تکثیر و پرورش جوجه طوطی

آموزش غذا دادن بزرگ کردن و پرورش جوجه طوطی

hand feeding parrot

مقدمه آموزش غذا دادن و پرورش جوجه طوطی

نگهداری و تغذیه صحیح جوجه طوطی ها از هر نژاد که باشند کار ساده ای نخواهد بود و شما اگر تصمیم به نگهداری و پرورش یک یا چند جوجه دارید باید با دقت این مطلب را مطالعه کنید.

طوطیها متعلق به مناطق گرمسیری هستند و جوجه های انها از پرندگان دیگر بیشتر به سرما و جریان باد حساسند.

اگر دستگاه مخصوص نگهداری و مراقبت ویژه از جوجه ندارید باید محیطی مطمئن و بهداشتی برای رشد پرنده ایجاد کنید

احتمال موفقیت در درمان یک جوجه مریض بسیار کم است پس بهتر است پیش از نگهداری این مطلب را مطالعه کنید.

ساخت و تهیه مکان ایدآل جهت نگهداری جوجه طوطی

اکواریوم می تواند محیطی مناسب باشد درصورتی که در آن کاملا پوشانده نشود زیرا فضولات آبکی پرنده و دمای داخل می تواند مکان مناسبی جهت رشد قارچ – باکتری و آلودگی ها باشد و ازاین روی معمولا دستگاه تنفسی  جوجه درگیر بیماری خواهد شد. دیواره جعبه یا جایگاه نگهداری باید بلند باشد تا جوجه نتواند از آن در سنین خیلی کم بالا برود که برای خود خطرآفرین شود مثل پرت شدن یا زیر دست و پا رفتن و له شدن.

انتخاب جایگاه نگهداری و پرورش جوجه طوطی خیلی سخت نیست حتی شما داخل یک جای نان پلاستیکی یا یک سلطل ساده و حتی یک کارتن مقوایی نیز درصورت رعایت چند نکته ساده می توانید با موفقیت جوجه یا جوجه ها را پرورش دهید!

از چه موادی برای پوشش کف باکس استفاده کنم؟

نوعی پارچه قهوه ای رنگ (گونی مانند) با جنس نازک در بازار هست که توانایی جزب فضله را دارد  معمولا ابزار فروشی ها دارند ازاین نظر خیلی بهداشتی است و محسناتی نسبت به خاک اره و روزنامه خرد شده دارد.

خطرات استفاده از خاک اره: احتمال بروز حساسیت تنفسی یا احتمال خوردن خاک اره توسط جوجه های بزرگتر که گرسنه هم باشند !

خطرات استفاده از روزنامه خورد کرده: احتمال مصمومیت با سرب موجود در روزنامه

خطرات رعایت نکردن پوشش کف: اگر زیر پای جوجه سر و لغزنده باشد طوری که جوجه دائما با پاهای باز کف جعبه بنشیند و نتواند پاهای خود را جمع کند متعاقب آن احتمال اینکه پاهای پرنده فرم کج بخود بگیرد و با پاهای باز و نافرم بزرگ شود زیاد است جوجه می بایست بتواند تعادل خود را حفظ کند نه اینکه کف جایگاه سر بخورد حتی پرورش دهندگان از بیم آنکه پرنده با پاهای باز و کج رشد نکند معمولا آنها را  حداقل تا سی روزگی در ظروفی متناسب با جثه آنها قرار می دهند تا پاها از جناحین باز نماند مثلا یک جوجه طوطی بزرگ جثه در یک ظرف ماست یک لیتری و یک جوجه طوطی از نژاد کوچک تر مانند طوطی برزیلی می تواند در یک لیوان یا فنجان قرار بگیرد.

بهداشت و نظافت محیط نگهداری جوجه

از انجا که فضله جوجه ها به خاطر خوردن مواد نرم ابکی تر است بایستنی است کف جعبه را 2 بار در روز تعویض کنید تا همیشه تمیز بماند کثیف شدن کف جعبه به معنای الوده شدن مخرج پرنده خواهد بود که می تواند رابطه مستقیم با دستگاه گوارش پرنده داشته باشد همچنین پوست کف پای جوجه طوطی ها بسیار حساس بوده و خیلی زود در فضولات خودش ممکن است دچار مشکلات جدی شود.

جوجه ها را باید در دمای گرم مناسب و متعادل قرار دهید حدود 28 درجه یعنی نه آنقدر گرم که جوجه ها از گرما دهانشان باز بماند و له له بزنند و نه آنقدر سرد که به یکدیگر پناه ببرند و گوشه ای کز کنند !  اگر از دستگاه استفاده می کنید مقداری رطوبت را بالا ببرید

اگر در محیطی هستید که خودتان سرمایی احساس نمی کنید به این معنا نیست که هوای محیط خوب است بلکه باید همیشه در نظر بگیرید که جوجه طوطی به دمایی بالاتر از محیطی که شما احساس راحتی می کنید نیازمند است مقاومت بدن خودتان را با یک جوجه مقایسه نکنید

بهداشت جوجه 

دور دهان (منقار) پرنده را با دستمال مرطوب یا پارچه ای مناسب اگر نیاز هست تمیز کنید و اجازه ندهید خوراکی ها دور منقار باقی بمانند البته یک شخص حرفه ای خیلی کمتر پرنده را کثیف می کند.

پیش از هر کاری از تمیز بودن دستهای خود اطمینان حاصل کنید مثلا هنگام غذا دادن ممکن است دست شما با چشم های پرنده برخورد کند و باعث التهاب در چشم شود.

بهداشت لوازم مورد استفاده جهت تغذیه جوجه…بزودی ادامه مطلب

ظرفی که در آن سرلاک آماده می کنید می بایست هربار کاملا شسته و تمیز شوند و پسمانده وعده سرلاک قبل دور ریخته شود پس سعی کنید به مقدار لازم غذا آماده کنید اگر جهت غذا دادن از سرنگ یا قاشق استفاده می کنید حتما پس از هربار غذا دادن قاشق را بشویید و از هر سرنگ بیشتر از یکروز استفاده نکنید.

دراین رابطه حتما این مطلب را مطالعه کنید: 

علت پدیدار شدن عفونت و چرک داخل دهان و حلق جوجه طوطی کیلیک کنید.

آموزش ساخت قاشق مخصوص غذا دادن به جوجه طوطی

اگر قاشق مخصوص غذا دادن به جوجه طوطی در دسترس نبود یک قاشق چای خوری ساده را بردارید دوطرف آنرا بوسیله دو انبردست گرفته و گودی داخل قاشق را زیاد کنید تا غذا بهتر هدایت شود و مستقیما به داخل دهان یعنی روی زبان پرنده بریزد

انتخاب سرلاک برای طوطی

غذایی که جهت پرورش جوجه انتخاب می کنید بسیار پر اهمیت است و بهتر است قبل از خرید جوجه کوچک سرلاکی ابتدا از وجود یک سرلاک معتبر تاریخ دار که مناسب با جوجه شما باشد اطمینان حاصل کنید قدیم افراد آگاهی زیادی نداشتند و ابتدا جوجه طوطی تهیه می کردند و سپس هرآنچه در دسترسشان بود را به خورد جوجه می دادند چیزهایی مانند: سرلاک انسانی – خمیر آردنخودچی – آب سیب – موز له شده یا… اما سالهاست که با گسترش اطلاعات بین علاقه مندان دیگر کمتر کسی اشتباهات گذشته را تکرار می کند.

تغذیه جوجه ها بسیار پر اهمیت و مهم است استفاده از هر نوع سرلاک انسانی و خوراکی هایی مانند ارد نخودچی و …. را مردود اعلام می کنیم.

چگونه با موفقیت جوجه طوطی را بزرگ کنیم؟

اگر جوجه شما خیلی کوچک است باید بدانید که بیشتر امکان خفه شدن در هنگام دریافت غذا دارد. پس در روزهای اول یا حتی هفته های اول بهتر است از سرنگ جهت غذا دادن استفاده کنید اما دقیقا باید به اینصورت باشد:

یک سرنگ متوسط مثلا ۲۰ سی سی انتخاب کنید بعد مقداری شلنگ سرم از داروخانه تهیه کنید به میزان ۱۲ سانتی متر از شلنگ را ببرید و سر انرا کمی داغ کنید تا به خوبی به سرنگ وصل شود و جدا نشود دقت کنید که ممکن است جوجه شما خصوصا اگر نژادی بزرگ جثه باشد کل شلنگ را در هنگام دریافت غذا ببلعد و شما را به دردسر بیندازد ! پس مطمئن شوید که شلنگ سرنگ از سر امپول جدا نخواهد شد.

حال که یک سر شلنگ را داغ کرده و به سرنگ وصل کردید نوبت به سر دیگر می رسد باید انطرف را هم کمی با اتش داغ کنید خیلی کم تا اندازه ای که تیزی از بین برود یعنی لبه شلنگ سرم از حالت تیزی در امده و کمی گرد شود تا به دهان پرنده اسیبی نرساند.

هر روز یک بار شلنگ سرم و سرنگ خود را تعویض کنید تا الودگی های پسمانده در سرنگ موجب تجمع باکتری ها نشود.

نکته مهم اینکه اگر شلنگ آلوده باشد یا اگر با عجله شلنگ را داخل دهان پرنده کنید قطعا روی زبان یا دیواره خراشیده شده و محل تجمع قارچ ها و باکتری ها شده و جوجه شما پس از چند روز تلف خواهد شد.

مدتی بعد که پرنده پروبال کامل تری در اورد کم کم می توانید شلنگ را از سر سرنگ بردارید و به اهستگی و با رعایت فاصله های کافی و به میزان کم غذا را با قاشق یا همان سرنگ فاقد شلنگ در دهان پرنده بریزید تا خود اقدام به خوردن بکند. 

هیچ گاه زیاد غذا دادن را لطف به جوجه خود ندانید همیشه کم کم غذا بدهید بسیار بهتر از این است که یک بار زیاد بخورد برای همیشه !!

سرلاک را با چه آبی و چه دمایی عمل بیاوریم؟ 

سرلاک ها را می بایست با آب تصفیه شده بهداشتی که قبلا جوشانده شده و هنوز داغ است تهیه کنیم فقط حتما در خاطر داشته باشید اگر کاملا ثبر نکنید تا سرلاک کاملا خنک شود سرلاک حتی ولرم می تواند دستگاه گوارش و معده جوجه را سوراخ و از بدن جوجه بیرون بریزد پس باید با آب گرم بهداشتی تهدیه اما باید کاملا صبر کنید تا سرد گردد.

درست یا اشتباه غذا دادن 

مایع غذای خوراکی داخل سرنگ باید آهسته به دهان جوجه وارد شود هیچ گاه دهان پرنده را از غذا پر نکنید به بی صبری های او توجه نکنید که یک نفس سروصدا میک ند و غذا طلب می کند او بین سروصدا کردن و سرلاک خوردن احتیاج به نفس کشیدن هم دارد اگر این فاصله را رعایت نکنید همراه دم و بازدم غذا وارد ریه می شود در این صورت احتمال زنده ماندن او کم می شود یکی از نشانگان این اشتباه این است که شتهد ترشحاتی از سوراخ بینی خواهید بود و صدای پرنده نیز تغییر می کند یا اصلا دیگر صدا نمی دهد و تمایلش به غذا خوردن شدیدا کاهش می یابد در این صورت با وجودی که شانس کمی دارید اما با یک متخصص مشورت کنید از ساکشن یا هر اقدام دیگر جدا بپرهیزید که کار بدتر می شود.

متاسفانه فروشگاه های حیوانات در هنگام فروش اطلاعات مناسب در اختیار خریدار قرار نمی دهند و در چنین شرایطی درصد مرگ و میر جوجه طوطی ها بی نهایت بالا می رود و تنها تعداد اندکی شاید با خوش شانسی جان سالم به در می برند. امیدواریم نهایت استفاده را از این مطالب اموزشی که در سایت منقارکج ها منتشر شده را ببرید و با موفقیت جوجه طوطی خود را بزرگ کنید.

بهتر است یک ترازوی کوچک دیجیتالی داشته باشید تا هر چند مدت یکبار جوجه خود را وزن و ثبت کنید

معمولا روزانه 3 تا 4 بار غذا دادن کافی است در فواصل منظم هر بار به مقدار کم مثلا برای جوجه طوطی اسکندر کوچک ۵ سی سی (هر وعده) جوجه طوطی اسکندر بزرگ ۱۰ سی سی و …

فراموش نکنید اکثر جوجه طوطی ها مردنی نیستند و فقط به خاطر اشتباه غذا دادن یا تغذیه نادرست با سرلاک های نامعتبر تقلبی یا تاریخ جعلی تلف می شوند. یعنی یا غذای مناسب به انها داده نشده یا غذا را بد به پرنده می دهند.

جوجه ها پس از گذراندن سنی که باید با دست غذا دریافت کنند به مرحله ای می رسند که با وجود برخورداری از منقار شل و نرم بیشتر مایل هستند خود به جستجوی خوراکی بروند در این زمان باید غذاهای نرم دیگری مانند سفیده تخم مرغ پخته جوانه های حبوبات مثل نخود عدس گندم ماش جو و میوه هایی مانند انجیر قرمز یا معمولی تازه یا توت سفید یا قرمز و سیب و گلابی و بسیاری میوه های شیرین دیگر همراه دانه های اجیل مثل پسته و غیره خشک یا تازه بدون نمک را در اختیار انها قرار دهید… از انواع سبزیجات می توان از انهایی که شیرین هستند پس از شستشوی دقیق استفاده کرد مثل کرفس اسفناج. از ماکارونی خام که نیم ساعت پخته و نرم شده هم استفاده کنید

از دست زدن به زیر چینه دان خود داری کنید چون در صورت بالا اوردن ممکن است غذا داخل مجرای تنفسی برود اگر لازم هست او را بلند کنید  جهت جابجایی به هیچ عنوان از گردن او را بلند نکنید قطع نخاع می شود.

وقتی کمی مقاوم تر شد در فضایی که نور خورشید ملایم به جوجه بخورد قرار دهید مانند فضای چمن و باغچه تا دوران کنجکاوی و جوجگی را با شادابی پشت سر بگذارند و همیشه مراقب انها باشید که در باغچه یا هر فضایی که هستند خاک الوده نباشد یا فراموش نکنید جوجه خود را به موقع باید از چنین مکان هایی بردارید انها مثل جوجه مرغ و خروس نیستند و ممکن است بلاهای زیادی بر سرشان بیایید با کمی بی دقتی ضمنا اگر باغچه در دسترس ندارید حتما خاک مخصوص طوطی را از فروشگاه منقارکج ها تهیه کنید و انرا در ظرف های مخصوص خاکبازی طوطی قرار دهید.

هشدار: مراقب سرلاک های خارجی موجود در بازار باشید اکثرا تاریخ مصرف های انها دستکاری و یا فاسد می باشد

با خرید سرلاک های معتبر جهان از فروشگاه تخصصی طوطی (دارای اکسپایر واقعی ) منقارکج ها جوجه خودرا در بهترین حالت پرورش دهید

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید