طوطی های آمازون

طوطی آمازون بال نارنجی

طوطی آمازون بال نارنجی, طوطی سبز افریقایی, کاسکوی سبز, کاسکوسبز, نگهداری طوطی امازون, پرندگان امازون, سایت امازون

طوطی آمازون بال نارنجی

Orange-winged-Amazon

Amazona amazonica

پراکندگی جغرافیایی: در بیشتر قسمتهای شمالی امریکای جنوبی ، شامل جزایر ترینیداد و توباگو.

اندازه:30  تا 33 cm

وزن: ۳۶۰ گرم تا ۴۹۰ گرم هم گزارش شده.

جیره غذایی: غذاهای طوطیهای بزرگ مثل مغز دانه ها که بهتر است هر روز میوه و سبزیجات به ان اضافه شود.

پرندگان نابالغ: چشمانی سیاه رنگ دارند سایر ویژگیهای جوجه ها شبیه پرندگان بالغ است.

تعیین جنسیت: تفاوت ظاهری بین جنس نر و ماده این گونه طوطی وجود ندارد.

ویژگی و جذابیتهای این پرنده: براهتی اهلی می شود و مقلدو سخنگوی بسیار خوبی است

وضعیت: در سرزمینهای پست در حد متعارف بوده و پراکندگی وسیعی دارند.

تعداد تخم ها: ۳ تا ۴

زمان خوابیدن روی تخمها: ۲۵ روز

مدت اقامت پرندگان جوان در اشیانه: ۸ هفته

امازون بال نارنجی معمولا به عنوان یک پرنده زینتی در منازل نگهداری می شود اما این پرنده نیز مانند سایر اعضای این جنس سروصدای زیادی در خانه راه می اندازد.

تهیه و خرید این طوطی کار چندان دشواری نیست. این طوطیها نه تنها به فضای زیادی برای فعالیت نیاز دارند، بلکه پرندگان پر سرو صدایی نیز می باشند.

اطلاعات بیشتر: 

نام علمی: Amazona amazonica

اندازه: معمولی، 32 سانتی متر

منطقه ی بومی: آمریکای جنوبی

طول عمر: 50 سال

میزان سر و صدا: پر سر و صدا

توانایی صحبت کردن و یادگیری: نسبتا خوب، آمازون های بال نارنجی دارای توانایی های تعاملیِ کلامی و لفظی هستند و میتوانند بسیار پر حرف باشند.

طوطی آمازون بال نارنجی/ Orange-Winged Amazon

خصوصیات و ویژگی ها:

آنها در بین طوطی های آمازون به عنوان دلقک شناخته میشوند! به بازی کردن علاقه ی زیادی دارند و همچنین از پف دادن پرهای گونه ی خود و بالا بردن پرهای سر لذت خاصی میبرند. آمازونهای بال نارنجی معمولا نسبت به دیگر آمازونها شخصیت آرام و نرمتری دارند، با این حال به خوبی میتوانند شادی و احساسات خود را ابراز کنند. این طوطی های خانگی بر پشت گردن خود پرهای منحصر به فرد و یقه مانندی دارند که میتوانند آنها را باز کرده یا بخوابانند. این حرکات باعث جالب توجه تر شدن زبان بدن آمازونهای بال نارنجی میشود. آنها علاقه مندند که به عنوان عضوی از خانواده شناخته شوند و از شرکت کردن در فعالیت های انسانی لذت میبرند و مشتاق به گردش در گرداگرد خانه هستند.

خلق و خو / بهداشت و سلامت:

آمازون بال نارنجی عاشق غذا خوردن است، که همین ممکن است باعث چاقی این پرنده بشود. بنابر این باید اطمینان کامل حاصل کنید که رژیم غذایی پرنده ی شما متعادل و مناسب بوده و از مقدار کمتر دانه ها و پلت های پر چربی، و مقدار بیشتر میوه ها و سبزیجات تازه استفاده میکند و در روز به مقدار کافی ورزش و فعالیت داشته باشد. تغذیه ی خوب به حفظ طراوت و چالاکی پرهای او نیز کمک میکند. این پرندگان مستعد به کمبود در میزان کلسیم و ویتامین A بدن، و ابتلا به ویروس پسیتاکوسیس (psittacosis) هستند. آمازون بال نارنجی با کودکان خوش رفتار است.

پیشنهاد افراد با تجربه:

طوطی هایی نسبتا آرام، سخنگو هایی نه چندان ماهر، اما یک حیوان خانگی متعادل با شخصیتی بسیار شیرین میباشند.

آمازون بال نارنجی 

به آمازون ونزوئلا نیز معروف است

طولش 31 سانتی متر و محیط زیستش کلمبیا ، ونزوئلا ، گویانا و نواحی وسیعی از شمال برزیل تا پرو می باشد. رنگ اصلی بدنش سبز ، پیشانی و صورتش زرد بوده و در بسیاری از انواع آن ، بین پرهای زرد پیشانی ، پرهای آبی ملاحظه می گردد. سرشانه اش سبز زرد ،‌ زیر بال هایش قرمز پرتقالی ، داخل پرهای دمش پرتقالی تا قرمز ، دور چشمش آبی خاکستری و حلقه چشمش پرتقالی است. نقش و رنگ آمیزی در یکایک آنان متفاوت می باشد. از جمله آمازون هایی است که بیشتر نگه داری می شود و تکثیرش نیز به کرات با موفقیت همراه بوده است. 2 تا 4 تخم گذارده ، جوجه ها پس از 29 روز از تخم در آمده و 9هفته بعد لانه را ترک می کنند.

اطلاعات بیشتر: 
طوطی آمازون بال نارنجی از دسته آمازون های درشت جثه هست. این نوع طوطی آمازون بومی مناطق گرمسیری در آمریکای جنوبی مثل کشورهای کلمبیا، ونزوئلا، اکوادور، بولیوی، برزیل و . . . هست.

[برای مشاهده لینک ها شما باید عضو سایت باشید برای عضویت در سایت بر روی اینجا کلیک بکنید]

اطلاعات کلی در مورد طوطی آمازون بال نارنجی

آمازون بال نارنجی اندازه ای بین 30 تا 33 cm و وزنی در حدود 350 تا 450 گرم دارد. این طوطی اغلب با آمازون پیشانی آبی اشتباه گرفته می شود. در صورتی که ناحیه نارنجی رنگ در بال آمازون بال نارنجی ، در آمازون پیشانی آبی به رنگ تیره تری هست و تقریبا قرمز هست. ضمن اینکه نوک آمازون پیشانی آبی تیره تر هست.

رنگ عمومی پرهای اکثر آمازون ها سبز هست. در آمازون بال نارنجی قسمت پیشانی و سر به رنگ آبی و زرد متغیر هست و وسعت و رنگ بندی زرد – آبی این قسمت خیلی متنوع هست. کناره های بال به رنگ نارنجی پرتقالی و در امتداد این قسمت رنگ آبی شفاف و تیره هست. در قسمت دم هم رنگبندی عمده سبز و بقیه نارنجی و آبی هست. نوک آمازون بال نارنجی نوک خاکستری تیره همراه با بخشهای شاخی رنگ هست. پاها به رنگ خاکستری کم رنگ و چشمها قرمز رنگ می باشد.

رفتار

طوطی آمازون بال نارنجی در صورت بی توجهی دچار رفتارهای پرخاشگرانه شده و حتی به پرکنی مبتلا میشود. ولی طوطی باهوشی هست و قدرت یادگیری بالایی دارد و به خوبی با شرایط و موقعیت منطبق میشود و می تواند به راحتی خوب و بد را بفهمد.

نگهداری از چنین طوطی تجربه کافی لازم دارد. این نوع طوطی علاقه خاصی به جویدن دارد و این علاقه در فواصلی از زندگی زیاد تر هم میشود. موارد زیادی از خراب کردن وسایل قیمتی منازل؛ تلوزیون، مبلمان و وسایل چوبی و . . . و جویدن کابلهای برق و ایجاد آتشسوزی بر اثر جویدن این طوطی گزارش شده است. این طوطیها فعالیت بیشتری نسبت به طوطی خاکستری دارند و بازیگوشی بیشتری دارند و به هر وسیله ای در خانه به عنوان اسباب بازی نگاه میکنند. منقار خود را وسیله ای برای کشف دنیای بیرون میدانند. حتی اگر از جوجگی نزد انسان بزرگ شود اما صاحب بی توجه و ناآگاهی داشته باشد چالش های زیادی بوجود می آورد.

تهیه اسباب بازیهای چوبی برای طوطی آمازون ضروری هست تا هم افسرده نشود و هم احتمال جویدن وسایل خانه کمتر شود (با این کار طوطی می فهمد که دیگر وسایل خانه برای بازی کردن و جویدن نیستند). همچنین طوطی آمازون نباید برای مدت زیادی تنها گزاشته شود و یکی از اعضای خانواده باید همیشه در کنارش باشد.

بلوغ

طوطی آمازون نیز مانند سایر طوطی سانان در دوره ای از زندگی اش به علت ترشح هورمونی خاص تا حدودی پرخاشگر میشود. این حالت تهاجمی بین یک تا دو سال ادامه دارد و صاحب این پرنده باید صبور باشد تا این مدت به خوبی سپری شود. این حالت بین سن 5 تا 12 سالگی بوجود می آید. همچنین در موقع تولید مثل نیز حالت تهاجمی دارد.

تولید مثل طوطی آمازون بال نارنجی

طوطی آمازون بال نارنجی در سال 3 تا 5 تخم سفید رنگ میگزارد و جنس ماده برای 25 تا 27 روز روی تخمها میخوابد. جوجه ها پس از بیرون آمدن از تخم، به مدت بیش از 2 ماه توسط والدین تغذیه می شوند و سپس از لانه خارج می شوند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید