اصول تغذیه صحیح طوطی ها

تخمه خوردن یا نخوردن طوطی و کاسکو

مضرات تخمه خوردن طوطی عادت غذایی ترک آموزش تغییر

تخمه خوردن یا نخوردن طوطی و کاسکو

دوستی می فرمایند اصلا نباید به کاسکوها تخمه یا بادام زمینی داد و فقط باید انها را با حبوبات خیس کرده و ذرت خیس کرده و میوه و…. تغذیه کرد. می گویند احتمال اینکه یکی از تخمه ها کپکی باشد زیاد است و ایشان اینطور نتیجه گیری می کنند که به علت بالا بودن چربی تخمه سم است و اصلا نباید به طوطی ها یا کاسکوها حتی یک دانه هم تخمه بدهیم !.

حتی بسیاری طوطی ها در طبیعت وجود دارند که جیره غذایی انها کاملا از دانه ها تشکیل شده خصوصا کاکلی هایی که در مناطق دشت و صحراهای استرالیا زندگی می کنند البته در استرالیا طوطی های میوه خوار زیادی نیز زیست می کنند.

ایا این گفته درست است؟

نه کاملا درست نیست زیرا وقتی به کتابها یا سایتهای معتبر نگاه کنیم می بینیم که غلات مانند بادام و تخمه و غیره جز جیره غذایی کاسکو و سایر طوطی های در اسارت هستند. حتی بسته های غذاهای اماده حاوی میوه و غلات خشک در  دسترس هستند. البته حتما خوردن میوه و سبزیجات و حبوبات خیس شده و جوانه زنده و بلال و ذرت و غیره بسیار عالی خواهد بود اما نه اینکه غلاتی مانند تخمه و بادام را کاملا از جیره غذایی طوطی حذف کنیم.

بهتر است تخمه های تازه و خوب را خریداری کنید (تخمه های کوچک شیرین و مغزدار ) و نباید دائما با تخمه و بادام تغذیه شوند حتما چند نوبت در هفته انواع میوه و سبزیجات و حبوبات را باید به طوطی خود بدهید. اگر دائما با تخمه تغذیه شوند چربی زیادی در بدن انها جمع خواهد شد. و چون در اسارت هستند طول عمر انها کوتاه خواهد شد.

پس با خیال راحت تخمه را هم به غذاهای طوطی خود برگردانید جناب م ه یه چیزی شنیده و بیخودی برای خودش شلوغش کرده !

پرندگان به طور طبیعی اکثرا دانه خوارند اما به این معنا نیست که طوطی خود را فقط با دانه تغذیه کنیم. دانه ها باید ۳۰ درصد رژیم غذایی را تشکیل بدهند. نباید مانند اکثر کسانی که در  ایران اشتباها طوطی خاکستری خود را فقط با تخمه و سیب و بادام و بلال تغذیه می کنند از طوطی خود نگهداری کنید.

سبزیجات ، میوه جات ، دانه ها و غلات غنی شده با ویتامین ها و انواع حبوبات جوانه زده تازه. اندکی سیب زمینی شیرین جعفری شلغم تازه لوبیا سبز بادنجان  کدو کیوی انبه پاپایا اناناس توت و توت فرنگی گلابی شلیل نارنگی انار هلو گریپ فروت گیلاس و….  جو گندم عدس ماش نخود خیس کرده و جوانه زده نان گندم برنج قهوه ای پخته شده لوبیا پخته همراه کمی گوشت که به خوبی پخته شده و تخم مرغ  این رژیم غذایی اصلی و مناسب است برای طوطی ها و گاه موجودات زنده مانند حلزون .

و اجتناب از مصرف:  الکل کافئین شکلات گوشت فراوری شده غذاهای پر از چربی یا نمک و شکر.

این می تواند به عنوان پایه ای برای تغذیه صحیح پرنده در نظر گرفته شود

حتما ماهانه یک بار به طوطی خود اجیل شور ( دارای نمک) بدهید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید