رفتارشناسی و روانشناسی طوطی ها

ایا همجنس گرائی بین طوطی سانان اتفاق می افتد؟

جفتگیری طوطی

ایا همجنس گرائی بین طوطی سانان اتفاق می افتد؟

ممکن است شما دو طوطی در منزل داشته باشید که رفتارهای عاشقانه با هم داشته باشند حتی اعمال جفتگیری را انجام دهند و به یکدیگر غذا بدهند و تخم گذاشته باشند اما هر دو ماده باشند. و یا ممکن است یکی از انها وظایف پرنده ماده و دیگری وظایف یک نر  را انجام دهند. حتی ممکن است شما از نر بودن هر دو مطمئن شوید و یک ماده به خانه بیاورید اما انها از دیدن اون ماده خشمگین و افسرده شوند. اکثرا فکر می کنند پرنده هایشان جفت نر و ماده هستند خصوصا در بعضی گونه ها که جنسیت به سختی مشخص می شود مانند طوطی های خاکستری – لاوبردها – طوطی های سنگالی

طوطی ها اجتماعی هستند و طاقت تنهایی را ندارند از این روی در اسارت انسان را بعنوان جفت خود انتخاب می کنند پس تعجبی نداره که براحتی یک پرنده هم جنس را هم در اسارت جفت بدانند. چیزی که در اون شک ندارم همین نکته هست که طوطی ها هنگام رسیدن به سن بلوغ اکثرا تمایل شدیدی به ساختن اشیانه یا انتخاب لانه ای مانند یک مخفیگاه و انتخاب جفت دارند.

در صورتی که در انتخاب جفت مناسب موفق نشوند به ناچار ممکن است از نژاد و گونه دیگر جفت خود را برگزینند حتی اگر همجنس خود باشد ! پس با توجه به این نکته که عمل همجنسگرایی در بسیاری از حیوانات خصوصا انها که از هوش بالا برخوردارند رایج است پس این احتمال که انها در طبیعت هم همجنس گرایی کنند قطعی است. چون انها در طبیعت نیز گاها موفق به اشیانه سازی و انتخاب جفت نمی شوند.

عمل همجنسگرائی در بیش از ۴۰۰ گونه از جانداران دیده شده از انسان ها گرفته تا خصوصا حیوانات باهوشی که در درجه بندی تکاملی به انسان نزدیکترند از میمون های بزرگ تا گاو ها و گوسفندهای کوهی اورانگتونهای نر با همجنسان خود تماسی جنسی برقرار می کنند و اتفاقا در آن جدی رفتار می کنند و گاه به مرحله عمل جنسی کامل نزدیک می شوند.
زرافه ها و یوزپلنگاها و در میان کبوتران نیز هم‌جنس‌گرایی نرها دیده می‌شود. کبوتربازان اصطلاحاً به این جفت کبوتران جناق می‌گویند. حیوانات دیگر مانند دلفین هادر دلفینها مزیتی است که در اثر تکامل به وجود آمده و حملات و تجاوزهای داخل گونه‌ای را خصوصاً در نرها کاهش می‌دهد دلفینها تمایلات جنسی شدیدی دارند و در کار جنسی خود همجنس و غیر همجنس سرشان نمی شود! دلفینها اگر در بین همجنسهای خود ( طرف مناسب) را بیابند رابطه جنسی کاملی را با آن برقرار می کنند
بعضی پنگوئنهای نر تمایل به تشکیل جفت با نرهای دیگر و لانه سازی مشترک با آنها دارند. در این مواقع از یک سنگ به عنوان جایگزین تخم استفاده می‌شود. احساسات همجنسگرایانه در میان شیرهای نر باعث می شوند تا آنها یکدیگر را ناز و نوازش می کنند و عاشقانه می لیسند.

احساسات همجنسگرایانه تنها به جانوران نر خلاصه نمی گردد . حیوانات ماده نیز همجنسگرا می شوند و عملا زندگی مشترکی را با هم آغاز می کنند. آنها با هم لانه می سازند و با کمک هم از بچه ها نگهداری می نمایند بی آنکه نیازی به نرهای خود داشته باشند .

رفتارهای همجنسگرایانه در برخی از جانوران در حال گسترش است.
این رفتارها می تواند از تماسهایی ساده و کوتاه شروع شوند و تا انجام عمل جنسی کامل ادامه پیدا کنند! 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید