انواع گونه های طوطی سانان

شاه طوطی پاپوآن

Papuan King Parrot

شاه طوطی پاپوآن

Papuan King Parrot

Alisterus chloropterus

اندازه:36 تا 45 سانت

وزن:138 تا 190 گرم

زیستگاه:گینه نو

فعال و نیازمند به فضای زیاد

سر و صدای متوسط

مستعد ابتلا به انگل های داخلی

طول عمر:15 تا 25 سال

3 تا 4 تخم

زمان هچ:21 روز

ترک لانه:8 هفته

گزارش IUCN :حداقل نگرانی

زندگی در اجتماعات کوچک

شاه طوطی آمبونیا (Amboina King Parrot) را نشان می دهد و همانطور که می بینید، لکه ی سبز کمرنگ را ندارد.در حالی که شاه طوطی استرالیایی (Australian King Parrot) این لکه را دارد و در شاه طوطی بال سبز (Green-winged King Parrot) این لکه بیشتر و مشخص تر از بقیه است. تصویر وسط : شاه طوطی استرالیایی تصویر سمت راست : شاه طوطی بال سبز نر.

معرفی کامل شاه طوطی (King Parrot)
نر در بالا و ماده در پایین

————————————————————————————————————————-
اندازه : 45 سانتی متر طول دارد.
وضعیت از نظر حیوان خانگی :نر —- عالی
توانایی سخنگویی : نر —– متوسط
میزان سر و صدا : متوسط
طول عمر : 25 سال
توانایی پرورش : متوسط
نحوه ی اظهار عشق : ماده با نشستن بر روی چوب به صورت افتاده(یعنی همراه با پایین آوردن بدن بر روی چوب)، با حالتی فریبکارانه از نر تقاضای غذا می کند .نر پر های گردن خود را از هم باز می کند و آن ها را به شکل عمودی نگاه می دارد و پرهای بدن را محکم نگه می دارد.
تعداد تخم ها : 2-5
خوابیدن بر روی تخم : 21 روز
سازگاری با گونه های دیگر : خوب
غذا : دانه و میوه خوار هستند.
برنامه ریزی برای سلامتی : آب و غذای تمیز به صورت روزانه، همراه با مقدار مشخص مولتی ویتامین و تقویتی.
تایین جنسیت (تصویر در بالا) : نر دارای مقدار قابل توجهی از رنگ قرمز در قسمت سر است و نوک بالایی آن ، نارنجی رنگ است.ماده سری به رنگ سبز کدر دارد و نوکش تماما سیاه است.قبل از سه سالگی و بلوغ جنسی برای تایین جنسیت از روش های جراحی دامپزشکی و تست های DNA استفاده شود.
————————————————————————————————————————-

شاه طوطی پُر رنگ و زیبا،مربوط به سواحل شرقی استرالیاست.

شاه طوطی نر ، ظاهری آتشین با رنگ آمیزی سرخ دارد که این رنگ قرمز از پشت گردن و تمام سرش شروع شده و به سمت پایین تا زیر دُم ، پیش می رود.بال ها و پشتش ، سبز تیره هستند و یک تکه به رنگ سبز کمرنگ ، بر روی شانه هایش دارد.

نکته :تکه ی سبز کمرنگ در شاه طوطی آمبوینا (Amboina King Parrot)، وجود ندارد.در مقابل ،تکه ی سبز کمرنگ، در شاه طوطی بال سبز، همانطور که در تصویر در همین صفحه مشاهده می کنید، بزرگتر است.برای درک بهتر این نکته،لطفا به تصاویر بالا مراجعه نمایید.

شاه طوطی ها برای نگهداری در محل های بزرگ نگهداری پرندگان یا به عنوان حیوان خانگی
(مترجم:aviary که در اینجا،”محل بزرگ نگهداری پرندگان” ترجمه شده، به جایی مانند اتاق گفته می شود که یک یا چند ضلع آن با تور یا شیشه پوشیده شده است.مانند آنچه در باغ وحش ها می بینید و از قفس ها خیلی بزرگ تر است.)

شاه طوطی های نر و دستی (تربیت شده)، حیوانات خانگی خوبی هستند.آن ها پرندگان رنگارنگ و سرگرم کننده ای هستند که باهوش و خوش اخلاقند.

شاه طوطی به طور کلی یک گونه ی پر طاقت است.هرچند اگر جا به جا شوند یا در محیط جدیدی قرار بگیرند ، در معرض دچار شدن به استرس هستند.باید به فراهم کردن محل زندگی و تغذیه مناسب توجه ویژه شود تا اطمینان حاصل شود که این پرنده ی زیبا دچار بیماری نشود.شاه طوطی ها به شدت مستعد ابتلاء به باسیل (Bacillus) هستند که سمی است و قطعا کشنده است.مگر با رسیدگی دامپزشک.

نکاتی در مورد محل نگهداری

شاه طوطی پرنده ای جذاب و آکروباتیک است. آن ها نیاز به محلی با طول 4 الی 5 متر و عرض 1 الی 2 متر برای نگهداری دارند تا در آن احساس راحتی و خوشحالی داشته باشند.پرورش دادن شاه طوطی ها می تواند چالشی باشد که پاداشی بزرگ را به همراه می آورد.

بهترین نتایج در پرورش وقتی حاصل می شود که پرنده محل زندگی با ابعاد کافی را داشته باشد و همه ی ویتامین ها و مواد معدنی که برای سلامت کامل مورد نیازند ، تهیه شده باشد.

در طبیعت ،شاه طوطی ها در حفره های درختان لانه های عمیقی ایجاد می کنند و از این رو ، نیاز به لانه ای با حداقل گودی 120 سانتیمتر دارند.(در اسارت) . بهتر است برای نشیمنگاه آن ها ، تعداد زیادی شاخه ی اکالیپتوس فراهم کنید که محیط زیست جنگل های انبوه که شاه طوط از آن لذت می برد را برایشان شبیه سازی کنید.

رده بندی جاندار (Taxonomy)

دسته :Aves 
راسته :Psittaciformes 
خانواده :Psittacidae
تیره ی فرعی : Psittacinae 
جنس : نام علمی : Alisterus ، نام انگلیسی : King Parrots ، نام هلندی : Koningsparkieten ، نام آلمانی : Königssittiche ، نام فرانسوی : Perruche royales ، نام فارسی : شاه طوطی

CITES II : گونه ی در خطر انقراض

معرفی کامل شاه طوطی (King Parrot)(ترجمه)
نر : قرمز با بالهای سبز . ماده : سبز با شکم قرمز.

زیر گونه ها :
Amboina King Parrots aka Moluccan King-Parrot, Amboina Green-winged King Parrot (از چپ به راست) شاه طوطی آمبونیا ، شاه طوطی قرمز ملوکان ، شاه طوطی بال سبز آمبونیا

Australian King Parrots aka Eastern King, Queensland King, King Lory, Scarlet Parrot, Green Parrot (از چپ به راست) شاه طوطی استرالیایی ، شاه طوطی قرمز شرقی ، شاه طوطی جزیره ی کویین ، شاه لوری ، طوطی قرمز ، طوطی سبز

Buru Island King Parrots شاه طوطی جزیره ی بورو

Green-winged King Parrots شاه طوطی بال سبز

Halmahera King Parrots شاه طوطی هالماهرا

Moluccan King-Parrot شاه طوطی ملوکان

Moszkowski Green-winged King Parrots شاه طوطی بال سبز موزکوزکی

Peleng Island King Parrots شاه طوطی جزیره پلنگ

Salawati King Parrots شاه طوطی سالاواتی

Salvadori’s Green-winged King Parrots شاه طوطی بال سبز سالوادوری

شاه طوطی های استرالیایی کوچک:

گونه: نام علمی : آلیستروس اسکاپولاریس مینور Alisterus scapularis minor ، نام انگلیسی :Smaller Australian King Parrot ، نام هلندی : Kleine Australische Koningsparkiet، نام آلمانی : Kleiner Australischer Königssittich ، نام فرانسوی : Petit platycerque à croupion bleu ، نام فارسی : شاه طوطی استرالیایی کوچک 
CITES II : در خطر انقراض .

پراکندگی : شمال شرقی جزیره کویین در استرالیا .

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید