بیماری های طوطی سانان

عوامل تشکیل رینولیس گشادی حفره بینی در طوطی

عوامل تشکیل رینولیس گشادی حفره بینی در طوطی

عوامل تشکیل رینولیس گشادی حفره بینی در طوطی

 نتیجه تحقیقات متخصصان بیماری های پرندگان زینتی بزرگترین عامل شکلگیری و ایجاد رینولیس Rhinolith در طوطی ها کمبود ویتامین A-D است که باعث متاپلازی بافت های پوششی سینوس می شود. (التهاب مخاطی بینی)

در اثر این اختلال حداقل یکی از دو سوراخ بینی پرنده به حفره ای بزرگ و نازیبا تبدیل خواهد شد.

 وقتی حرف از بیماری های تنفسی در طوطی سانان در میان باشد مطابق با تجربیات اینجانب امید شایگان باید آنرا به 3 دسته تقسیم و تعریف کرد به اینصورت که:

1- بیماری دستگاه تنفسی در بخش زیرین یعنی خود ریه: معمولا خود ریه در اولین مراحل نگهداری نادرست مثل قرار گرفتن دائمی در مجاورت باد و سرما – قرار گرفتن در مکان آلوده به دود دخانیات – مسمومیت با تفلون – و از همه مهمتر تکرار سرماخوردگی های متعدد در مقاطع مختلف همچنین مصرف نادرست و ناقص داروهای آنتی بیاتیک بزرگترین علل تخریب ریه پرنده هستند. توجه داشته باشید در بین طوطی خاکستری و همچنین گونه های نئوتروپیکال ( آنها که مطعلق به نواحی حاره ای و گرمسیری هستند) و سازگاری کمتری با آب و هوای مناطقی چون ایران دارند بیشتر می بایست به نوع نگهداری و دما در اسارت توجه داشت. اما گونه هایی مانند کاکاتوها – باجریگار ها – طوطی های اسکندر (ملنگوها و شاه طوطی ها ) و کاکاتیل ها نسبت به دسته اول کمتر حساس هستند.

2- بیماری دستگاه تنفسی در بخش های بالایی یعنی حفره بینی تا مخات: این مرحله از بیماری همانطور که گفته شد بخش های فوقانی دستگاه تنفسی را شامل می شود که یک سندرم یا اختلال مانند فقر ویتامین A – D می تواند مسبب بروز رینولیس در پرنده شود. 

3- کیسه های هوایی : همیشه در وخیم ترین حالت ممکن کیسه های هوایی یا سینوس ها که در اکثر نقاط بدن پرنده قرار دارند درگیر شده و متاسفانه درمان کیسه های هوایی و رساندن آنتی بیوتیک ها به این نواحی کار بسیار دشواری خواهد بود در چنین مواقعی متخصصین پرندگان برتر محیط را کاملا ایزوله می کنند و یا پرنده را داخل دستگاه مراقبت های ویژه قرار می دهند و از طریق  اکسیژن سالم و مصرف داروهای لازم سعی در بهبود عملکرد کیسه های هوایی می کنند.

توصیه تجربی و تحقیقاتی امید شایگان: جهت پیشگیری از این بیماری از میوه جات و سبزیجاتی که دارای بتا-کارتون زیاد هستند استفاده کنید بتاکاروتن زمینه ساز ویتامین A است. هویج – پرتقال – جعفری دارای بتا-کاروتن فراوان می باشند و عصاره هسته میوه پالم 300 بار بیشتر از هویج دارای بتاکاروتن است.

از سری دست نوشته های بسیار تخصصی و تجربی امید شایگان

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید