اخبار دانستنی آموزشی طوطی سانان

هنگامی که یک طوطی را به خانه می آوریم چگونه رفتار کنیم ؟

طوطی سانان خرید فروش مرکز

مرحله اول : رسیدن به آرامش

سلام به دوستان عزیزی که تازه به جمع ما پیوستید و یک طوطی را به عنوان پرنده خانگی برای خودتان انتخاب کردید.

وقتی یک طوطی را میارید خونه کارهای زیر را باید انجام بدید، فرقی نمی کنه که چه طوطی یا حتی چه پرند ه ای باشه من به این مرحله میگم مرحله آرام سازی یا مرحله آرامش .

کارهایی که در این مرحله آرامش باید انجام بدید به شرح زیر است:

۱-قفس را در چه ارتفاعی بذاریم؟
را بر روی یک میز به ارتفاع ۷۰(حداقل) تا ۹۰(حداکثر) سانتیمتر می ذارید یادتون باشه که به هیچ عنوان نباید قفس را روی زمین بذارید.

۲-قفس را کجا بزرایم بهتره؟
قفس را در جایی قرار میدید که از دو طرف به دیوار محصور باشه اگر دو دیوار نشد، حتما به یک دیوار محدود بشه. اگر می تونید قفس رو جایی بزارید که پرنده بتونه از دور اهالی خونه رو ببینه و در عین حال جای پر رفت و آمدی نباشه.

نکته۱: قفس را به دیوار نچسبانید حدود ۱۰ سانت از دیوار فاصله داشته باشه (چون طوطی یا پرنده بر اثر غذا خوردن دیوار را کثیف می کنه ، می تونید در اون قسمت از دیوار به طور موقت نایلون بچسبونید از این نایلون هایی که وقتی بچه بودیم باهاش کتابهامون را جلد می کردیم)
نکته۲ : فکر نکنید که می تونید به جای دیوار از کشیدن پارچه بر روی قفس استفاده کنید.اگر پارچه به روی قفس بکشید پرنده تون اون را می جوه و ممکنه براش مشکلاتی را ایجاد بکنه بنابراین حتما باید کنار دیوار بذارید )
نکته ۳: قفس را طوی بذارید که در و جایگاه غذا به سمت شما باشه.
نکته ۳: قفس را تا حد امکان کنار در و پنجره قرار ندید و فکر نکنید که پرنده تون کنار پنجره سرگرم میشه.

۳-در مرحله آرامش با پرنده چه رفتاری داشته باشیم؟
در این مدت به پرنده هیچ کاری ندارید فقط و فقط و فقط تعویض آب و غذا …تنها کاری که انجام میدهید تعویض آب و غذا است. آب پرنده باید روزانه انجام شود. غذا را به مقدار کم در ظرف غذا بریزید هر وقت تمام شد مجددا یک مقدار دیگر می ریزید.
کم ریختن غذا و مراجعه شما در طول روز به طوطی در دفعات متعدد باعث میشه که پرنده رفته رفته به شما عادت کنه

۴-مرحله آرامش چند روز طول میکشه؟
حداقل ۱۰ تا ۱۵ روز باید فقط برای تعویض ظرف آب و غذا به قفس نزدیک بشید. در این مدت پرنده به جای جدید و شرایط جدید عادت کرده و از میزان استرس اش کم میشه.
نکته۱: با توجه به شرایط پرنده این مرحله می تواند طولانی تر باشد ، به عنوان مثال پرند ه ای که یکماه در مغازه مانده و شما آن را میخرید ترس کمتری از انسان داره ولی پرنده ای که تازه به مغازه رسیده( به اصطلاح جز بارهای جدید بوده) ممکنه بیشتر طول بکشه تا آرام بشه.
نکته ۲: این مرحله مهم ترین مرحله است. هر رفتاری که ناشی از کم حوصلگی و عصبانیت باشه در ذهن طوطی باقی می مونه و دیر تر به شما عادت می کنه یادتون باشه که طوطی حافظه بسیار خوبی داره.
نکته ۳: باید به شدت صبور باشید.
نکته ۴: باید به شدت صبور باشید.
نکته ۵: باید به شدت صبور باشید.
نکته ۶: و بازهم باید به شدت صبور باشید.

۵-رفتار پرنده در این مدت با ما چگونه است؟
در این مدت هر بار که به قفس پرنده نزدیک میشید پرنده ممکنه وحشت زده بشه و واکنش های زیر را از خودش نشون بده:
الف: جیغ بزنه و اگر طوطی خاکستری(کنگو یا تیمنه باشه) به شدت و با تمام توان قار بکشه.
ب: خودش را به در و دیوار بزنه و وحشت زده بشه.
ج: دایم از در و دیوار بالابره و قر قر کنه.
د: ممکنه یا عصبانیت شروع به گاز گرفتن در و دیوار کنه و یا بره کف قفس و کلا بسیار بی تابی کنه.
ج: پرهای گردنش را پف بده و به شما ها کنه درست مثل یه اژدهای کوچک که بخواد با بیرون دادن آتیش از دهنش شما را بترسونه.

۶-در برابر رفتار توضیح داده شده بالا بهتره که چه واکنشی نشان بدیم؟
اصلا به جیغ و سرصدای پرنده اهمیت نداده و کار خودتان را انجام بدید یادتون باشه که پرنده ها حس شما را به خوبی می فهمند اگر بفهمند که از سر و صدا و قار زدن اونها ترسیدید یا اینکه با احتیاط باهاش برخورد می کنید به سرعت یاد میگیره که برای دور کردن شما از خودش قار بزنه و کولی بازی در بیاره پس در این مرحله با اعتماد به نفس کارهای لازم را انجام بدید حتی ممکنه وقتی در اتاق برای انجام کارهای خودتون حرکت می کنید هم اعتراض کنه شما اصلا اهمیت ندید و حتی بهش نگاه نکنید اون بی توجهی شما را کاملا می فهمه خیلی باهوش تر و ناقلا تراز این حرفهاست … دست کم نگیریدش.

۷-در مرحله آرامش ، زمان خواب طوطی و یا پرنده خودمون را چه طور تنظیم کنیم؟

قبل از توضیح دادن این قسمت لازمه بگم که برخی از افراد مخالف کشیدن پارچه به روی قفس هستند ولی من در بسیاری از سایتهای معتبر خارجی و همچنین توضیحات تربیت کنندگان طوطی دیدم که کشیدن پارچه بر روی قفس هنگام خواب را توصیه کرده اند و علاوه بر آن که استفاده از پارچه برای تربیت طوطی بسیار رایج است که البته شیوه های خاص خودش را داره و من اینجا فقط به کاربرد پارچه برای تنظیم ساعت خواب اشاره می کنم و به سایر روشهای تربیتی در حال حاضر کاری ندارم.
در ضمن خودم هم برای تمام طوطی هایی که تا به حال داشته ام از این روش استفاده کردم.

یادمون باشه که پرنده ها در طبیعت به محض تاریک شدن هوا از فعالیت دست برداشته و میخوابن( البته به غیر از پرنده های شب پرواز که اکثرا شکارچی هستند مثل جغد) طوطی ها هم از زمان غروب تا طلوع آفتاب استراحت می کنند که حدودا ۱۰ تا ۱۲ ساعت میشه (بسته به مکان جغرافیایی)
پس نباید این حیوانات را زیاد بیدار نگه داشت. بهترین راه برای تنظیم ساعت خواب پرنده استفاده از یک پارچه رنگ روشن(سفید، آبی روشن و ..)*است ، این پارچه باید کلفت باشه که نور ازش رد نشه (یادتون باشه نور رد بشه فایده نداره)*و باید به اندازه ای بزرگ باشه که به طور کامل روی قفس را بپوشونه و هیچ منفذی برای عبور نو باقی نمونه.

وقتی هوا تاریک میشه پارچه را بکشید روی قفس و صبح از روی قفس بردارید.

نکته۱: وقتی پارچه را روی قفس میکشید با صدای رسا و واضح بگید شب به خیر .بعد از چند ماه طوطی یاد میگره وقتی بهش میگید شب به خیر خودش میره توی قفس. من این روش را برای تمام طوطی های خودم اجرا کردم بعد از سه ماه هر کجای خانه بود بهش میگفتم شب به خیر خودش میرفت توی قفس.
یادتون باشه چند ماه طول میکشه طوطی یاد بگیره شما هم نباید گفتن شب به خیر را فراموش کنید.

نکته ۲: وقتی پارچه را برمی دارید به طوطی با صدای بلند و رسا بگید صبح به خیر . بعد از چند ماه یاد میگیره و تا وقتی بهش نگفتید صبح به خیر سر وصدا نمی کنه یادتون باشه چند ماه طول میکشه طوطی یاد بگیره شما هم نباید گفتن صبح به خیر را فراموش کنید.
نکته۳ : پارچه را با آرامش روی قفس بکشید و با آرامی بر دارید. در مرحله آرامش پرنده ممکنه قار بزنه ، بترسه و ناراحت بشه اصلا اهمیت ندهید و کار خودتان را انجام بدید.

۸-وقتی برای تنظیم خواب طوطی روی قفس پارچه میکشیم با چه مشکلاتی ممکنه مواجه بشیم؟
الف: پرنده بترسه، قار بکشه یا جیغ بزنه : اهمیت نمیدیم و کار خودمون را انجام می دیدم.

ب: شب و نصفه شب یک صدایی مثل خر پف یا خرخر خفیف از زیر پارچه شنیده میشه که منقطع است و دائمی نیست و پرنده هم هیچ علامتی از بیماری یا مریضی نداره، توجه کنید این صدا ممکنه طولانی باشه اما دایمی نیست نشانه ترس طوطی است : اهمیت نمیدیم و به پارچه دست نمی زنیم.

ج: پرنده بره کف قفس بخوابه یا ساعتی از شب را بره کف قفس بخوابه ولی هیچ علامتی از مریضی نداشته باشه : این واکنش هم ناشی از ترسه و بعد از یک مدت درست میشه اهمیت نمیدیم

۹-در این مدت به طوطی چه غذایی بدهیم؟
اکثر طوطی ها معمولا در هنگام جابه جایی به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت لب به آب و غذا نمی زنن( البته بعضی ها شون ) پس اگر طوطی را آوردید خانه و تا ۴۸ ساعت چیزی نخورد نگران نشید در سه روز اول همان غذایی که توی مغازه جلوش بوده را براش بذارید که احتمالا همون تخمه است اما از روزهای بعد می تونید طبق دستوری که در تاپیک غذاهای مناسب طوطی ها زیر توضیح داده شده است.

۱۰-آیا میشه به پرنده مواد معدنی و ویتامین داد؟
میشه از مکمل های معدنی و ویتامین که مخصوص پرنده هاست و در بازار موجوده به پرنده ها داد که در تاپیک درستور مصرف مکملها طور مفصل توضیح داده شده است.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید