اخبار دانستنی آموزشی طوطی سانان

آموزش حمام کردن طوطی و شستن طوطی

شستشوی پرنده طوطی حمام

آموزش حمام کردن طوطی و شستن طوطی

مقدمه: بسیاری طوطی ها در منطقه ای معتدل در طبیعت زندگی می کنند در اسارت به مکانهایی مانند ایران اورده می شوند که اب و هوای گرم و خشک و سرد دارد و به همین جهت شما می بایست هفته ای یکبار (در ماه های سرد دو هفته یکبار) با یک ابپاش به ارامی روی بدن طوطی یا کاسکو کمی اب گرم اسپری کنید. تا پرها خشک و شکننده نشوند. و طوطی – کاسکو احساس شادابی کند. البته نباید یکباره این کار را انجام دهید چون ممکن است ترس در پرنده شما ایجاد کند!.

نباید فراموش کرد که برخی طوطی ها مثل طوطی خاکستری “کاسکو” در طبیعت روزانه زیر بارش باران های گذری در مناطق مرطوب قرار می گیرند اما شما لازم نیست هر روز اورا آب پاشی کنید چون احتمال سرماخوردگی در طوطی بالا می رود و سرماخوردگی شدیدا ریه های پرنده را حساس می کند حتی درصورت درمان بازهم اگر سرماخوردگی بعدا تکرار شود پرنده توانایی مقابله با تکرار سرماخوردگی ها را نخواهد داشت ضعیف و تلف می شود.

بهتر این است در هوای گرم که طوطی خودش بیشتر تمایل دارد آبتنی کند

آموزش حمام کردن طوطی کاسکو به صورت حرفه ای و صحیح

بهترین حالت برای شستن طوطی:

پرنده ای که تازگی خریداری شده را هرگز تا مدت حداقل 3 هفته آبتنی ندهید

شستشوی طوطی و استحمام چیزیست که معمولا هم صاحبان پرنده ها به آن علاقه دارند و هم خود پرنده خصوصا طوطی هایی که مدتی با انسان بوده و اهلی شده اند.

معمولا خریدار از پرنده فروش سوال می کند که چگونه پرنده خود را حمام کنم؟

اکثر پرنده فروش ها یا افرادی که خودرا مجرب می پندارند پیشنهاد می کنند که پرنده را به حمام ببرید و با دوش تلفنی کم کم و اهسته از گردن به پایین پرنده را خیس کنید

اما به این نکته توجه نمی کنند که نوع ابتنی کردن طوطی ها با یکدیگر متفاوت است برخی پرهای روغنی دارند و دسته دیگر رطوبت را نگاه می دارند و دیر خشک می شوند مثلا گونه های مختلف طوطی های لوری کاملا داخل اب در طبیعت فرو رفته و ابتنی می کنند و بسیاری از طوطی های متوسط و بزرگ جثه از انجا که کمی در پرواز تنبل هستند و قدرت پروازشان ضعیف می شود بدلیل وجود خطراک طبیعی اغلب ترجیح می دهند روی درختان لای شاخ و برگ ها باشند و از باران های روزانه لذت ببرند. این رگبارها همه روزه تکرار می شوند اما هرگز انقدر با شدت (مثل دوش حمام ) روی سر طوطی نمی بارد دراین حالت طوطی های بزرگ بین شاخ و برگ درختان در ارامش کامل سر خود را پایین می گیرند بیشتر به این خاطر که اب وارد بینی شان نشود.

در بسیاری موارد مردم هنگامی که طوطی خود را از حمام بیرون می اورند متوجه بی حال شدن پرنده می شوند که یا اب وارد ریه شده و  پس از مدتی دستگاه تنفسی دچار اشکال می شود ویا بدلیل تغییر ناگهانی دما پرنده درگیر بیماری شده زیرا معمولا مردم پرنده ظریفی مانند طوطی را همانند سگ آبتنی جانانه می دهند سپس با سشوار خشک می کنند حتی ممکن است شخصی ۱۰ سال مداوم این روش غلط  استحمام را انجام دهد و یکباره این حالت بروز کند

ضمنا مطرح می کنند که خود طوطی از این حالت استقبال می کند اما آنها سخت اشتباه می کنند

در این بین افرادی پیدا می شوند که عنوان می کنند خوب ما دوش را از گردن به پایین می گیریم ! اما توجه کنید: طوطی شما ممکن است از اینکه دوش را روی بدنش بگیرید خوشش بیاید اما فراموش نکنید عملی خلاف روند انچه در طبیعت می گذرد انجام داده اید طوطی شما ممکن است حتی از خودرن خیلی خوراکی های مضر  یا انجام کارهایی خطرناک یا اشتباه لذت ببرد اما شما نباید اجازه دهید.

در اکثر موارد مردم توقع دارند طوطی شان از تمیزی برق بزند اما نمی دانند چه اسیب بزرگی به سلامت پرها وارد می سازند چون انها انقدر دوش اب را بین پرها می گیرند و البته خود پرنده هم استقبال می کند که تمام گرد و خاک بین پرها از بین رفته و این پودر سفید رنگ حیاتی که محافظی خوب برای سلامت پرها می باشد و همچنین جلوی کنه و حشرات مزاحم را می گیرد از بین می رود از همه بدتر اینکه گاه تکرار این عمل اختلالاتی در عملکرد غده چربی فراهم می کند و باعث خشک شدن یا نامنظم شدنش می شود.

بهترین کار این است که شما به اهستگی با اسپری آبپاش روی طوطی خود اب بپاشید و قبل از اسپری کردن مطمئن شوید بادی در جریان نیست و هوا سرد نیست انها طاقت تغییرات ناگهانی دما را ندارند بهترین ساعت برای انجام این کار هنگام ظهر می باشد.

در طبیعت پس از بارش باران هیجان زده می شوند مثل انواعی که دسته جمعی در اب برکه یا کنار رودخانه ابتنی می کنند و همچنین بدلیل ایجاد امنیت بیشتر هرگز تنهایی در طبیعت ابتنی نمی کنند.

روش دیگر حمام کردن طوطی ها فرقی هم نمی کند چه نژاد و گونه ای باشد این است که ظرفی مناسبل مانند یک وان کم عمق برای طوطی خود فراهم سازید تا خود اقدام به ابتنی بکند معمولا طوطی های کوچکتر زودتر این کار را انجام خواهند داد یا طوطی های با تجربه و اهلی مثل کاسکویی که مدت هاست با انسان بوده و ترسی از اشیاء جدید و ظرف وان ابتنی ندارد.

از مصرف هر نوع شامپو مثل شامپوی بچه یا حتی شوینده های مخصوص پرندگان زینتی جدا خود داری کنید آنها تنها جنبه تجاری دارند. البته برخی اسپری های معتبر شاداب کننده پر بسیار مفید هستند و به سلامت پرها کمک می کنند که باید از فروشگاه های معتبر خریداری شوند. تعدادی از اسپری های شاداب کننده پر که مورد تایید مرکز تحقیقات دنیای منقارکج ها را مشاهده می کنید

اگر یک طوطی دارید که از ابتنی در وان می ترسد وان را بردارید و تنها اسپری کنید بعده ها کم کم خودش وقتی اهلی تر شد ابتنی خواهد کرد ضمنا اگر یکباره اقدام به اسپری کردن کنید حتما از اسپری هم خواهد ترسید و مدتها طول خواهد کشید تا ترسش از اسپری بریزد سر اسپری را روبه بالا بگیرید نه مثل تفنگ روبروی پرنده !!

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید