طوطی های آمازون

طوطی آمازون سر شاهینی 

آمازون سرشاهینی

Red-fan parrot
Deroptyus accipitrinus
طوطی سرشاهینی یا هالک
Hawk headed Parrot یا طوطی های سرشاهینی فوق العاده هستند. وقتی که جوانند، به قدری هیجان انگیز و دوست داشتنی اند که می توانند به خریدی نسنجیده منتهی شوند. به محض بلوغ (حدود سه سالگی)، پرخاشگری بی اندازه اش هم خانگی را سخت می کند. به نظر می رسد همه چیز نزد این طوطی بی نظیر و بی همتا برای ترساندن فراهم شده است ! زیرا وقتیکه بی سر و صدا در موقعیتی قرار می گیرد خیلی نگران کننده به نظر نمی رسد، اما رفتارش ممکن است در لحظه ای دیگر تغییر کند. وقتیکه پرنده تاج مرکب خود را که متشکل از پرهای آبی و قرمز است مرتب می کند، لابلای بالهایش را باز می کند و بال و پرهایش را به هم می ریزد بسیار با شکوه و دیدنی تر می شود که این حالت معمولا افزایش شدت صدا و سوت هایی به دنبال دارد. در میان بعضی گونه ها، پرخاشگری فقط یک خالی بندی است. اما در مورد این پرنده این چنین نیست! طوطی های سرشاهینی پرورشی به هیچ وجه از انسان نمی ترسند. آنها به حمله کردن هم قانع نیستند تاجایی که به یک گاز محکم می تواند منجر شود از هرنقطه از بدن که بهتر در دسترسشان باشد گوش یا دست برایشان فرق نمی کند! تا جایی که گذارش شده شخصی در بیمارستان بعلت شدت جراهات گاز این طوطی هنگام بخیه شدن فوت کرده!. من چه پرورشی و چه صیدشده آنها را توصیه نمی کنم، درکل این گونه را به عنوان پرندگان خانگی پیشنهاد نمی کنم. آنها قادرند خود را در مقابل دیگر پرندگان خانه تهاجمی نشان دهند. تا آنجایی که به یک آرا آبی طلایی حمله کرده بود با اینکه ماه ها با او هم خانه بوده است اما زبان او را سوراخ کرده بود.

طوطی آمازون سر شاهینی 

Red-fan Parrot

Deroptyus accipitrinus

Hawk-headed Parrot

طوطی سر شاهینی یا طوطی فن قرمز با نام علمی Deroptyus accipitrinus اغلب شناخته شده است

که یک نوع طوطی غیر معمول در دنیای جدید یا همان آمریکا می باشد که در جنگل های بارانی آمازون دیده می شود.

طوطی سر شاهینی دارای پرهای دراز در ناحیه ی گردن می باشد که به صورت یک فن

به صورت استادانه روی گردن این طوطی قرار گرفته است که تا حد زیادی اندازه ی ظاهری بدن

طوطی را افزایش می دهد و احتمال داده می شود که زمانی که پرنده احساس خطر یا تهدید می کند از آنها استفاده نماید.

433px Deroptyus accipitrinus or Red fan Parrot on ground طوطی سر شاهینی
طوطی سر شاهینی
به طور کلی طوطی سر شاهینی در جنگل های بکر و دست نخورده زندگی می کند و اغلب از میوه ها در زیر سایبان تغذیه می کند. طوطی سر شاهینی لانه ی خود درون درختان می سازد و سوراخ ها و حفره هایی در درختان تعبیه می نماید . این طوطی معمولا ۲-۳ تخم می گذارد.

طوطی سر شاهینی اگرچه به طور معمول توسط انسان پرورش داده نمی شود ولی گاهی اوقات دیده شده که در قفس به صورت پرنده ی اهلی نگهداری می شود. در حالی که طوطی های جوان تر تمایل به مطیع بودن دارند ، طوطی های بالغ پرخاش گر ، بدخو ، لجوج و غیر قابل پیش بینی هستند.

اطلاعات بیشتر:

نام :طوطی سر شاهینی= Hawk-Headed ( Red fan)Parrot

تشخیص جنسیت:هر دو جنس نر و ماده از لحاظ ظاهری شبیه هم هستند وفقط از طریق عمل جراحی یا DNA

اندازه:14 اینچ =35 سانتی متر

وزن:10 اونس=275 گرم

مدت زمان عمر:40 سال

توانایی صحبت:خوب

میزان سر و صدا : زیاد

رژیم غذایی: در طبیعت از میوه ها، دانه ها، آجیل ها، گل ها، برگ ها و جوانه ها تغذیه میکنند و در اسارت باید از رژیم غذایی

سرشار از ویتامین A که شامل سبزیجات تیره مانند کلم پیچ،اسفناج،هویج و….. , میباشد تغذیه کند

پراکندگی: نواحی شمالی آمریکای جنوبی، آمازون حوضه برزیل، کلمبیا، اکوادور، گویان فرانسه، پرو، سورینام،ونزوئلا

زمان تخم گزاری: دسامبر و ژانویه

تعداد تخمها: 2 الی 4 عدد در یک سال

زمان بیرون آمدن جوجه ها: 25 الی 28 روز

این طوطی جنوبی آمریکا که با پر و بال درخشان رنگی شناخته شده است و پرهای قرمز و آبی در اطراف سر خود را که هیجان زده یا هنگامی که آن را احساس می کند در معرض تهدید است باز میکند

رنگ زرق و برق دار خود را و آن پرخاش که – زمانی که مطرح شده – به یاد ما را از headress هند یا یال شیر است از برجسته ترین ویژگی های این نوع طوطی هست.

هر دو جنس نر و ماده تاج جلو سفید و گلو قهوه ای با رگه های سفیدی دارند و دور گردن آنها را پرهایی با لبه قرمز و آبی و پستان شاهین سر و شکم قرمز و لبه های پرها با آبی براق پوشانده شده است پشت، بالها و دم به رنگ سبز است.برخی از بالغها، یک نقطه قرمز در زیر پایه دم خود دارند و آن مربوط به جنسیت نیست.

جوجه های نابالغ دارای چشمان قهوه ای و رنگ منقار سبکتر هستندو بالغها چشم زرد، منقار خاکستری مایل به سیاه و سفید و پاهای خاکستری دارند.

اطلاعات بیشتر:

طوطی های سر شاهینی

یک دوست وفادار و منحصر به فرد

طوطی سر شاهینی یک پرنده خانگی منحصر به فرد است و به طوطی های کایک(Caique)شباهت زیادی دارد. سرشاهینی ها منحصربه فرد هستندچون میتوانند پرهای روی سروگردن خودرا بالا ببرندواین باعث میشود که بزرگتر و ترسناک تر به نظر بیایند(بسیار شبیه به یک شاهین).

آنها حیوانات خانگی بزرگ ،وفادار، کنج کاو، مهربان، سرگرم کننده، اهل تفریح و بازی و بسیار بامزه هستند. آنها میتوانند گاهی اوقات خجالتی و بداخلاق و تند و تیز باشند. به طوری که به یک صاحب با تجربه نیاز دارند.

طوطی های سر شاهینی میتوانند یک حیوان خانگی خوب و اهلی برای اعضای خانواده باشند،اما معمولا تنها درصورتی که به خوبی اجتماعی شده و در نزدیک انسانها قرار بگیرند و به صورت دستی تغذیه شوند.

طوطی های سر شاهینی در بعضی اوقات که عصبانی هستند از قفس بالا می آیند و قصد ترساندن شما را دارند. آنها ممکن است سر خود را پایین بیاورند و شبیه به این شود که میخواهند به شما حمله کنند ولی در عوض شما در موقع حمله و عصبانیت باید منقار آنها را به آرامی لمس کنید. اگر طوطی شما اجازه این کار را داد، ممکن است شما بتوانید عصبانیت و حمله او را کنترل کنید. پس روشن است که آنها به مرزهای استوار و مشخص برای خود نیاز دارند.

طوطی های سر شاهینی(ترجمه)

نام:طوطی سر شاهینی(Deroptyus accipitrinus)

منشاء:حوضه آمازون

دارنده(صاحب):آنها نیاز به یک صاحب با تجربه دارند.

هزینه متوسط:1،800-1،200دلار

طول عمر:40سال

سر و صدا:متوسط-آنها میتوانند صداهای بلندی شبیه به یک مرغ دریایی داشته باشند.برای زندگی در خانه مناسب هستند.

خصوصیات:وفادار،کنج کاو،مهربان،سرگرم کننده،بازیگوش،خنده دار،گاهی خجالتی،بداخلاق،پرخاشگر،بس یار زیاد بازی میکنند،بعضی از آنها هنگام بازی روی پست خود غلت میزنند،سعی میکنند دیگران را بترسانند،به خانه ومرزهای مشخص احتیاج دارند،فعال هستند،میتوانند یک پرنده خوب در خانواده باشند، اگر به خوبی اجتماعی شده باشند.

توانایی:خوب-آنها میتوانند خوب حرف بزنند با یک حافظه لغات خوب.

تعامل/زمان مورد نیاز:با انها باید هرروز ارتباط داشت وبا افراد دیگر آشنا کرد تا اجتماعی شوند و از بداخلاق شدن درامان باشند.

رژیم غذایی:آنها به یک رژیم مخصوص پرندگان بزرگ و بسیار متنوع احتیاج دارند.

لوازم مورد نیاز:آنها احتیاج به تجهیزاتی مخصوص پرندگان بزرگ دارند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید