادی از طوطی ها مثل کاکادو، پاراکیت، مرغ عشق و … شده اند. کنه می تواند با چسبیدن و مکیدن خون طوطی ها، آنها را بکشد. البه به نظر میرسد که کنه های بالغ در سن 3 و 4 سالگی توانایی کشتن پاراکیت ها و کاکادو ها را خواهند داشت. آنها قبل از رسیدن به این سن فقط با چسبیدن به بدن طوطی ها، مقدار کمی از خون آنها را تغذیه می کنند و سپس از بدن آنها جدا شده و به مخفیگاه خود باز می گردد و باعث مرگ آنها نمی شود
.
طوطی چگونه گرفتار کنه می شود ؟

طوطی هایی که در داخل خانه و در کنار ما زندگی می کنند، کمتر در معرض این مشکل هستند ولی طوطی هایی که بیرون از خانه نگهداری می شوند و یا اینکه برای بازی و سرگرمی به خارج از خانه برده می شوند، در معرض خطر بیشتری نسبت به هجوم کنه قرار دارند. این بیماری می تواند از طریق یک پرنده ی وحشی و آزاد در طبیعت، که کنه به همراه خود دارد و ممکن است روی قفس طوطی ما بنشیند، به او منتقل شود یا اینکه ممکن است کنه ها روی برگ ها و ساقه ی درختان، علف ها و … به انتظار میزبان خود نشسته باشند و در صورتی که طوطی ما برای بازی کردن روی درخت ها و … برود مورد هجوم کنه قرار گیرد. کنه ها معمولا به قسمت سر، گردن و نواحی بین دو بال در پشت بدن طوطی ها می چسبند، دلیل انتخاب این نقاط در بدن طوطی ها از طرف کنه به این دلیل است که دسترسی پرنده به آن مناطق، برای جدا کردن آنها از بدن خود کمتر می باشد و همچنین این مناطق وسعت بیشتری دارد و کنه قادر خواهد بود تا مقدار خون نسبتا زیادتری را تغذیه کند. کنه از طریق قسمت هایی از دهان خود که به صورت نیزه های خاردار مقاومی هستند به طوطی ها حمله می کند. بزاق دهان کنه از موادی مثل چسب ساخته شده که می تواند باعث اتصال آن به بدن میزبان شود. کنه بعد از تغذیه کامل از خون میزبان (طوطی) از او جدا می شود ولی ممکن است بسیاری از بیماریهایی که به همراه دارد را به بدن طوطی منتقل کند.

بیماری هایی که ممکن است از طریق کنه به طوطی منتقل شود

بزرگترین خطر از طرف کنه برای طوطی ها، انتقال بیماری هایی چون anaplasmosis و babesiosis از طریق گزش توسط کنه می باشد و این بیماریها زمانی انتقال پیدا می کنند که کنه با اتصال خود به یک حیوان آلوده، ناقل این بیماریها باشد و بعد از تغذیه از طریق خون طوطی ها این بیماریها را به آنها منتقل کند.

روش درمان:

در صورتیکه طوطی شما علائم بیماری های منتقل شده از طریق کنه را داشت، حتما به یک دامپزشک مراجعه کنید. برخی علائم ناشی از حمله ی کنه عبارتند از: کم خونی پرندگان همراه با ایجاد تورم در صورت، پلک ها حالت بسته دارد، کبودی و خونریزی در اطراف گردن
جدا کردن کنه از بدن پرندگان بوسیله ی موچین صورت می گیرد که این کار ساده ای به نظر نمی رسد و نیاز به مهارت و قدرت دارد. یکی دیگر از روش ها برای جدا کردن کنه از بدن طوطی، اینست که یک پارچه ی سفید رنگ داخل قفس طوطی خود آویزان کنید، زیرا اشیا روشن و درخشان باعث جذب کنه به سمت خود می شوند.

پیشگیری:

برای پیشگیری از هجوم کنه به داخل قفس طوطی خود، بهتر است از شاخه های درختانی که محل زندگی پرندگان وحشی و آزاد در طبیعت بوده اند استفاده نکنید. هنگامی که اثری از کنه در قفس طوطی خود یافتید، حتما قفس را کاملا تمیز و ضد عفونی کرده و می توانید برای اینکار از محلول ضد انگل، نیز استفاده کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید