انواع گونه های طوطی سانان

طوطی کاکاپو زلاندنو یا جغدی 

Kakapo

owl parrot Kakapo

Kakapo

Strigops habroptila

طوطی کاکاپو زلاندنو یا جغدی 

طوطی زلاندنو یا طوطی جغد تنها طوطی فاقد قدرت پرواز جهان است این پرنده در جنگل زندگی می کند و شبها روی زمین جنگل تغذیه می کند.

طوطی کاکاپو سنگین وزن ترین طوطی دنیا می باشد و یکی از پنج گونه طوطی ساکن نیوزیلند است که مانند بسیاری از حیوانات این منطقه ویژگی های ظاهری و رفتاری شگفت انگیزی دارد.

کاکاپوی سه و نیم کیلو گرمی نه تنها سنگین ترین طوطی جهان است بلکه تنها طوطی شبگرد نیز محسوب می شود و از لحاظ شکل ظاهری نیز به جغدها شباهت دارد نام این پرنده در زبان محلی به معنی طوطی شب است.

این پرنده یک ویژگی منحصر به فرد دیگر هم دارد اینکه جنس نر کیسه های هوای قابل اتساع دارد.

بر خلاف دیگر طوطی ها کاکاپوها قابلیت پرواز ندارند. اما در بالا رفتن از شاخه ها و تنه درختان مهارت بسیار دارند از بالهایش برای حفظ تعادل استفاده می کند. در میان پرندگان یکی از بیشترین طول عمر ها را دارد و بیش از ۶۰ سال عمر می کند.

کاکاپو همچنین تنها طوطی است که به روش دسته جمعی جفت خود را انتخاب می کند.

در این روش نرها در زمان معینی از روز در یک مکان جمع می شوند و توانایی های خود را برای ماده ها نمایش می دهند و هر پرنده ماده از این میان جفتی برای خود برمی گزیند. اما جالب است بدانید که تنها ۸۶ قطعه طوطی کاکاپو در نیوزیلند باقی مانده که همگی نامگذاری شده اند.

اما از سال ۱۹۸۰ تلاش های گسترده ای برای نجات این گونه با ارزش اغاز شده است تا نسلش از خطر انقراض رهایی یابد.

این تلاش ها تا حد زیادی موفقیت امیز بوده است چرا که تعداد کاکاپوها از ۶۵ در ۱۹۸۹ به ۸۶ در سال ۲۰۰۶ رسیده.

اطلاعات بیشتر:
این پرنده یکی از عجیب ترین و غیرممول ترین طوطی ها است. شب گرد، زمین زی و بی پرواز!
جمعیت طوطی کاکاپو، از پرندگان بومی زلاندنو کهنادر ترین طوطی جهان است، سی درصد افزایش یافته است.
وزن این پرنده کمیاب، کهسنگین وزن ترین طوطی جهان است، به طور متوسط به سه کیلو گرم می رسد.
اینپرنده بومی زلاندنو هنگام شب فعالیت دارد و قادر به پرواز نیست.
تا سه ماهپیش، تنها 62 طوطی کاکاپو وجود داشت اما در این فاصله، تعداد قابل توجهی جوجه سر ازتخم بیرون آورده اند و جمعیت این پرنده نادر به 84 عدد رسیده است.
سازمانحفظ محیط زیست زلاندنو اعلام کرده است که از مجموع 61 تخمی که امسال این طوطی هادر جزیره “فنواهو” در نزدیکی سواحل جزیره جنوبی گذاشته بودند، 22 جوجه سالم خارجشده اند.
به گفته کارشناسان، تولد این تعداد طوطی کاکاپو غیرعادی است و دلیلآن آگاهی بیشتر متخصصین از نحوه حفاظت از این پرنده بوده است.
دشمنان اصلیاین پرنده، حیوانات غیربومی، بخصوص گربه و موش صحرایی هستند که از خارج به زلاندنوآورده شده اند.

در سال 1999، نسل موش های صحرایی از جزیره فنواهو کنده شد.
به این ترتیب، این جزیره به مکانی بی خطر برای طوطی های کاکاپو تبدیلشد.
دلیل دیگری که برای افزایش قابل ملاحظه تعداد این پرنده ذکر شده است،باردهی خوب درختان “ریمو” بوده که میوه آن خوراک اصلی طوطی کاکاپوست.
درکنار شرایط مناسب طبیعی، بیست داوطلب هم مراقبت از پرندگان را برعهده داشتهاند.
بخصوص زمانی که طوطی های ماده آشیانه خود را برای یافتن غذا ترک میکردند، داوطلبان تخم ها را گرم نگه می داشتند و از جوجه ها مواظبت به عمل می آوردند.
متخصصان محیط زیست می گویند که اینک نسبت به بقای این پرنده کمیاب خوشبینی بیشتری وجود دارد.
کاکاپو های نر درفصل جفتگیری برای یافتن جفت خود آواز سر می دهند اما بدون شک صدای آواز آنها از همه پرندگان بیشتر پیش می رود. ترفندی که او برای تقویت صدای خود به کار می برد، بی نظیر است. او ابتدا با پاهای خود چاله ای حفر می کند. سپس در این گودال می نشیند و هوا را به درون کیسه های هوای خود می کشد تا آنها را به آرامی پر کند. وقتیاین کیسه ها پر از هوا می شوند، حجم آنها دو برابر می شود. سپس پرنده شروع به خواندن می کند. صدای او تا شش کیلومتر دورتر به گوش می رسد. کاکاپو ممکن است بیش از سه ماه هر شب برای پیدا کردن جفت آواز بخواند. پرنده ها صدایی را ترجیح می دهند که در محیط زندگی آنها تا مسافت دورتری شنیده شود. در جنگل صدا به درختان برخورد می کند و توسط برگ ها جذب می شود. در چنین شرایطی یک آوای کوتاه و یکنواخت بهترین سیگنال است. اگر پرنده دیگری یک بار آن را بشنود، می تواند صبر کند تا آواز دوباره تکرار شود؛ و اگر بخواهد می تواند به راحتی آن را دنبال کند و به خواننده آواز برسد. 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید