بیماری های طوطی سانان

بیماری PBFD فساد پر و منقار

بیماری PBFD فساد پر و منقار

بیماری PBFD فساد پر و منقار

بیماری فساد پر یا PBFD بزرگترین کابوس برای صاحب یک طوطی و بدترین سرنوشتی که می تواند برای یک طوطی بدشانس رقم بخورد. جوجه ها و پرندگان وارداتی با سیستم ایمنی ضعیف تر بیش از بالغ ها مستعد دریافت ویروس های احتمالی موجود در قفس های کهنه و غیر بهداشتی فروشگاه های نامعتبر هستند.
پرنده مبتلا به بیماری PBFD به تدریج پرهای آشفته پیدا می کند در مراحل پیشرفته پرها رویش مجدد ندارند و پرنده به طاسی کامل می رسد – یا پرها بصورت کیست هایی در داخل غلاف هرگز به شکوفایی نمی رسند. علایم بیماری فساد پر در طوطی های کاکاتو معمولا با تیره شدن پرهای تاج و در بین طوطی های الکساندر پاراکیت پرهایی با رنگ زرد بین پرهای سبز پرنده نمایان می گردد همچنین در بین طوطی های خاکستری ایجاد لکه پر های قرمز رنگ (خال قرمز) می تواند نشانه ای خطرناک از آغاز این بیماری مخرب باشد درصورتی که پرنده فروشان و خریداران قدیمی به اشتباه آنها را خاص می پندارند و حتی گران قیمت تر خریدو فروش می کنند ! درحالیکه مشاهده چنین علائمی دست کم می توانند نشان از سوءتغذیه و فقر برخی عناصر ضروری باشند که بایستنی است تا با مصرف قطره ها و شربت های مولتی مینرال – کلسیم و مولتی ویتامین های معتبر طبق دستور پزشک متخصص به مقدار لازم مصرف گردند چنین پرنده ای حتما نیازمند یک تغییر بزرگ در جیره غذایی است . در سایر طوطیان مانند اکلکتوس ها و پاراکیت ها علائم بیماری فساد پر معمولا نخست از ناحیه دم آشکار می شود جایی که عملکرد غده چربی نیز با اختلال روبرو شده و پرنده در انجام عمل روغن کشی و پرآرایی با مشکل مواجه می شود در نتیجه پرخاشگر شده و خودش اقدام به جویدن پرهای خشک می کند. این بیماری باعث از دست دادن روحیه و اعتماد به نفس در پرنده می شود زیرا آنها عاشقانه پرهای خود را دوست دارند در این حالت متوجه نازیبایی خود شده و اگر با حس ترد شدن از طرف نگهدارنده نیز همراه باشد به سرعت افسرده و ضعیف می گردند و خیلی زود مقدمات بسته شدن پرونده زندگی برایشان فراهم می شود. مراجعه کنندگانی را در خاطر دارم که سالهاست باوجود ابتلا پرنده شان به این بیماری همچنان او را تنها نگذاشته اند و پرنده هم با وجود زشتی ظاهری اما به خاطر تغذیه و روحیه خوب در کمال تعجب حتی از سالم ها هم شاداب تر و سروحال تر مانده و عمری طبیعی داشته اند. از نظر اینجانب یا این ویروس در دو نوع ضعیف و قوی وجود دارد و یا بخاطر استقامت خود پرنده است که کار برخی از آنها به مراحل پیشرفته نمی رسد و حتی معدودی بر بیماری چیره نیز می شوند اخیرا دانشمندانی از استرالیا اعلام نمودند واکسنی برای این بیماری کشف کرده اند که سیستم ایمنی پرنده را تقویت کرده واز ابتلا به صورت چشمگیری پیشگیری می کند.

این بیماری بصورت ژنتیکی می تواند از والدین به جوجه برسد اگر جوجه داخلی تهیه می کنید اطمینان حاصل کنید که پدر مادر مبتلا نباشند.

نوشته شده توسط متخصص طوطی شناس امید شایگان


  • بیماری رایج دیگر PBFD psittacine beak and feather disease ، یا بیماری پَر و منقار است (فساد پر) است
    همانطور که پیش تر اشاره شد طوطی های بسیار جوان (جوجه) بسیار به خطر می افتند و توسط خریداران ناآگاه کشته می شوند اما یکی دیگر از علت های تلف شدن جوجه ها می تواند بیماری PBFD باشد. خرید از یک مرکز غیر بهداشتی و نامعتبر می تواند زمینه ساز انتقال این ویروس به پرنده باشد. ویروس توسط غده ای نزدیک پارگین (کلواک)،ارگان لنفاوی اولیه، وارد می شود. زمانیکه سیستم ایمنی پرنده بسیار قوی است، این ارگان در ابتدا چند هفته یا چند ماه ناپدید می شود. بعضی پرنده ها خود به خود مداوا می شوند، درحالیکه بقیه هر چقدر که محکم باشند بخاطر ابتلا به بیماری های عفونی ثانویه می میرند.
    طوطی هایی که درگیر بیماری های مربوط به فساد پر هستند و مقدار قابل توجهی پرها را از دست داده اند می توانند شاهپرهای اولیه یا ثانویه کوتاه ترعرضه کنند، اما یک پرنده کاملاً سلامت هرگز بیش از یک یا دو پر پرواز از دست نخواهد داد. پر تازه در یک طوطی بیمار پر قدیمی تر را داخل فولیکول از بین می برد. پرهایی که رشد آنها به پایان نرسیده است مملو از خون هستند. این خون رشد سریع و نا منظم آنها را ثابت می کند. زمانیکه رشد متوقف شده است، پر دیگر هیچ سهم خونی دریافت نمی کند در نتیجه چیزی شبیه به یک نی سر بسته مملو از خون بجای یک پر قابل رویت خواهد بود که این «پر خونی» بسیار شکننده است و می تواند به سادگی آسیب ببیند و بسیار خونریزی درپی خواهد داشت. اگر این خونریزی شدید است یک دامپزشک باید ساقه پر را بیرون بکشد. ادامه در کامنت نخست
  • یکی از متداول ترین طوطی های ارزان قیمت که فروشگاه های حیوانات خانگی عرضه می کنند باجریگارها هستند- معمولا در فروشگاه های نامعتبر تعداد زیادی از آنها آلوده شده اند و این آلودگی می تواند سایر طوطیان جوان را نیز درگیر خود سازد.
  • نیگل هارکور براون Nigel Harcourt-Brown، دامپزشک بریتانیایی مخصوص پرندگان و پرورش دهنده طوطی ، برای من توضیح داد که ویروس سلول های هسته منقار و پرها، مانند مغز استخوان را فرا می گیرد. ویروس بیشتر سلول ها را می کشد و از تشکیل غبار (گرده و پودر سفید بین پرها) که پرها را کاملاً می پوشاند جلوگیری می کند. ویروس یک نقص عضو و یک فقدان پرها را به دنبال دارد. پرهای کاکاتوهای سفید مبتلا شده یک ظاهر به هم ریخته و کثیف دارند. با شروع بیماری فساد پر سلولهایی که پرها را می سازند آسیب دیده و دیگر ملانین نخواهند ساخت، که با این شرایط یک رنگ غیر عادی بین پرها ظاهر می گردد. در مرحله بعد از بیماری، پرهای در حال رشد از رشد کردن متوقف می شوند و می ریزند. در میان گونه های آفریقایی، مانند طوطی خاکستری گابن – تیمنه و طوطی سنگالی مغز استخوان به شدت متاثر می شود. تعداد گلبول های سفید پایین می آید و پرنده بخاطر کم خونی می میرد.
  • نوشته شده توسط رزماری لوو

 پرها نیاز حیاتی به وجود گرده و غبار تشکیل شده روی پوست و بین پرها دارند تا شادابتر و نرم تر بمانند این پودر و گرده سفید رنگ پوست پرنده را در برابر انگل ها و پارازیت ها محافظت می کند اما همین گرده ها اگر در خانه کنترل و نظافت نشوند ممکن است در دراز مدت منجر به آلرژی برای یکی از افراد خانواده شوند.

  •  متاسفانه دیده می شود مردم با شوینده هایی نظیر شامپوی کودک پرنده زینتی را شستشو کرده و باعث خشک شدن چربی پوست در طوطی می شوند درحالی که به اینکار نیازی نیست شما می بایست نهایتا با استفاده از یک اسپری آب را بصورت مه پاش به طوطی بزنید. برخی طوطی ها لذت می برند از شستشو اما بهتر آن است که یا ظرف آب در اختیار آنها قرار دهید تا خودشان آبتنی کنند ویا همانطور که گفته شد اسپری کنید داخل حمام زیر دوش نبرید.

این پانویس اضافه شد توسط امید شایگان


 

پیشگیری و درمان بیماری فسادپر

  • وقتی صحبت از یک بیماری درمیان است نخست به پیشگیری سپس به درمان می اندیشیم
    جهت پیشگیری همانطورکه قبلا گفته شد می بایست احتیاط کنید از فروشگاه های معتبر بهداشتی خرید انجام دهید
    این ویروس مقاومت بالایی در برابر بسیاری از ضدعفونی کننده ها دارد 
    این ویروس تنها بین طوطی سانان و برخی پرندگان زینتی قابل انتقال است و به انسان سرایت نمی کند
    با تحقیقاتی که در مرکز تحقیقات منقارکج ها صورت گرفت پی بردم اطلاعیه دانشمندان استرالیایی در خصوص کشف واکسنی در جهت پیشگیری از بیماری فساد پر توخالی و کذب نبوده و به واقعیت نزدیک می باشد انها از داروی اینترفرون استفاده می کنند که باعث تحریک و تقویت سیستم ایمنی میشه اینکار در بیماران مبتلا به ایدز هم صورت میگیره همانطور که احتمالا آگاه هستید نشانگان پی بی اف دی در طوطیسانان شباهت زیادی به بیماری ایدز در انسان دارد ویروسی که سیستم ایمنی بدن رو هدف قرار میده
    اما یک جای کار هنوز می لنگد ما فقط می توانیم با استفاده از اینترفرون سیستم ایمنی بدن پرندگان بالغ را ایمن سازی کنیم که آنها اصلا نیازی به اینکار ندارند متاسفانه کسی نمی تواند جوجه های حساس تازه متولد شده را واکسیناسیون کند یا پرندگان جوانی که از طریق والدین بصورت ژنتیکی حامل این ویروس هستند را کاملا مصون ساخت 

  • امید شایگان دنیای منقارکج ها برای کتاب زندگی با طوطی
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید