بیماری های طوطی سانان

عاقبت اشتباه سرلاک دادن به طوطی

تورم پیشمعده بیماری مریضی درمان طوطی

pdd پرووانتری کولیت کولار پیشمعده متورم

اگر شما به مقدار کافی صبر نکنید تا سرلاک کاملا سرد شود دیواره پیشمعده جوجه دچار سوزش میشود و در نتیجه اگر بخت با شما و طوطی یار باشد شاید با یک جراحی بتوان دیواره پیشمعده که در اثر سوختگی پاره شده را توسط یک دامپزشک کاربلد بخیه زد

اگر شما کمی بی دقتی کنید و اگر با شلنگ به جوجه غذا دهبد و سر شلنگ از سرنگ جدا شود و توسط جوجه بلعیده شود هم ممکن است کار به جراحی کشیده و یکی از خطرات جراحی این است که ممکن است پرنده دیگر بهوش نیاید و یا محل جراحی  شده دیگر هرگز پر رشد نکند

آنچه در تصویر مشاهده می کنید مربوط است به ناحیه زیر گردن یک جوجه طوطی ماکائو آبی طلایی کم سن که هنوز بصورت دستی غذا می خورد و هنوز استقلال نیافته , از یکی از همکاران تماسی دریافت کردم که عنوان کرد یک جوجه ماکائو آبی طلایی برای فروش دارد موافقت کردم تا آنرا به فروشگاه بیاورد 

اما او فراموش کرده بود اینجا مرکز تحقیقات طوطی سانان است و دروغ گفتن به امید شایگان در مورد سلامت یا وضعیت یک طوطی کار ساده ای نیست.

او در فروشگاه منتطر بود و من رسیدم تا پرنده را قبل از خرید چک کنم پرنده ظاهرا کاملا سلامت به نطر رسید اما طبق عادت و شناختی که از ناحیه های حساس یک جوجه طوطی داشتم برای اطمینان از سلامت به سراغ پیش معده رفتم جایی که هرگز کسی هنگام خرید آنرا چک نمی کند اما مهمترین بخش از بدن یک جوجه طوطی است که عملکرد نادرستش می تواند منجر به مرگ جوجه شود کوتاه عرض شود که یک پیشمعده متورم یا تیره رنگ یا کبود با رگ های نمایان و متورم می تواند نشان از ناتوانی پرنده در هضم غذا یا بیماری خطرناک “پی دی دی ” که یک بیماری رایج در جوجه ماکائوها و بسیاری گونه های نئوتروپیکال است باشد.

به هرحال تا وارد مغازه شدم رفتم و پرهای زیر گردن جوجه را کنار زدم تا بررسی کنم اما متوجه وجود چند بخیه شدم ! بلافاصله روبه همکار عوضی کردم و گفتم: عجقم چرا شلنگ سر سرنگ زدی هنگام سرلاک دادن که شلنگ را قورت بده و مجبور شی پرنده را به تیغ جراحی بسپاری ؟ همکار گرامی که دید در کمتر از چند ثانیه به همه چیز پی بردم و حتی علت بخیه ها را هم فهمیدم اما قبول نکرد و گفت همینشکلی بود خریدمش! گفتم چنین عمل سختی را فقط چند پزشک متخصص داریم که به درستی می توانند انجام دهند تا گوشی را برداشتم از 3 پزشک مد نظرم سوال کنم قبول کرد که بله شلنگ سرم زده سر سرنگ و هنگام غذا دادن جوجه شنگ را بلعیده …

حالا مشکلی که برای این پرنده بوجود آمده بود این بود که تند تر از حد معمول گرسنه می شد زیرا توانایی دریافت و نگهداری غذا به مقدار کافی در مرحله پیشمعده از دستگاه گوارش خود را نداشت.

دلم برایش سوخت که به خاطر نادانی یک پرنده فروشی که فقط از سبک کار ما یه چیزهایی دیده اما درک درستی از نگهداری و پرورش نداره به این وضعیت دچار شده . کافی بود از قاشق یا یک سرنگ بدون شلنگ استفاده می کرد اما طبق سنت یک شلنگ سرم متصل به سرنگ را به داخل دهان پرنده می فرستند که معمولا باعث زخم یا ایجاد عفونت های کشنده در گلوی پرنده می شود. از این روی هنگامی که قرار است جوجه جدید خریداری کنم همیشه نخست با نور کافی به اعماق دهان و گلوی پرنده نگاه می کنم تا مطمئن شوم واردکننده یا پرورش دهنده با شلنگ پرنده را تغذیه نکرده باشند. 

از همه اینها بدتر ماه قبل بود که به سفارش فروشگاه تخصصی طوطیسانان 6 قطعه جوجه آرا ابی زرد وارد کشور شد و پس از مشاهده آنها هیچ یک را قبول نکرم به غیر از یکی که سلامتش مورد تاییدم بود واردکننده نیز مثل همیشه آنچه مورد پسندم نبود را به بازر پرندگان ارسال کرد 

وقتی پرنده ها با بیماری های پنهان (که فقط یک متخصص می توانست از مرگشان پیشگیری کند) راهی بازار پرندگان جهت فروش بین کسبه شدند وجدانم ناراحت شد برای نخستین بار راهی آنجا شدم تا توضیحاتی به مالکان جدید آنها در مورد بیماری های قارچی که در دستگاه گوارش و دیواره پیشمعده این جوجه ها مشاهده کرده بودم بدهم اما آنها طوری منرا دوره کرده بودند و نگاه می کردند که فقط به دنبال فروش این پرنده های بیمار به من یا شخص دیگر بودند و اصلا به توصیه هایم در خصوص نحوه برخورد با این بیماری توجه نکردند از این روی من چند عکس از دیواره پیشمعده این جوجه ها برای تکمیل این مطلب تهیه کردم و به سوی خانه بازگشتم. و منتظر خبر مرگ یکایک جوجه ها نشستم و متاسفانه یکایک آنها تلف شدند درحالی که می شد جان همه آنها را نجات داد. 

در خاطر دارم مقدار زیادی غذا خورانیده بودند به جوجه ها با این امید که جوجه ها تقویت شوند اما نمی دانستند بدون مصرف داروهای ضروری ضد قارچ بدتر باعث رشد بیشتر قارچ ها در دیواره پیشمعده می شوند. و مهمتر اینکه از ضرورت مصرف مقداری ماست در این مرحله از بیماری بی اطلاع بودند و اصلا اجازه ندادند برایشان توضیح دهم ماست برخوردار از پروبیوتیک است می تواند کمک بزرگی به عملکرد پیشمعده چنین جوجه ای با این شرایط باشد. این یکی از اطلاعات ارزشمند و گرانی است که طی سالها بدست اوردم.

خریدوفروش جوجه طوطی های بزرگ کاری بسیار حساس است و از توان افرادی که تا مدتی قبل مرغ و خروس سر می بریدند و حالا توانایی خریدو فروش پرندگان زینتی پیدا کرده اند خارج است.

برای تهیه این عکس زیر یک روز کامل وقت صرف شد.

از سری دست نوشته های تخصصی امیدشایگان آذر


در مورد کتاب زندگی با طوطی باید بدانید که این کتاب ترجمه از فرانسه به فارسی گردیده و تالیف اینجانب می باشد بنده بسیاری تجربیات و مطالب علمی آموزشی حاصل سالها تحقیقاتم را در این کتاب ارائه خواهم داد صفحات و بخش هایی که دست نوشته های اینجانب هستند در کتاب مشخص خواهند بود تا کتاب آنطور که بایستنی است شایسته و تکمیل ارائه گردد. 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید