طوطی های کانور

کانور پیشانی آبی

کانور پیشانی آبی

کانور پیشانی آبی

Blue Crown Conure

نام:Blue-crowned Conure
نام علمی:Aratinga acuticaudata
کانور پیشانی آبی متعلق به نواحی امریکای جنوبی است یعنی شرق کلمبیا , شمال ونزوئلا ,شمال شرفی میتو گراسو واقع در برزیل , پاراگوئه , آرژانتین , بولیویا ,
آب و هوای مناطق سکونت این طوطی بیشتر گرمسیر می باشد مثل مراتع , دشت ها و بیشه و جنگل .

طوطی کانور پیشانی آبی بعد از Paulie معروف شد . Paulie طوطی باهوش و سخنگویی بود که در تلاش برای پیدا کردن صاحبش ماریه دختر کوچکی که او را بزرگ کرده بود . طول عمر کانور آبی در صورت نگهداری مناسب به بیش از 20 سال می رسد.

توصیف:

کانور پیشانی آبی نسبت به سایر کانورها بزرگ است دارای 37 سانتی متر طول با حساب دمش است. و وزنش 84 تا 165 گرم است.

بیشتر پرهای این طوطی سبز و همانطور که از اسمش پیداست قسمت پیشانی بالای سر آبی است. بالای پیشانی دو رنگ است قسمت هایی آبی براق تیره و قسمت هایی آبی روشن مثل آبی آسمانی است.

همچنین بدن سبز رنگش دارای طیف های رنگی سبز مختلفی است. حلقه سفید رنگ بزرگی دور چشمش می باشد و منقارش معمولا بی رنگ است منقار بالایی بی رنگ و پایینی مشکلی است کانور هایی که منقارشان بی رنگ است معمولا Sharp-Tailed Conures نامیده می شوند.

زیر دم کانور پیشانی آبی انواع رنگ های قرمز است از صورتی گرفته تا قرمز تیره. تشخیص جنیست از رو ظاهر آسان نیست شاید پرورش دهندگان بتوانند از رو ظاهر نر و ماده را جدا کنند ولی همواره خالی از اشتباه نخواهد بود . به گفته برخی پرورش دهندگان کانور نر دارای

حلقه سفید بزرگتری دور چشم است و پرهای رو بینی بلندتر است. با وجود این شک ها آزمایش DNA برای تشخیص قطعی لازم است.

طول عمر 25-30 سال می باشد.

قیمت این طوطی 350-450 دلار امریکاست.

زیرگونه های کانور پیشانی آبی:

Aratinga acuticaudata neumanni (Blake & Traylor, 1947)

•Range: Found in upland eastern Bolivia.

Aratinga acuticaudata haemorrhous (Spix, 1824)

•Range: Interior northeastern Brazil

Aratinga acuticaudata koenig.(Arndt, 1995)

•Range: Northeastern Colombia and northern Venezuela.

Aratinga acuticaudata neoxena (Cory, 1909)

•Range: Margarita Island (Isla de Margarita) – off the northeastern coast of Venezuela

صدای کانور پیشانی:

کانور پیشانی آبی زمانی که احساس خطر می کند صدایی مثل whreee یا wrra در می آورد.
و در زمان حمله و عصبانیت صدای whii, whhee و wrriکه با تن بالا بوده و تکرار می کند.

پرورش :

کانور پیشانی ابی در زیستگاه خود در حفره درختان تخم می گذارد .پرورش دهندگان در اسارت برای آنها لانه های تو در تو قرار می دهند و معمولا به آسانی از طرف کانور قبول می شود. پرورش دهندگان حرفه ای می توانند 3بار در سال از کانور پیشانی آبی جوجه بگیرند و اگر

حرفه ای نباشند سالی یکبار و نرم آن 2 بار در سال است.

هر بار 3-5 تخم گذاشته می شود و بعد 24 روز جوجه می شوند. جوجه ها بعد از 10-12 هفته دون خور می شوند.

نام های جهانی کانور پیشانی آبی :

Danish: Blåkindet Aratinga … German:Spitzschwanzsittich … Finnish: Sinipääaratti …French: Conure à front bleu, Conure à tête bleue, Perriche à tête bleue, Perruche à tête bleue … Guarani: Marakana, Ñendai … Italian:Conuro testablu, Parrocchetto capoazzurro …Japanese: togariinko, togarioinko …Norwegian: Blåhodeparakitt, Blåhodet kilehaleparakitt … Polish: konura niebieskoczelna …Portuguese: Aratinga-de-testa-azul, jandaia-de- cabeça-azul, maracanã, periquitão, periquito-de-bico-rosa, Periquito-de-cabeça-azul, periquito-de-pé-rosa … Russian: Синелобая аратинга …Slovak: klinochvost modrocelý … Spanish: Aratinga Cabeciazul, Calacante común, Calancate, Calancate Común, Loro Cabeza Azul, Maracaná cabeza azulada, Perico Frentiazul, Periquito de Cabeza Azul … Swedish: Blåkronad parakit … Chinese: 蓝冠鹦哥

خصوصیات رفتاری کانور پیشانی آبی بعنوان پرنده خانگی:

کانور پیشانی آبی به دلیل باهوش بودن , رفتارهای شیرین و بازیگوش بودن معروف است ولی آنها پرنده خوبی برای آپارتمان نیستند زیرا مخرب و بسیار پر سر و صدا هستند. هر دو جنسیت توانایی یادگیری سخنگویی و ترفندها را دارند.

کانور پیشانی آبی دوست داشتنی و همراه است ولی در عین حال مایل به رفتار رییسی و خشن دارد. دارای انرژی بسیار زیادی است بنابراین به اسباب بازی های زیاد و فضایی برای بازی خارج از قفس نیاز دارد آنها به درد سد سازی و خرابکاری سایر گونه های کانور نیستند.

همانطور که می دانید کلیه طوطی سانان بطور تک تک دارای خصوصیات رفتاری متفاوتی هستند و همه در یک گونه دارای رفتار شبیه بهم نیستند وبستگی دارد که از جوجگی چگونه آموزش دیده و اجتماعی شده اند و برای پرنده خانگی بودن مناسب شده اند.

آنها عاشق بازی هستند:

کانور پیشانی آبی طوطی بسیار فعالی است و علاقه به بازی کردن دارد اسباب بازی های زیاد و متنوعی برای سرگرم کردنش تهیه کنید.

به چقدر توجه نیاز دارند؟

مانند همه طوطی سانان پرندگان اجتماعی هستند و به تعامل روزانه و بودن در جمع نیاز دارند در غیر اینصورت دچار کسالت شده و ناهنجاری های رفتاری از خود نشان می دهند. در طبیعت هرگز طوطی تنها و طرد شده مشاهده نمی شود بنابراین طوطی در اسارت نیز به محیط

اجتماعی شبیه آنچه در طبیعت داشته نیاز دارد و باید با شما و افراد خانواده شما باشد.

اگر شما دارای زمان محدودی هستید طوطی ها انتخاب خوبی برای شما نیستند.شما به کسی در خانه نیاز دارید که چندین ساعت در روز در خانه باشد یا به عبارتی بیشتر ساعات روز را خانه باشد. پیشنهاد می کنیم در روز تفراد خانواده چندین ساعت با طوطی وقت بگذرانند.

بهتر است کانور خود را در مرکز رفت و آمد خانه بگذارید و بگذارید در قفس باز باشد و اجازه دهید طوطی شما با کسی که در خانه است بازی کند.در این زمان با طوطی حرف بزنید نوازشش کنید و یا اگر در اینترنت هستید بگذاریدش رو شانه خود و یا با هم تلویزیون ببینید و در فعالیت های دیگر که امکانش هست سهیمش کنید.

شاید باور نکنید طوطی من از آمدن باشگاه با من هم لذت می برد.

آیا کانور پیشانی آبی پرنده خانگی خوبی برای خانواده است؟

بطور کلی کانورها حیوانات خانگی خوبی برای خانواده ها هستند به شرطی که به خوبی اجتماعی شده باشند. معمولا با همه افراد خانواده رابطه خوبی برقرار می کنند البته در این کنار تمایل دارن یکنفر را بعنوان فرد محبوب خود انتخاب کنند ولی اگر خوب اجتماعی شده باشند رفتار

دوستانه ای با سایر افراد خانواده نیز خواهند داشت.

کانورها عاشق نوازش و در دست گرفته شدن هستن به همین دلیل است که معمولا رابطه خوبی با کودکان دارند. البته باید مواظب بود و به کودک شیوه دست زدن به طوطی را آموخت تا تجربه دردناکی نداشته باشد.

با همه آموزش ها طوطی های دست آموز و اهلی نیز گاز گرفتن را شروع می کنند و در واقع این جز طبیعت آنهاست باید با زبان طوطی سانان آشنا باشید تا دچار تجربیات تلخ و دردناکی نشوید و همینطور که واکنش نامناسب در مقابل گاز گرفته شدن این عمل را تبدیل به یک

ناهنجاری رفتاری می کند.

مدیریت رابطه کودکان کم سن با کانورها مشکل است و همیشه باید بر آنها نظارت کافی باشد ولی کودکان بزرگتر که آرام هستند و دست زدن به طوطی را یادگرفته اند معمولا باعث بروز رفتارهای پرخشاگرانه کانور نمی شوند. کانورها مانند کودکان شیرینی هستند که گاهی خرابکار

و بدقلق می شوند در واقع رفتار آنها انسان را یاد دوران کودکی می اندازد.

بهتر همیشه با خونسردی و آرامش با طوطی رفتار کنید و به او دست بزنید و تمرکزتان را حفظ کنید و در نتیجی ار تعامل با طوطی زیبایتان لذت ببرید. در هنگام گاز گرفته شدن واکنش های خشن و تند نداشته باشید.

هیچ تضمینی برای رابطه طولانی و خوب بین یک طوطی و یک کودک وجود ندارد ممکن است این رابطه خوب با گازی از سوی طوطی یا حرکتی از سوی کودک تمام شود بنابراین بهتر است طوطی ها برای نگهداری تویط بزرگسالان انتخاب شوند ما هرگز پیشنهاد نمی کنیم برای

کودکان از خانواده طوطی سانان حیوان خانگی انتخاب کنید.البته می تواند در خانواده که کودک وجود دارد طوطی آورده شود ولی با مسئولیت بزرگسالان.

راهنمای آموزش و رفتار:

کانورها با اینکه اندازه نسبتا کوچکی دارند ولی بهترین گزینه برای افراد مبتدی نیستند و شاید بسیاری از طوطی های این اندازه یا بزرگتر برای افراد مبتدی بهتر باشند. اینکه بتوانید واقعا آنها را بفهمید امر بسیار مهمی است و باعث می شود از مشکلات رفتاری و ناهنجاری های

رفتاری جلوگیری شود.

کانورها به داشتن صدای بلند و تیز معروف هستند و این جزیی از طبیعت آنهاست و جز رفتار اجتماعی بوده و با آموزش برطرف نخواهد شد و نباید بشود در کنار این صدای بلند در صورت آموزش های غلط به جیغ های شدید تبدیل خواهد شد که واقعا به توجه زود برای رفع کردن

مشکل نیاز دارد.

حتی جوجه کانورها که مورد اذیت قرار نگرفته اند گاهی مشکل ساز تر از کانورهای وحشی می شوند در زیر به برخی از رفتارهای این طوطی اشاره می شود:

جودین زیاد:

همه طوطی سانان جویدن را دوست دارند و این کار را انجام خواهند داد این جز طبیعت آنهاست به این وسیله با منقار خود چوب های درختان را برای لانه سازی و ساخت اندازه های مختلف جوب مورد استفاده قرار می دهند.

و دلیل دیگر با این روش منقار خود را در وضعیت مطلوبی قرار می دهند.مشکل در این زمینه جودین زیاد و جویده شده اشیا غیرمنتظره است.

کانوری که فرد مناسبی بر او نظارت ندارد سیم ها و وسایل خانه را خواهد جوید و باعث آتش سوزه و حوادت بزرگی می شوند. صاحب طوطی باید حویدنی های مناسب به مقدار زیاد در اختیار او قراردهد مانند اسباب بازی های مخصوص پرندگان , نشیمن ها با چوب طبیعی و…..

و همچنین آموزش به طوطی و شناساندن محدودیت ها به او ضروری است.

گاز گرفتن:

کانورها می توانند شرور شوند. مانند سایر طوطی سانان از منقار خود برای رییس شدن و مدیریت کردن استفاده می کنند زمانیکه دوران جوجگی را پشت سر می گذارند فهمیدن زبان بدن آنها و چگونگی واکنش در برابر گاز آنها واقعا مهم است.

سروصدا:

سروصدای زیاد موردی است که در اکثر گونه های کانور دیده می شود کانور پیشانی آبی می تواند به شدت پر سر و صدا شود و هیچ کس توان تحمل صدای بلند او را ندارد زیرا واقعا آزاردهنده است. و آموزش درست این زمان برای اینکه صدای طوطی به جیغ های وحشتناک تبدیل

نشود مهم است.

نکات تکمیلی پرورش کانور پیشانی آبی:

کانور پیشانی آبی در 2-3 سالگی بالغ می شود مدت زمان جوجه شدن تخم آنها 24 روز است و جوجه ها در هفته 11-12 مستقل و دون خور می شوند.

پرورش این کانورها آسان است. قوانینی برای استفاده شکل مخصوص لانه برای کانورها وجود دارد اندازه و شکل لانه مهم است.

اگر فضای کافی در اختیار دارید انواع مختلفی لانه قرار دهید و در قسمت های مختلف فارم قرار دهید این کار امکان انتخاب کردن را به والدین می دهد.یکبار که لانه انتخاب شود شما موفق شده اید.

پرورش این طوطی در هر فصلی امکان پذیر است زمانیکه یک جفت جفت می خورند و لانه خود را انتخاب می کنند سایر طوطی ها باید از فارم خارج شوند و یا بینشان فاصله گذاشته شود. لانه باید از قبل به خوبی تمییز شده باشد و فاقد هرگونه حشره تخم حشره و کرم و انگل باشد.

اطلاعات بیشتر: 

کانور پیشانی آبی (Blue Crown Conure) با نام علمی Aratinga acuticaudata. هم چنین به عنوان کانور دم تیز نیز شناخته شده است. کانور پیشانی آبی در بخش های مختلفی از مرکز آمریکای جنوبی از شرق کلمبیا تا شمال آرژانیتن مشاهده شده است. کانور پیشانی آبی تنها گونه از پاراکیت ها می باشد که دارای یک شکل جنسی واحد می باشد و جنس نر و ماده از نظر ظاهری کاملا مشابه هم هستند. آنها ساکن دشت های بی درخت ، جنگل ها و حاشیه ی آنها و هم چنین مناطق جنگلی مرطوب آمازون می باشند.

متوسط طول بدن کانور پیشانی آبی حدود ۳۷ سانتی متر می باشد و وزن تقریبی آن ۱۴۰-۱۹۰ گرم است. این کانور دارای پیشانی و تاج آبی با رنگ قرمز در اطراف سر می باشد ، هم چنین در ناحیه ی پیشانی دارای رنگ آبی کم رنگ نیز می باشد ، هم چنین حلقه ی اطراف چشم از پوسته ی سفید رنگ تشکیل شده است ،در بال ها رنگ آبی مایل به قهوه ای دیده می شود. پاها به رنگ صورتی – قهوه ای با پنجه های خاکستری مایل به قهوه ای می باشند.

کانور پیشانی آبی لانه ی خود را درون سوراخی در تنه ی درخت ایجاد می کند و معمولا ۳-۴ تخم سفید می گذارد و پس از ۲۶ روز تخم ها تبدیل به جوجه می شوند و جوجه ها پی از ۵۲ روز پردار می شوند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید