تشخیص و تعیین سن و جنسیت طوطی

تشخیص و تعیین سن کاسکو

تشخیص و تعیین سن کاسکو

پی بردن به سن دقیق کاسکو طوطی خاکستری

وقتی حرف از تشخیص و تعیین سن یک طوطی خاکستری می شود همه فقط به چشمان پرنده نگاه می کنند و نتیجه گیری می کنند اما سایر نقاط بدن این پرنده می تواند گویای همه چیز باشد.
1-بالغ ها اکثرا پرهای نقره ای یا روشن و یکدست صاف و زیبایی دارند (نه به این معنا که شما باید یک پرنده نامرطب آشفته تیره رنگ را بعنوان جوجه خریداری کنید) اما جوجه ها پرهایی تیره تر نسبت به بالغ ها دارند.
2- کاسکوهای مسن یا اصطلاحا کهنه روی سوراخ های بینی شان پرز های سفید بلند و ضخیمی وجود دارد.
3- کاسکوهای مسن پوست دور چشمشان ضخیم و لایه لایه است اما جوان ترها پوستی صاف در اطراف چشم خود دارند.
4- کاسکوهای مسن پاهای ضخیم و کلفتی دارند که معمولا سفید است اما جوجه ها پاهای ظریف و نازک و تیره تری دارند.
5- کاسکوهای مسن دمی یکدست قرمز و بلند دارند اما جوجه ها سر دمشان تیرگی یا سیاهی زیادی دارد که پرهای دوران جوجگی نامیده می شوند.
6- کاسکوهای مسن معمولا پرهای اطراف مخرجشان هم کمی به رنگ دم قرمز می شود اما جوان ترها پرهای اطراف مخرجشان هم همرنگ همان ناحیه یعنی پرهای روشن است.
7- روی منقار کاسکوهای بالغ معمولا لایه لایه هایی دیده می شود اما جوان ترها نوکی صاف و بدون خط و خش دارند
8- در چشمان یک کاسکوی بالغ مثلا 30 ساله ممکن است رنگ زرد اصلا دیده نشود و حتی چشمش سفید رنگ باشد انگاه باید به سایر موارد ذکر شده دقت کرد. یا آزمایش های مربوطه مثل تست DNA انجام شود.
همیشه تشخیص سن دقیق از روی ظاهر کار دشواری بوده و ممکن است یک جوجه مقداری شباهت به بالغ ویا یک بالغ نشانه هایی از یک جوجه را در خود داشته باشد مثلا ممکن است نوک منقار یک پرنده جوان لایه لایه و پوست پاهایش ضخیم باشد یا یک پرنده بالغ مسن منقاری صاف و بدون خط و پاهایی نازک داشته باشد اما معمولا نکاتی که آورده شده قابل اعتماد برای تشخیص سن می باشند.

تشخیص سن طوطی خاکستری کاسکو از روی رنگ چشم

طوطی های خاکستری تا سن حدود 3 سالگی هم جوجه محسوب می شوند در این سن حدود 3 سالگی رنگ چشم انها از طوسی درآمده و روبه سفید یا کرم می رود طوطی های خاکستری پس از سه سال دیگر جوجه نبود و در 5 تا 6 سالگی به بلوغ جنسی می رسند تصور براین است که طوطی خاکستری از ۷ سالگی چشم زرد میشود اما چشم انها گاها از 20 سالگی زرد می شود و یا بسیار کاسکوهایی را دیده ام که در سنین بیش از 30 سالگی هم چشمانشان زرد نشده باشد سفید یا کرم باقی مانده.
اما درحالی که ممکن است حالتی مشابه رنگ زرد را در چشمان یک کاسکوی جوان 3 تا 4 ساله هم مشاهده کنید که بخاطر تغییر رنگها در چشم و ادغام انها با یکدیگر است و نباید انرا با یک کاسکوی پیر اشتباه بگیرید یعنی هنگامی که رنگ چشم از طوسی درمی آید اطراف مردمک حالتی آتشیش بخود گرفته که رگهای خونی هستند و افراد را به اشتباه می اندازند

کاسکوی چشم سیاه

رنگ چشم جوجه طوطی کاسکو و بسیاری طوطی سانان دیگر در ماه های ابتدایی تولد یکدست سیاه رنگ است که البته اینطور بنظر می رسد اما در اصل فقط مردمک چشم است که سیاه بوده و سیاه می ماند و اطراف مردمک یعنی عنبیه سیاه نیست بلکه دودی تیره است انقدر تیره که همرنگ تخم چشم سیاه بنظر می آید و اصطلاحا انرا چشم سیاه می نامند.تا سن 10 ماهگی می تواند سیاهی چشم ماندگار باشد.جوجه های کم سن چشم سیاه ظاهرا دارای منقار هستند اما در اصل منقار انها نرم و خیس است هنوز کامل و مستحکم نشده و شکل نگرفته توانایی شکستن دانه ها را ندارند اگر هم بخورند مجبور هستند در حالی که در طبیعت از انجیرهای نرم وحشی و غذاهای نرم تغذیه می کنند چراکه دستگاه گوارش انها به میوه جات و غذاهای نرم مناسب احتیاج دارد در اسارت باید سرلاکهای مخصوص و غذاهای مخصوص مصرف کنند و در فضایی با دمای مناسب نگهداری شوندجهت اگاهی دقیق تر بخش تغذیه و پرورش جوجه را مطالعه کنید. این سن هرگز برای نگهداری حتی به باتجربه ها هم توصیه نمی شود هیچ تفاوتی با جوجه های بزرگتر در یادگیری ندارند و تنها شما یک ریسک بزرگ انجام می دهید و امکان تلف شدن پرنده بالاست.

کاسکوی چشم دودی 

رنگ چشم از سیاهی به دودی می رود که مرکز چشم در این سن بخوبی قابل تمایز از عنبیه می شود در این مرحله پرنده را چشم دودی می نامند و می تواند از 7 ماه تا یکونیم سال سن داشته باشد

کاسکوی چشم طوسی

هنگامی که رنگ دودی با گذشت مقدار زمانی کم جای خود را به طوسی می دهد یعنی به یک پرنده بسیار جوان با سن بین یکونیم تا 3 سال اشاره داریم که بجهت تعین سن دقیق چنین پرنده ای می بایست به مقدار تیرگی یا روشنی رنگ طوسی دقت کنیم هرچه روشن تر باشد به سه سال نزدیک و هرچه تیره تر به یکو نیم نزدیک تر خواهد بود.

کاسکوی چشم سفید یا چشم کرم؟

از این سن به بعد تشخیص مقداری دشوار می شود زیرا گاها پس از طوسی روشن چشم روبه کرم و گاه روبه سفید می رود که بیشتر سفید می شود اما گاه با تداخل رنگهای قبلی حالت زردی (یا رگهای خونی که هاله ای زرد یا نارنجی ایجاد می کنند) را ممکن است در چشم این پرنده جوان که چند ماه قبل تر چشمانش طوسی بوده مشاهده کنید اما نباید اورا با یک بالغ یا مسن اشتباه بگیرید

کاسکوی چشم زرد

کاسکوی چشم زرد (یک چشم زرد واقعی) نه کاسکوی جوانی که حالت زردی در چشمانش مشاهده می شود بیش از 10 سال سن دارد که برای یک پرنده ای که اگر درست نگهداری شود بیش از 50 سال عمر می کند ده سال اصلا سن زیادی نیست حتی می تواند صدها کلام بیاموزد و آموزش های زیادی را فرا بگیرد اگر درست تربیت شود. به این شرط که قبلا صاحبی نداشته بوده باشد و دست اول وحشی به دست شما برسد یعنی شما صاحب اولش باشید و قبلا رام نشده باشد که استعدادش را احتمالا حدر داده باشند.

چرا دو کاسکوی هم سن می توانند رنگ چشم هایی متفاوت از هم داشته باشند؟

این موضوع کمتر پیش می آید اما به دلایل مختلف مثل منطقه ای که پرنده در انجا زیست می کند یا جایی که نگهداری می شود می تواند باعث تغیراتی در روند طبیعی عوض شدن رنگ چشم شود بطورمثال ممکن است یک پرنده در جایی نگهداری شود که افتاب بیشتری وجود دارد که هم منجر به بلوغ زودتر پرنده شده و هم تغییراتی را در چشمان او ایجاد می کند این واکنش را در بسیاری طوطی سانان دیگر نیز مشاهده کرده ایم مثلا در طوطی های اسکندر انها نیز در شرایط آب و هوایی گرمسیری زودتر به بلوغ می رسد و زودتر طوق دور گردنشان ظاهر می شود. وجود آفتاب یا نور های سفید لامپ ها می توانند باعث سرعت تغییر رنگ چشم جوجه طوطی ها شوند حتی در انسان ها نیز اگر دقت کرده باشید مردان زحمت کش که دائما زیر آفتاب بوده اند چشانی زرد تر دارند !
از سری دست نوشته های تجربی و تخصصی – امید شایگان آذر
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید