طوطی های لوری - لوریکیت ها

لوریکیت پهلو قرمز

Red-flanked Lorikeet

لوریکیت پهلو قرمز

Red-flanked Lorikeet

Charmosyna placentis

لاریکیت پهلوقرمز شاداب یا خوشحال نیز نامیده می شود

اندازه تقریبی : 17 سانتی متر /6.5 – 7 اینچ

تعداد تخم :2 عدد

مدت خوابیدن روی تخم ها : 23 روز

سروصدا : زیاد

به طور طبیعی در Pandjang، Seram، Ambon و Ambelau، Moluccas جنوبی، جزایر Kai و Aru ، گینه نو

پاپوا یافت می شود.و به عنوان گونه ی در معترض خطر در زیستگاه طبیعی اش در نظر گرفته شده است.

جنسیت به راحتی قابل تشخیص است فقط جنس نر پرهای قرمز در دو طرف سر دارد.

اطلاعات بیشتر:

لوریکیت پهلو قرمز (Red-flanked Lorikeet) با نام علمی Charmosyna placentis هم چنین با عنوان لوریکیت دل انگیز

و هم چنین لوریکیت خشنود هم مشهور می باشد که یک طوطی از خانواده ی Psittaculidae است. لوریکیت پهلو قرمز بومی اندونزی

گینه نو Pandjang, Seram, Ambon and Ambelau, Southern Moluccas می باشد و به عنوان یک طوطی در معرض خطر انقراض در زیستگاه های طبیعی خود معرفی شده است. زیستگاه های طبیعی لوریکیت پهلو قرمز شامل جنگل های نیمه گرمسیری ، دشت های مرطوب نیمه گرمسیری ، جنگل های حرا نیمه گرمسیری و گرمسیری می باشد.

لوریکیت پهلو قرمز جزء معدود لوریکیت هایی است که به طور غیر منتظره جنس نر و ماده از نظر ظاهری با یکدیگر متفاوت هستند. نرها دارای یک منطقه ی قرمز در ناحیه ی طرفین صورت و گونه های آبی رنگ می باشند. ماده ها دارای صورت سبز رنگ و گونه های زرد می باشند.

لوریکیت پهلو قرمز دارای ۵ زیر گونه به شرح زیر می باشد:

Charmosyna placentis (Temminck) 1835
Charmosyna placentis intensior (Kinnear) 1928
Charmosyna placentis ornata Mayr 1940
Charmosyna placentis pallidior (Rothschild & Hartert) 1905
Charmosyna placentis placentis (Temminck) 1835
Charmosyna placentis subplacens (Sclater,PL) 1876

لوریکیت پهلو قرمز در سال ۱۸۳۴ توسط Temminck توصیف شد و نام های رایج آن در آن زمان لوریکیت گوش آبی ، لوریکیت صورت زرد گوش آبی ، لوریکیت دشت و … بود.

لوریکیت پهلو قرمز RED-FLANKED LORIKEET با نام علمی Charmosyna placentis هم چنین با عناوین لوریکیت گوش آبی و لوریکیت خوش شانس نیز مشهور می باشد. طول تقریبی بدن این لوریکیت ۱۷ سانتی متر و وزن تقریبی آن ۳۸-۴۸ گرم می باشد. به طور کلی لوریکیت پهلو قرمز دارای ۵ نژاد : C.p. placentis, C.p. intensior, C.p. ornata, C.p. subplacens, C.p. pallidior می باشد. در نژاد C.p. placentis: در طوطی نر معمولا پیشانی سبز/ زرد می باشد. گونه ها، چانه و سطح بالایی گردن به رنگ قرمز ، گوش به رنگ آبی/بنفش با خطوطی آبی رنگ در حاشیه می باشد. پوشش زیر بال تا طرفین شکم به رنگ قرمز تا جایی که به پهلو ها می رسد. زیر بال دارای یک باند زرد رنگ، پرهای مرکزی دم به رنگ قرمز و در طرفین به رنگ سبز/زرد دیده می شوند. پرهای جانبی دم در ناحیه پایه به رنگ قرمز هستند. منقار قرمز رنگ و چشم ها به رنگ زرد دیده می شوند. طوطی ماده دارای پیشانی سبز تیره می باشد. به جای نشانه های قرمز رنگ دارای نشانه های سبز می باشد. پوشش گوش به رنگ آبی/مشکی با خطوط زرد کاملا مشخص می باشد. در نژاد C.p. intensior: در هر دو جنس نر و ماده الگوی آبی کوچک تر است. در نژاد C.p. ornata: الگوی آبی در هر دو جنس نر و ماده بزرگ تر است و در طوطی نر رنگ قرمز در بالای گلو به پائین آن نیز می رسد. در نژاد C.p. subplacens: هر دو طوطی نر و ماده مشابه C.p. placentis می باشند با این تفاوت که به طور کلی الگوی آبی رنگ وجود ندارد. در نژاد C.p. pallidior: هر دو طوطی نر و ماده مشابه subplacens می باشند با این تفاوت که به طور کلی پرها کم رنگ تر هستند و به ویژه ای حالت در رنگ آبی گوش طوطی نر دیده می شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید