پایسفالوس ها

طوطی آفریقایی سینه سرخ

Red-bellied Parrot

Red-bellied Parrot

Poicephalus rufiventris

طوطی آفریقایی سینه سرخ

این طوطی با نام انگلیسی The Red Bellied Parrot ونام علمی Poicephalus rufiventris یک پرنده کوچک، بازیگوش و دوست داشتنی است.

در نگاه اول شاید شبیه طوطی سنگال به نظر برسد ولی با کمی دقت تفاوت هایش مشخص می شود. این طوطی کوچک بوده و دم کوتاهی دارد و طول بدنش حدود 22 سانتیمتر و سبک وزن (بین 130 تا 170 گرم) است.

پراکنش : این طوطی بومی اتیوپی، تانزانیا، سومالی و به طور کلی ساواناهای شرق آفریقا است. آنها در میان بوته ها زندگی کرده و مثل زنگوله از درخت آکاسیا آویزان شده و دانه های آن را می خورند.

نر و ماده این پرنده کاملا مشخص است. پرنده نر سینه اش قرمز رنگ است . البته این تفاوت در پرنده های جوان قابل تشخیص نیست .رنگ چشم پرنده های بالغ قرمز رنگ است.

زندگی در اسارت: قفس این پرنده باید به انداز کافی بزرگ باشد تا بتواند به راحتی در آن حرکت کند. باید برای او اسباب بازی های کوچکی تهیه کرد و در اختیار او گذاشت .اندازه این اسباب بازی ها باید طور باشد که بتواند آنها را با پا گرفته و جابه جا کند. طوطی سینه سرخ آفریقایی بسیار اجتماعی است و باید در نزدیکی شما باشد و اگر در جلو چشمش نباشید شما را صدا می زند.

این پرنده می تواند حرف زدن یاد بگیرد هر چند که کیفیت صدایش مانند طوطی آفریقایی خاکستری کنگو یا تیمنه نیست اما واژه ها را یاد می گیرد. صدای این پرنده دیجیتالی است و وقتی حرف می زند مثل این می ماند که کامپیوتر با شما صحبت می کند. این پرنده به راحتی تربیت می شود و بهترین روش برای تربیت او تشویق کردن است. او خندیدن شما را درک میکند و کاملا می فهمد که شما به کدام کار او می خندید و دوست دارد که شما را خوشحال کند. وقتی کاری را که می خواهید انجام داد با لبخند و خندیدن او را تشویق کند صدای خنده شما موثر ترین راه تربیت اوست.(البته پاداش فراموش نشود).

حرکات و رفتار: این پرنده نسبتا آرام است. وقتی یک کاری را شروع کند دیگر دست بردار نیست اگر صبح را با حرف زدن شروع کند تا شب حرف می زند و اگر با بازی کردن شروع کند تا شب بازی می کند. عاشق آویزان شدن است و از هر جایی و به هر طریقی که شده (حتی با یک پا ) آویزان می شود.

از بازی کردن با زنگوله لذت می برد زیرا با صدای آن می تواند توجه شما را به خودش جلب کند.این پرنده دوست دارد از پنجره بیرون را تماشا کند و هر حرکتی بیرون از پنجره ساعت ها توجه او را به خود جلب می کند و اگر نشیمنگاه او کنار پنجره باشد تا زمانی که به او اجازه دهید همانجا می ماند.

تغذیه : به تمام دانه های طوطی سانان علاقه مند است. به میوه و سبزیجاتی مانند : ذرت، نخود فرنگی، فلفل، اسفناج، جعفری، هویج، لوبیا سبز هم علاقه مند است و حتی فلفل قرمز تند را هم دوست دارد( اما باید مراقب بود در دادن آن به پرنده زیاده روی نشود). این میوه ها و سبزیجات باید به صورت تازه و یا ی خزده به پرنده داده شود و از دادن کنسرو به او به شدت خود داری کنید.

بلوغ و تولید مثل : این پرنده در دوسالگی بالغ شده و در اسارت زود تر 4 سالگی تولید مثل نمی کند(تخم نمی گذارد) . به طور معول 3 یا 4 تخم گذاشته و 26 روز روی تخم ها می خوابد و جوجه ها با اختلاف 1 تا دو روز از تخم بیرون می آیند.

طوطی آفریقایی سینه سرخ ( The Red Bellied Parrot) با نام علمی Poicephalus rufiventris یک گونه طوطی آفریقایی با جثه ای کوچک می باشد که از جنس Poicephalus است و طول بدنش چیزی حدود ۲۳ سانتی متر می باشد . بدن طوطی آفریقایی سینه سرخ عمدتا به رنگ خاکستری می باشد که رنگ آن تقریبا مایل به سبز است . طوطی آفریقایی سینه سرخ دارای دوش کل جنسی می باشد به طوری که نرها دارای شکمی خاکستری مایل به نارنجی روشن تا قرمز و ماده ها دارای شکمی خاکستری مایل به سبز دارند.هم چنین وزن بدن طوطی آفریقایی سینه سرخ حدود ۱۴۰ گرم می باشد و عمدتا بدن این طوطی مایل به سبز می باشد که رنگ خاکستری و سبز در کنار یکدیگر دیده می شوند که در سطوح پائینی بدن رنگ سبز برجسته تر است و در سطوح بالایی بدن رنگ خاکستری برجسته تر می باشد . عنبیه ی چشم به رنگ قرمز و پاها به رنگ خاکستری دیده می شوند.

طوطی آفریقایی سینه سرخ لانه ی خود را دورن حفره ای که در تنه ی درختان ایجاد می کند احداث می نماید که معمولا ۳ عدد تخم سفید رنگ می گذارد و تخم ها پس از ۲۸ روز تبدیل به جوجه می شوند و جوجه ها ۶۳ روز پس از خروج از تخم قادر به ترک لانه خواهند بود.

نام: طوطی آفریقایی سینه قرمز (African Red-Bellied Parrot)

نام علمی: Poicephalus rufiventris

اندازه: 23 سانتی متر

وزن: 113 تا 142 گرم

زیستگاه: اتیوپی، سومالی، کنیا و شمال تانزانیا

مشخصات ظاهری

در این گونه، همانطور که در تصویر مشخص است، دو جنس نر و ماده به سادگی از روی ظاهرشان قابل تشخیص هستند.

پرنده نر :

عموما قهوه ای/طوسی – سینه، زیر شکم و زیر بالها به رنگ نارنجی و سایه های نارنجی در ناحیه گونه ها و گردن. ران ها، مقداری از پهلو ها و اطراف مقعد به رنگ سبز/ آبی. پشت پرنده(زیر بال ها) به رنگ زرد/سبز و بالای دم به رنگ آبی. حلقه دور چشم به رنگ قهوه ای، منقار طوسی/ قهوه ای. عنبیه چشم ها نارنجی و قرمز

پرنده ماده:

رنگ سبز به جای رنگ نارنجی در قسمت سینه و شکم و فاقد رنگ آبی در قسمت بالای دم.

جوجه ها:

مشابه والدین اما پرها در جوجه ها بطور کلی کمرنگ تر از والدینشان است. حلقه دور چشم طوسی روشن و عنبیه چشم ها به رنگ قهوه ای.

آزاد در طبیعت

این نوع طوطی بیش از هر نقطه ای در نیمه شرقی کنیا یافت می شود. خجالتی نیست و به راحتی دیده می شود. خصوصا اینکه سر و صدای زیادی داشته و جیغ های ناخوشایندی می کشد که این مسئله پیدا کردنش را برای جستجو گران بسیار آسان می کند.

اقلیم زیستی این پرنده سرزمین های خشک در ارتفاعات 800 تا 2000 متر از سطح دریا است. عموما در بوته زارها و ساوانا ها به چشم می خورد و از جنگل های انبوه دوری می کند.

تولید مثل

بلوغ جنسی این پرنده ها در سن 2 سالگی است که البته معمولا قبل از 4 سالگی، شاهد تولید مثل آنها نیستیم.

آشیانه سازی این پرنده ها گاهی بصورت کولونی و با فاصله های 100 تا 200 متری از یکدگیر انجام می شود. بطور متوسط 3-4 عدد تخم می گذارند که پس از 26 الی 28 روز باز می شوند. جوجه ها به مدت 63 روز در آشیانه و توسط والدین تغذیه خواهند شد.

خصوصیات این پرنده در اسارت

می توان گفت پرنده کم سرو صدایی است. البته جیغ هایی نیز دارد که برای برخی افراد خوشایند نیست ولی این جیغ ها در واقع مربوط به لحظات لذت و هیجان این پرنده می شوند.

گرچه نمی توان لهجه سخنگویی این طوطی را با طوطی خاکستری مقایسه کرد ولی می توان گفت که سخنگوی خوبی است. برخلاف تصورات قدیمی، ماده ها و نرها به یک مقدار توانایی سخنگویی دارند.

طوطی سینه قرمز بسیار اهل شیطنت است و هر جسمی می تواند به سرعت به اسباب بازی آنها تبدیل شود. علاقه خاصی به آویزان شدن معلق از اجسام داشته و حرکات بسیار زیبا و لذت بخشی انجام می دهد.

از جالبترین ویژگی های این پرنده اینست که هنگام بازی ترجیح می دهد به پشت بخوابد و اسباب بازی را با پاهایش نگه دارد. دیدن این صحنه که یک سینه قرمز در کف قفسش و بصورت خوابیده روی پشت مشغول بازی با خودش باشد بسیار رایج است.

در مجموع باید گفت که این طوطی ها غیر از توانایی نسبتا خوبی که در صحبت کردن دارند، می توانند دائما با شیطنت ها و حرکاتشان شما را سرگرم و هیجان زده بکنند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید