اخبار دانستنی آموزشی طوطی سانان

کلیکر طوطی و چوب نشانگر

کلیکر طوطی کیلیکر طوطی

 از کیلیکر و چوب نشانگر برای آموزش دادن به انواع حیوانات خانگی کوچک تا بزرگ می توان استفاده کرد از همستر گرفته تا گربه و سگ و.. 
حتی اموزش دهنده ها و مربیان سیرک ها نیز از این ترفندها استفاده می کنند و به اینصورت به حیوان مورد نظر می فهمانند چالشی جدید پیش رو دارد.

کیلیکر و چوب نشانگر شاید ظاهری ساده داشته باشند اما بسیار کارامدند و با استفاده درست از آنها می توان نتایجی خارق العاده و شگفت انگیز بدست آورد بطور مثال می توان عادت های بد یک طوطی را ترک داد و یا شیرین کاری ها و حرکات نمایشی جدید به او آموخت.

کار با کیلیکر و چوب نشانگر بی اندازه ساده است و تنها به مربی یا صاحبی با حوصله وبا پشتکار نیاز است

در ابتدا باید بدانید که پرنده شما باید کاملا بدون استرس باشد و بخوبی باشما ارتباط برقرار کند تا با دقت بیشتری آنچه می خواهید را فرا بگیرد.

صدای کیلیکر بهتر است یا بکار بردن یک کلمه خاص؟

به مرور طوطی پی می برد صدای کیلیکر به این معناست که واکنشش نسبت به حرکت یا درخواستی که ازاو داشته اید اجرا کند درست بوده. پس از گذر مدتی شما می توانید کم کم یک کلمه خاص مثل آفرین – خوب بود – باریکلا پسر/دختر – یا غیره را به جهت تشکر از پرنده بلافاصله پس از انجام موفقیت آمیز آنچه ازاو توقع داشته اید بکار ببرید دقت داشته باشید از بکار بردن کلمات اضافی در حین تمرین خودداری کنید تا او با زنگ صدای شما و آن کلمه خاص موقعیت را بسنجد و مسائل را ارزیابی کند.

پاداش انجام آنچه شما از طوطی خواسته اید : فراموش نکنید طوطی شما درمقابل دریافت یک پاداش خوب آنچه انتظارش دارید را اجرا می کند پس باید بفهمد پس از شدیدن صدای کیلیکر یا همزمان با صدای کیلیکر یک جایزه خوشمزه بعنوان پاداش دریافت خواهد کرد

چگونه هنگام تمرین تمایل پرنده را نسبت به یادگیری بالا ببریم و اورا مطیع خود سازیم؟

می توانید در حدود 5 ساعت غذا را از مقابل پرنده بردارید تا گرسنه شود دقت کنید تایم گرسنگی پرنده نبابد اینقدر طولانی باشد که موجب آسیب به پرنده گردد در این رابطه قبلا با پزشک پرندگان می توانیید مشورت کنید, حالا هنگام تمرین به جهت پاداش از قعات کوچک لذیذترین غذایی که سراغ دارید استفاده کنید و هربار پس از انجام حرکت نمایشی و یا نزدیک شدن به هدف بعنوان پاداش پس از بکارگیری از صدای کیلیکر به او بدهید.

چه چیزی بعنوان پاداش به طوطی خود بدهیم؟

شما باید ابتدا به ذائقه پرنده تان واقف باشید که به چه خوراکی هایی بیشتر علاقه مندست البته خوراکی های تشویقی مخصوص اینکار در برخی فروشگاه های حیوانات خانگی وجود دارد اما معمولا داخل کشور کمتر در دسترس است نکته بسیار مهم در انتخاب خوراکی تشویقی این است که نباید متشکل از قطعات بزرگی داشته باشد یعنی باید این جایزه آنقدر کوچک باید که پرنده مجبور نشود بجهت خوردن آن از پای خود استفاده کند زیر%:.7-!اینکار هنگام تمرین و یادگیری وقفه ایجاد می کند و از کلاس کار می کاهد, شخصا سالها قبل که در خانه با طوطی خود تمرین می کردم از مغز تخمه تازه – دانه های نکوبیده فلفل سیاه – ماش از قبل خیس کرده – مغز پسته تازه که به قطعات ریز تبدیل شده بود که خیلی هم خوب جواب می داد استفاده می کردم. اما حالا شما باید خودتان ابتکار به خرج دهید و طبق علایق طوطی خود تصمیم بگیرید, ضمنا درمورد دانه های فلفل سیاه باوجود تمایل شدید پرندم برای خوردنشان بعدا ترجیح دادم فقط گاها در اختیارش قرار دهم. و همچنین برای آموزش به طوطیهای کوچک جثه مثل لاوبرد و کاکاتیل و باجریگار می توانید از قطعه ای از خوشه ارزن استفاده کنید

اگر پرنده شما در این مرحله است که ترسش ازشما ریخته اما هنوز اطمینان نمی کند که روی دست بیاید پیشنهاد میشود ترفند تارگت را مطالعه کنید.

چوب نشانگر وسیله ای به جهت آموزش به طوطی سانان اهلی

یکی از وسایل اولیه برای آموزش کاسکو و در کل طوطی سانان (وسایرحیوانات رام که قصد آموزش به آنها را دارید) ، چوب نشانگر اس با آن چیزی را که میخواهید طوطی ل:/. س کند به او نشان میدهید . اول با چوب نشانگر طوطی را لمس کنید ( منقارش را ) ، سپس آنرا حرکت دهید.کاسکو آنرا دنبال میکند تا اینکه چوب نشانگر را بوسیله مورد نظر میزنید . در واقع نشانگر پرنده را به سمت هدف راهنمایی و هدایت میکند . برای استفاده از نشانگر نخست باید  را نسبت به آن شرطی کنید ، یعنی طوطی باید بفهمد که چوب نشانگر برابر است با جایزه و جایزه خوشمزه یعنی انجام کار مورد نظر . چوب نشانگر چیزی جز یک چوبباریک و کوتاه نیست که با آن میتوان پرنده را شرطی کرد . باید بخاطر داشته باشید که این چوب را در هیچ زمان دیگریجز زمان آموزش نبایداستفاده کرد تا طوطی با دیدن آن بفهمد که اکنون وقت بازی کردن و آموزش دیدن است و حواس و تمرکزش به آن جلب شود در ابتدا ما چوب نشانگر را کنار پرنده نگه میداریم و به هر حرکتی از جانب پرنده به سمت آن جایزه به پرنده میدهیم . آنقدر این کار را تکرار میکنیم تا طوطی متوجه شود که چوب نشانگر به معنای جایزه است . بعد از یک مدت ،طوطی تمام حواسش به نوک چوب است و نوک چوب را تعقیب میکند علاوه بر آن از چوب نشانگر میتوانید برای استپ آپ استفاده کنید . دراین مرحله نشیمنگاه را لمس میکنید و بعدنوک چوب را به سمت بالا می آورید و میگویید بیا بالا …. بعد که طوطی این را یادگرفت ، حرکت به راست و چب را به او یاد میدهید و به کلمات چپ و راست پرنده را شرطی میکنید.

از سری دست نوشته های تخصصی امید شایگان آذر 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید