بیماری های طوطی سانان

عفونت و چرک داخل منقار و دهان جوجه طوطی

عفونت و چرک داخل منقار و دهان جوجه طوطی

عفونت و چرک داخل منقار و دهان جوجه طوطی

ایجاد عفونت و چرک داخل منقار و دهان طوطی یکی از بزرگترین علل مرگ و میر جوجه طوطی ها است

یک نکته ریز اما مهم جهت پرورش جوجه طوطی

یکی از دلایل بزرگ تلف شدن یک جوجه طوطی ایجاد و تجمع میکروب و عفونت داخل دهان و حلق طوطی است که معمولا نوعی مرگ خاموش محسوب می شود حتی ممکن است صاحب حیوان یا پرورش دهنده هرگز به دلیل مرگ جوجه خود پی نبرد !

اما معمولا این عفونت ها به چند دلیل داخل حلق و دهان یا روی زبان یا کناره دیواره منقار ایجاد می شوند

– اسفتاده متعدد از یک سرنگ یا سرنگ کثیف

– فرو بردن شلنگ سرم یا هر نوع وسیله دیگر داخل دهان که باعث ایجاد زخم می شود

– بد غذا دادن یا غذای بد دادن که با هم تفاوت دارند یعنی ممکن است شما پسمانده وعده قبلی را که کمی ترش شده را بدهید که می شود غذای بد – یا بد به جوجه غذا بدهید که باعث ایجاد زخم شود

– نقطه ای که غذا از گلوی جوجه پایین می رود یعنی سمت راست در دهان جوجه طوطی را فراموش کنید و لزومی ندارد سعی کنید با شلنگ یا هر وسیله دیگر غذا را طوری هدایت کنید که از انجا پایین برود زیرا جوجه طوطی ها درست در موقع لازم حلق خود را باز می کنند تا مقدار مشخصی غذا را دریافت کنند. و شما وظیفه دارید متوجه شوید او چقدر غذا را می تواند در هر وعده دریافت و وارد دستگاه گوارش خود بکند که بهتر است این مقدار کم و با تکرار باشد مثلا ? بار در روز هر وعده ? سی سی البته مقدار بستگی به نوع و وزن یک جوجه طوطی دارد. پس مهم اینکه شما غذا را درست انتهای حلق یا روی زبان می ریزید دست خود را مایل به چپ یا راست نکنید هم اشتباه است هم می تواند باعث جراحت در ناحیه حلق و دیواره گلو شود.

– سعی کنید با رعایت کامل نظافت به جوجه طوطی خود غذا بدهید کثیف کاری ها باعث تجمع میکروب در اطراف منقار یا درست زیر زبان داخل گودی منقار جای بسیار خوبی جهت رشد و تکثبر میکروب ها است غذای نرم مانده همراه گرما و رطوبت همگی محیطی خطرناک برای رشد باکتری ها هستند. اما قرار نیست هر وعده پشتبند غذای نرمی که به جوجه داده اید منقار را با اب شستشو کنید یا داخلش را با دستمال تمیز کنید چون کار بدتر می شود و این نقطه حساس تر می شود فقط می توانید با ظرافت و دقت غذا بدهید اطراف منقار اگر پسمانده غذا مانده انرا با باند استریل مرطوب تمیز کنید. از وارد کردن انگشت دست یا هر چیز دیگر به داخل نوک منقار جوجه طوطی جدا خودداری کنید.

– جوجه ها بدلیل برخورداری از بدنی ضعیف توانایی دریافت و استفاده از چرک خشک کن ها را ندارند و اگر از ناحیه حساس دهان و گلو یا اطراف منقار دچار عفونت شوند امید چندانی نمی توان به زنده ماندنشان داشت.

از سری دست نوشته های امید شایگان

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید