کاسکو - طوطی خاکستری کنگو - تیمنه

شناخت طوطی خاکستری کاسکو

African Grey Parrots Wonderful Talking Birds

شناخت طوطی خاکستری کاسکو

شباهتها و تفاوتهای کاسکو لامینیت ( دم قرمز ) با تیمنه ( دم شکلاتی )

راسته طوطی سانان ، خانواده طوطیان آفریقایی ، سرده طوطیان خاکستری به دو گونه

1- طوطی خاکستری لامینیت یا دم قرمز

2- طوطی خاکستری تیمنه یا دم شکلاتی

تقسیم می گردد.

طوطی خاکستری دم قرمز ( کنگو ) در مناطق مرکزی آفریقا یعنی کشورهایی مانند کنیا ، تانزانیا و غنا زندگی می کنند. طوطی خاکستری دم شکلاتی ( تیمنه ) در مناطق غربی افریقا مانند کشور گینه مشاهده می شود. مشخص است که گستردگی محیط زیست گونه لامینیت تا حدودی وسیعتر از گونه تیمنه می باشد.

این دو گونه در برخی ویژگیها با هم متفاوت و در برخی ویژگیها بسیار با هم مشابه هستند و لیکن چیزی که تا حدی می تواند جالب توجه باشد این است که بیشتر تفاوتها در خصوص ویژگیهای فیزیکی این دو گونه نمود پیدا کرده است ولی اکثر شباهتها در رفتارهای مشابه این دو گونه دیده می شود. لذا بهتر است بررسی این موضوع را با تفاوتهای این دو گونه شروع نماییم :

تفاوتها

رنگ دم : مهمترین و شاخص ترین تفاوت این دو گونه به رنگ دم آنها باز می گردد ، به نحوی که نام گذاری آنها هم با توجه به این ویژگی انجام گرفته است. گونه کنگو دارای دم قرمز رنگ و گونه تیمنه دارای دم زرشکی رنگ می باشد که برخی آنرا دم شکلاتی یا دم شرابی یا حتی دم سیاه نیز می نامند.

جثه : از این حیث گونه کنگو دارای برتری می باشد. جثه این گونه در بیشترین حالت به 400 تا 450 گرم و طول 35 سانتیمتر می رسد که در مقایسه با گونه تیمنه که در بیشترین وضعیت به 300 تا 350 گرم و طول 25 سانتیمتر می رسد ، از برتری نسبی برخوردار است.

منقار : یکی از وجوه تمایز این دوگونه در رنگ منقار آنهاست. منقار گونه تیمنه در قسمت بالایی دارای رنگ روشنتری است در حالی که منقار گونه لامینیت کاملا سیاه رنگ می باشد. این تفاوت در عکس بوضوح مشخص می باشد.

رنگ پرها : رنگ خاکستری پرها در گونه تیمنه تیره تر از گونه کنگو می باشد.

اندازه پرها : اندازه پرها در گونه تیمنه به شکل محسوسی کوچکتر از گونه کنگو می باشد.

زمان اهلی شدن : برخی معتقدند که گونه تیمنه زودتر از گونه لامینیت اهلی می شود که البته این موضوع می تواند بسته به نوع رفتار انسان با کاسکو بسیار متغیر باشد. این زمان برای تیمنه تا 3 ماه و برای کنگو تا 5 ماه تخمین زده می شود.

زمان سخنگو شدن : همانند مورد فوق در این خصوص هم اختلاف نظر وجود دارد. ولیکن اگر قبول نماییم گونه تیمنه زودتر اهلی می شود پس علی القاعده می بایست به همین میزان هم زودتر با صدای انسان شروع به سخنگویی نماید. زیرا سخنگویی با صدای انسان مرحله ایست که بعد از مرحله اهلی شدن کاسکو به وقوع می پیوندد. این زمان در بسیاری از کتب برای تیمنه از 8 ماه تا یک سالگی و برای کنگو از یک سالگی تا 18 ماهگی تخمین زده می شود.

حرکات اکروباتیک : انجام حرکات اکروباتیک در تیمنه بیشتر از کنگو دیده می شود که البته به زعم نویسنده این ناشی از کوچکتر بودن جثه تیمنه می باشد که باعث بوجود آمدن آزادی عمل بیشتر و در نهایت چابک تر بودن آن در فضای قفس می باشد.

بیماری پرکنی : بسیاری معتقدند نژاد تیمنه کمتر دچار عارضه پرکنی می شود که نویسنده در تأیید آن مستندی در دست ندارد. اما در رد این موضوع می توان به این نکته اشاره کرد که چون تعداد افرادی که از دم قرمز نگهداری می کنند بیشتر از کسانی است که از دم شکلاتی نگهداری می کنند پس در کل تعداد دم قرمزها بیشتر از دم شکلاتی ها می باشد که همین باعث می شود که عارضه پرکنی از نظر تعداد بیشتر در گونه کنگو دیده شود و خلاصه کلام اینکه از لحاظ آماری فقط از نظر تعداد دم قرمزهای پرکن بیشتر دیده می شوند ولی نسبت این بیماری در هر دو گونه به نظر یکسان است. ضمناً به خاطر داشته باشیم که وقوع عارضه پرکنی بیشتر از اینکه به نژاد بستگی داشته باشد به رفتار ما انسانها با کاسکو بستگی دارد.

قیمت : اگرچه این تفاوت ربطی به مبحث این بخش ندارد ولی از نظر خریداران به عنوان یک پارامتر تصمیم گیری همواره مطح بوده است. گرانتر بودن قیمت گونه کنگو فقط به لحاظ زیباتر بودن این گونه نسبت تیمنه می باشد و لیکن از نظر نویسنده تیمنه از لحاظ شیرین کاری برای نگهداری جالب تر می باشد.

شباهتها

قدرت سخنگویی : هر دو گونه از قدرت سخنگویی یکسان برخوردار می باشند.

هوش : از منظر میزان هوش هیچ تفاوتی بین دو گونه وجود ندارد.

جفت یابی و جوجه کشی : هر دو گونه مشابه هم بوده و بسیار بسیار سخت می توان از آنها در اسارت جوجه کشی

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید