پایسفالوس ها

طوطی آفریقایی روپل

Rüppell's Parrot

طوطی آفریقایی روپل (African Ruppell’s Parrot)

نام علمی: Poicephalus rueppelli

Rüppell’s Parrot

Rueppell’s Parrot

اندازه: 22 سانتی متر

وزن: 105 تا 132 گرم

زیستگاه: جنوب غربی آنگولا تا نواحی شمالی و مرکزی نامیبیا

مشخصات ظاهری

پرنده نر:

به رنگ قهوه ای/طوسی با لکه های زرد در روی بال ها(قسمت خم بال)، زیر بالها و ران های پرنده. زرد ناحیه ران ها با سایه های نارنجی همراه است. مقدار بسیار کمی آبی در قسمت پشت و زیر دم. منقار طوسی/مشکی. حلقه دور چشم ها طوسی/مشکی و عنبیه چشم ها نارنجی/قرمز.

پرنده ماده:

مشابه نر با رنگ آبی زیاد و بسیار واضح در قسمت پشت، روی دم و مقدار کمتری آبی در ناحیه شکم و زیر دم. وجود این رنگ آبی مشخصه بسیار واضح تشخیص جنس نر از ماده است.

جوجه ها:

مشابه پرنده ماده با پرهای کمرنگ تر و مقدار کمتری آبی در ناحیه زیر شکم و دم. ران ها فاقد رنگ زرد و زردی خیلی کم در قسمت خم بالها. حلقه دور چشم طوسی کمرنگ و عنبیه ها به رنگ قهوه ای.

دو پرنده سمت راست جوجه ها و دو پرنده سمت چپ والدین آنها هستند

اقلیم زیستی

درخت زارها و استپ های خشک تا ارتفاع 1250 متر از سطح دریا. در مناطق نزدیک به ذخایر آب و در دسته های حدودا 20 تایی زندگی می کنند.

مشخصات پرنده در اسارت

آرام، باهوش و کم سر و صدا. به علت کم یاب بودن و در مقایسه خصوصیاتش با خصوصیات سایر طوطی ها، این پرنده کمتر به عنوان پرنده خانگی نگهداری شده است.

تولید مثل

در هر نوبت بین 3 تا 5 عدد تخم گذاری می کنند. با دو روز فاصله بعد از هر تخم. حدود 27 روز روی تخم ها می خوابند و جوجه ها بعد از 9 هفته آشیانه را ترک می کنند. فصل تخم گذاری به زمان شروع بارندگی های سالانه وابسته است.

سالانه بین 600 تا 1000 عدد از این پرنده برای فروش به اروپا و آفریقای جنوبی شکار می گردد که بالغ بر 60% آنها در مسیر انتقال تلف می شوند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید