طوطی های لوری - لوریکیت ها

طوطی لاریکیت طلایی

Goldie's Lorikeet

طوطی لاریکیت طلایی

Goldie’s Lorikeet

Psitteuteles goldiei

سایز:19 سانتی متر(7/5 اینچ)

وزن: 45 تا 60گرم

طول عمر: 20تا 30 سال

زیستگاه: جنگل های استوایی در ارتفاعات جنوب شرقی پاپوا، اندونزی و گینه نو

میزان سر و صدا: کم

پیشانی و تاج این لوریکیت ها، سرخ رنگ است که در ماده ها این سرخی وسعت کمتری دارد. پرهای پشت سر پرنده آبی رنگ، گونه ها بنفش(ارغوانی) با رگه های آبی رنگ است. بخش های بالای بدن پرنده، سبز تیره و قسمت های پایینتر بدن پرنده سبز مایل به زرد رگه های طولی سبز تیره است. (شبیه پوسته هندوانه). منقار پرنده سیاه رنگ و عنبیه قهوه ای است. در پرنده های کم سن(جوانتر) این رنگ قرمزی بالای سر پرنده به منطقه ای کوچک، در بالای منقار محدود می شود. همچنین لوریکیت های جوانتر، منقار قهوه ای و تاج سبز دارند و پرهای پشت سرشان آبی مایل به خاکستری است. پرنده های نر بالغ ، کمی درشت تر از ماده ها هستند(2 تا 3 سانتی متر) البته این دقت نظر برای کسانی است که سالها از چنین لوریکیت هایی نگهداری کرده اند و در خصوص تشخیص جنسیتی بهترین راه همان DNA یا روش آندوسکوپی است.

تعداد این لوریکیت ها در منطقه محل زندگیشان تقریبا دست نخورده باقی مانده و در حال حاضر خطر خاصی نسل آنان را تهدید نمی کند

لوریکیت های Goldie’s را به عنوان یک حیوان خانگی خوب می توان درنظر گرفت. آنها آرام، غیرمخرب، غیرتهاجمی هستند و بصورت تنها یا دسته ای قابل نگهداری هستند.

توضیحات بیشتر:

لوریکیت طلایی (Goldie’s Lorikeet) با نام علمی Psitteuteles goldiei یک گونه طوطی از خانواده ی Psittaculidae می باشد که در جنگل ها و زمین های جنگلی گینه نو در ارتفاع ۱۰۰۰-۲۲۰۰ متر از سطح دریا مشاهده می گردد. لوریکیت طلایی عمدتا سبز رنگ می باشد که دارای رگه های زرد رنگ در ناحیه ی سینه می باشد و سری به رنگ قرمز ، آبی و بنفش رنگ دارد و گونه ها به رنگ بنفش دیده می شوند . طول بدن لوریکیت طلایی حدودا ۱۹ سانتی متر می باشد ، هم چنین وزن تقریبی آن بین ۴۵-۶۰ گرم می باشد.

هم چنین قابل ذکر است که متوسط طول عمر لوریکیت طلایی ۲۰ سال می باشد . لوریکیت طلایی قابلیت سخن گویی و یادگیری کلمات را نیز دارد اما یک سخن گوی قوی و توانا نمی باشد و قادر به محاوره های طولانی نیست . به طور کلی لوریکیت طلایی یک طوطی آرام و کم جنب و جوش می باشد و به دلیل داشتن رفتاری آرام به عنوان یک طوطی مناسب جهت نگهداری در اسارت معرفی می گردد و علی رغم رفتار آرام یک طوطی بسیار کنجکاو است که تمایل بالایی به جستجو و کاوش دارد. همواره در توصیف لوریکیت طلایی آن را به عنوان یک طوطی ساکت و آرام ، غیر مخرب و غیر تهاجمی توصیف می کنند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید