طوطی های پاینس

طوطی پاینس کله آبی

blue-headed pionus

طوطی پاینس کله آبی

Blue-headed Parrot

blue-headed pionus

Pionus menstruus

طوطی پاینس کله آبی 

این پرنده رنگهای جذابی دارد و اگر به دست انسان پرورش یابد به پرنده ای بسیار رام و اهلی تبدیل می شود.

اندازه:28سانت.وزن: 182-252گرم. پراکندگی:کلمبیا، اکوادور شرقی،پرو شرقی،جنوب تا بخش مرکزی برزیل،بولیوی. نگهداری این پرنده رایج بوده ولی در معرض انقراض هستند. تغذیه: میوه ها ، انواع توت ، دانه ها و گل های درختان. سرو صدای متوسط علاقمند به جویدن و خجالتی. از حمام کردن ناراحتند ولی از پاشیدن آب برویشان لذت میبرند

مشخصات:این پرنده بطور کلی سبز رنگ بوده ،سر و قسمت بالایی سینه به رنگ ابی تیره و قسمت ابتدای پرهای گردن قرمز رنگ است.

ناحیه ای سیاه رنگ برای پوشش گوشها و زیر دم پوششی قرمز رنگ وجود دارد.

کناره های نوک به رنگ مایل به قرمز و مایل به سیاه بوده ، حلقه ی اطراف چشم به رنگ خاکستری ، عنبیه ها قهوه ای تیره و درنهایت پاها خاکستری رنگ هستند.

پرندگان جوان: نوار مایل به قرمزی در پیشانی داشته و سر ابی مایل به سبز دارند.

اندازه:28 سانتی متر ، جزو طوطی های متوسط تا بزرگ.

وزن:182 تا 252 گرم

پراکندگی:کلمبیا(شرق اندس)،اکوادور شرقی،پرو شرقی،جنوب تا بخش مرکزی برزیل،بولیوی شمالی ،جزیره ی ترینیداد(بطور کلی امریکای مرکزی و جنوبی)

زیستگاه:جنگل ها و مناطق گرمسیری دارای درخت ،با ارتفاع 600 متر تا حداکثر 1500 متر از سطح دریا.

فقط در هنگام غذا خوردن در خارج شهرها و زمین های کشت شده رویت میگردند.

وضعیت:نگهداری این پرنده رایج بوده ولی در معرض انقراض هستند.

عادات:در خارج از فصل تولید و مثل در گروه های کوچک یا گله های پرسروصدا تا 100 عدد زندگی میکنند. غالبا در سایبان درختان بزرگ و یا بر روی درختان خرما میمانند.

رژیم غذایی طبیعی:میوه ها ، انواع توت ، دانه ها و گل های درختان.

این پرندگان بطور منظم از (باریررو) بخاطر خاک معدنی و غنی ان بازدید میکنند.

تولید مثل:فصل تولید مثل در امریکای مرکزی از فوریه تا اپریل ، درکلمبیا اوایل نوامبر / دسامبر،در سورینام(کشوری در شمال امریکای جنوبی) از سپتامبر تا اکتبر

در سوراخ های موجود در درختان یا درشاخه های خالی لانه سازی میکنند، 3 تا 4 تخم میگذارند و اندازه ی تخم ها حدودا 31 میلی متر در 25 میلی متر خواهد بود.

نگهداری:نوعی طوطی با میزان سروصدای متوسط با نیاز معمولی به جویدن در ابتدا خجالتیست و بعد ها هم ساکت و کم سخن است.مانند بسیاری از گونه های پاینس نسبتا به استرس حساس است.بسیاری از انها دوست ندارند حمام کنند و لی از پاشیدن اب به رویشان لذت میبرند.

محل نگهداری:لانه ی ایده ال برای انها 2*1.5*1متر است در زمستان ها بین 5 درجه تا 10 درجه ی سانتیگراد نیاز است

رژیم غذایی:میوه های گوناگون و سبزیجات،ترکیبات متغیر دانه ها ،در بهار و تابستان غذا های جوانه دار ،مکمل های معدنی بطور منظم پنیر نرم و روستایی قبل و در طول دوره ی تکثیر و تولید مثل

تکثیر:بطور منظم جفت گیری در ماه می (اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد )اغاز میشود.خوابیدن روی تخم ها از تخم دوم اغاز میشود .دروره ی خوابیدن 26 روز خواهد بود.پرندگان جوان در 90 روزگی مستقل میشوند

نکته:اندازه جعبه تکثیر 25*25*50 سانتیمتر

توضیحات بیشتر:

طوطی سر آبی (Blue-headed Parrot) با نام علمی Pionus menstruus یک طوطی نسبتا بزرگ می باشد که هم چنین به پاینس سر آبی نیز مشهور است . طول بدن طوطی سر آبی حدود ۲۸ سانتی متر می باشد و دارای بدنی سبز رنگ با سر و گردن آبی رنگ می باشد و پرهای زیر دم قرمز رنگ هستند. طوطی سر آبی بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری آمریکای جنوبی و مرکزی می باشد. زیستگاه آن جنگل های نیمه باز ، مناطق مرطوب و نیمه مرطوب ، مراتع و امتداد رودخانه ها می باشد.

طوطی سر آبی لانه ی خود را درون حفره ای در درخت می سازد و معمولا ۳-۵ تخم سفید می گذارد. طوطی سر آبی پرنده ای پر سر و صدا است و اغلب عادت به خوردن میوه ها و دانه ها دارد. طوطی سر آبی به عنوان یک حیوان خانگی محبوب شناخته شده است و در مقایسه با طوطی های آمازون بسیار آرام تر است و یک طوطی بسیار مهربان می باشد اما این طوطی به عنوان یک سخنگو شناخته نشده است.

طوطی سر آبی یک نوع طوطی به طول ۲۸ سانتی متر و وزن ۲۴۵ گرم می باشد. این طوطی تخم های خود را درون حفره های درخت می گذارد که معمولا ۳-۵ تخم سفید رنگ می گذارد که تخم ها پس از ۲۶ روز تبدیل به جوجه می شوند و ۷۰ روز پس از آن جوجه ها قادر به ترک لانه می باشند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید