طوطی های آمازون

طوطی آمازون کوبایی

طوطی امازون کوبایی

طوطی آمازون کوبایی

Cuban Amazon

Amazona leucocephala

نامهای دیگر : آمازون سر سفید ، آمازون کارائیب
زیستگاه : کوبا ، باهاما ، جزیره کیمن

مشخصات : طول آنها 28 تا 33 سانتیمتر و وزنی بین 230 تا 260 گرم دارند. رنگ بدن مانند سایر آمازونها عمدتا سبز است. گونه ها و گلو به رنگ صورتی میباشد . پیشانی و حلقه دور چشم به رنگ سفید و منقار نیز سفید رنگ است . سینه به رنگ سبز و به طرف شکم تا دم به رنگ قرمز میباشد ، دم به رنگ سبز و شاه پرها به رنگ آبی میباشد. پرهای روی حفره گوش تقریبا به رنگ سیاه و پاها صورتی رنگ است.
جوجه ها : پرهای قرمز روی شکم نسبت به پرندگان بالغ دامنه بسیار کوچکتری داشته و پرهای سفید روی پیشانی بسیار کوچکتر و کمتر از پرندگان بالغ و حتی ممکن است زرد کمرنگ باشد.

آمازون کوبا به علت رنگ فوق العاده و زیبایی ، بسیار مورد توجه دوستداران طوطی سانان در سراسر دنیا قرار گرفته اند .

در فصل تولید مثل به صورت جفت زندگی میکنند و خارج از فصل تولید مثل در گله های کوچک دیده میشود.
تولید مثل : جوجه کشی از آمازون کوبا کار چندان راحتی نبوده و نیاز به تجربه و صبر فراوان دارد .در فصل تولید مثل در اسارت رفتارهای متفاوتی از آنها دیده شده است ،بعضی از جفتها بسیار فعال بوده و به خوبی اقدام به تولید مثل میکنند ، در مقابل تعدادی از جفتها دیده میشوند که هیچ واکنشی به شرایط نشان نداده و موفقیتی از آنها حاصل نمیشود .در بعضی مواقع نیز رفتارهای خشنی از پرنده نر دیده شده که گاها باعث مرگ جوجه های تازه خارج شده از لانه و یا مرگ ماده میشود.

آمازون کوبا معمولا لانه خود را در لانه های قدیمی دارکوب میسازد. گاهی نیز دیده میشود که در گودالهای روی زمین و صخره های آهکی اقدام به لانه سازی میکند.

معمولا 2 تا 4 تخم گذاشته و پرنده ماده وظیفه نگهداری و خوابیدن روی تخمها را بر عهده دارد ،26 تا 28 روز بعد جوجه ها سر از تخم در می آورند و 8 تا 9 هفته پس از خروج از تخم لانه را ترک میکنند.
سن بلوغ در آنها 2 تا 3 سال میباشد.

جزو گونه های کوچک امازون با وزن 262 گرم و طول 32 سانتیمتر محسوب میشود

رنگ عمدتا سبز با لکه سفید پیشانی و پرهای سیاه در تاج.حلقه سفید دور چشم و پرهای گونه به رنگ قرمز که روی گلو و گاها سینه پرنده کشیده میشود.پرهای پرواز ابی رنگ و دم سبز با نمایی از رنگ زرد.چشمان سبز زیتونی.منقار یکرنگ نخودی.

تا سال 1970 از گونه های نادر محسوب میشد ولی تولید مثل انها در اسارت باعث افزایش جمعیت انها گردید

طول عمر 50 الی 60 سال میباشد

30 درصد تغدیه انها را میوه تازه تشکیل میدهد و الباقی شامل سبزیجات و دانه ها و حبوبات میشود

اندازه لانه:”30.5″ “30.5” “61” سانتیمتر

تعدادتخم:3 تا 5 تخم

بیرون امدن جوجه:پس از 27 یا 28 روز

ترک لانه:پس از 8 هفته

زیستگاه:جزایر کوبا

پرنده ای کنجکاو و باهوش

زندگی در گله های کوچک ولی در زمان فراوانی غذا اجتماعات بزرگی را تشکیل میدهند

رتبه بندی انها توسط IUCN نزدیک به تهدید اعلام شده است

 این طوطی فقط در Cuba یافت می شود. امروزه تعداد کمی از آن باقی مانده و جزو گونه های در حال انقراض است. این طوطی 28 تا 33 سانتی متر طول دارد. مانند دیگر آمازون ها از میوه ها و دانه ها تغذیه می کند. زمان تولید مثا از March تا September است و در بین شکاف های در ختان 2 تا 4 تخم می گذارند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید