بیماری های طوطی سانان

التهاب پوستی و زخم در طوطی ها

التهاب پوستی طوطی

التهاب پوستی در طوطی ها

التهاب پوستی در طوطی ها

(زخم ساده ای که منجر به تلف شدن پرنده می شود)

بارها با طوطی هایی مواجه شدم که بخاطر برخورداری از صاحبی کم تجربه درگیر این زخم های خطرناک شده اند.

بطور مثال:

1-نتیجه شستشوی طوطی با روش های نادرست / استفاده از لوسیون ها و پاشیدن مایعات نامناسب مانند شامپوهای تقلبی موجود در بازار پت.

2- خانواده ای اینجا مرکز تحقیقات طوطی سانان مراجعه کردند که کودک خردسال میهمان در خانه اسپری پاک کننده چربی های اجاق گاز را به کاسکو اسپری کرده بود, چون مشاهده کرده بود بزرگترها از اسپری آب استفاده می کنند! که در نتیجه حال طوطی بسیار بد شده بود بغیر از تنگی نفس حساسیت زیادی در زیر کتف های پرنده ایجاد شده بود که به التهاب و زخم های بزرگ تبدیل شده بودند

3- خانواده دیگری با مشاهده لکه خون روی کتف و بال طوطی کاکاتو گالا که بخاطر شکستن پر تازه جوانه زده (پرشیر) ایجاد شده بود تصمیم می گریند به آن بخش از بدن پرنده بتادین اسپری کنند تا ضد عفونی شود اما این عمل آنها باعث شده بود حالت چسب ناک و تحریک کننده ای زیر پرهای کتف طوطی ایجاد شود در این حالت این کاکاتو گالا نیز دائما پرهای آن ناحیه را خارانده تا حدی که به زخم تبدیل شده بود.

دو ناحیه در بدن طوطیها بسیار حساس و تحریک پذیر هستند

1- غده چربی که در قسمت بالای دم قرار دارد. طوطی دائما با غده چربی درتماس است نوک منقارش را به آن می مالد وقتی زبانش مقدار چربی لازم را از غده چربی دریافت کرد آنرا به شاه پرها و پرهای کوچکتر می کشد تا تمیز و درخشان شوند. حتما این حالت را بارها درطول روز مشاهده می کنید

2 – زیر کتف ها . و ناحیه زیر کتف ها جایی است که صاحبان ریزبین می دانند که طوطی ها چقدر حال می کنند که زیر کتف و بالشان ماساژ داده و جورانده شود که کاکادوها ازهمه بیشتر تمایل نشان می دهند دراین خصوص 

اما هدف ما از شناخت این دو نقطه حساس در بدن طوطی تحریک پذیری بالای این دو ناحیه است زیرا التهاب پوستی در این دو نقطه یعنی غده چربی و پوست اطرافش و زیر کتف جاهایی هستند که درصورت تماس با مواد و مایعات نامناسب مثل شماپوهای متفرقه زودتر درگیر و ملتهب می شوند.

پیشگیری و درمان:

درصورت بروز این حالت می بایست با احتیاط قدم برداشت استفاده از هرنوع گاز اسریل باند داروهای ضد زخم پنبه الکل چسب زخم یا غیره همگی می توانند به بدترشدن اوضاع منجر شوند.

پس از شستشوی ناحیه مورد با اسپری الوورا آن ناحیه را با گاز استریلی که اطمینان دارید تمیز است محافظت کنید از قرار دادن پنبه خود داری کنید زیرا با موی ها و کرکهای ریز باعث عفونت و التهاب بیشتر خواهد شد همچنین از بتادین یا سایر مواد همانطورکه گفته شد استفاده نکنید زیرا باعث چسبندنی و خارش می شوند.

تجربه به من می گه بهترین کار این است که ناحیه مورد نظر و اطرافش را کاملا با اسپری آلوورا شستشو دهیم 

آلورا هم به خودی خود تسکین دهنده است و هم از ایجاد التهاب و زخم بیشتر پیشگیری می کند و هم باعث شادابی پوست و پر پرنده خواهد شد در شرایط عادی نیز همیشه بهترین شامپو الوورا است که خودتان نیز می توانید دستورالعمل ساخت آنرا در سایت منقارکج ها مطالعه کنید

برخی کرم های موضعی خارجی مخصوص پت که در ایران یافت نمی شوند مفیدند همچنین برای جلوگیری از دستیابی پرنده به نقطه مورد نظر لازم نیست از گردنبند الیزابت استفاده کنید باعث عصبی تر شدن پرنده خواهد شد در این شرایط باید ووقت زیادی را کنار پرنده تان بگذرانید تا او کمتر حواسش به نقاط زخم برود.

در این حال با مواد مغذی که برای ترمیم سریع تر بافتهای پوست مفید هستند پرنده را تغذیه کنید

از سری دست نوشته های تخصصی امید شایگان

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید