اخبار دانستنی آموزشی طوطی سانان

طوطی های طوق صورتی دم بلند کوچک اسکندر به لندن حمله کردند

طوطی طوق صورتی

طوطی های طوق صورتی دم بلند کوچک اسکندر به لندن حمله کردند

سرزمین سرسبز و خوشایند به سرعت تبدیل به خانه پرندگان سبزی می شود که چندان حضور خوشایندی ندارند. 

به گزارش گروه جامعه آژانس خبری روز(دی نا) به نقل ازخبر گزاری محیط زیست(ENN) ، جمعیت طوطی های طوق صورتی که از هند و جنوب صحرای آفریقا به انگلستان وارد شده در لندن مانند آتش سوزی در حال گسترش است.

طوطی های طوق صورتی با نام علمی( Psittacula krameri) با دم دراز و تیز به طوطی کوچک دم دراز هم مشهورند.

جمعیت آنها در سال 1995 ، 1500 طوطی برآورد شده بود. تنها در چند سال گذشته جمعیت آنها با یک جهش ناگهانی به 30 هزار طوطی رسید. در ابتدا دیدن این پرندگان در حیاط خانه ها برای مردم جذاب بود، اما اکنون آنها به یک آفت تبدیل شده اند که باعث آزار غذا دهندگان به پرندگان می شوند و به زور غذای پرندگان دیگر را می ربایند.

اما نگرانی مهم تر اینست که این پرندگان به مناطق کشاورزی راه پیدا کنند و به محصولات کشاورزی صدمه بزنند.

محققان امپریال کالج لندن در حال سرشماری علمی طوطی های طوق صورتی برای بررسی وضعیتی هستند که این گونه مهاجم به وجود آورده است.

مطالعه آنها موسوم به «پروژه طوطی طوق صورتی»، از کلیه داوطلبان و پرنده نگران دعوت به همکاری برای شمارش همزمان این پرنده ها کرده است.

افراد داوطلب مکان های آشیانه گذاری این پرندگان را علامت گذاری می کنند و تعداد تقریبی پرندگان مشاهده شده را اعلام می کنند. تا به حال 10 منطقه آشیانه گذاری مکان یابی شده است که در هر یک بیش از 50 طوطی شمرده شده است.

پرنده نگر ها همچنین به دنبال یافتن پرهای ریخته شده طوطی ها هستند تا بتوانند محدوده آنها را نیز مشخص کنند.

سریعترین تهاجم در حیات وحش انگلیس

به گزارش پایگاه خبری فضای سبز و محیط زیست؛ افزایش سریع جمعیت گونه مهاجم طوطی طوق صورتی در انگلیس به یک مساله جدی تبدیل شده، تا جایی که محققان می گویند تا به حال چنین تهاجم سریعی در حیات وحش این کشور بی سابقه بوده است.

به طور مثال در مورد سنجاب خاکستری قرن ها طول کشید تا جمعیت آن بتواند در این کشور غالب شود. در حالی که طوطی طوق صورتی تنها در عرض 16 سال کل شهر لندن را فرا گرفت.

اغلب دانشمندان تصور می کردند پرندگان نواحی گرمسیری به سختی می توانند زمستان های سخت لندن را تحمل کنند، در گذشته این پرندگان در محیط های داخلی خانه ها و باغ وحش ها نگهداری می شدند، برخی از آنها فرار کردند و برخی آزاد شدند اما هیچ کس تصور نمی کرد جمعیت آنها در عرض های شمالی به این سرعت رشد کند.

اما چگونه این اتفاق افتاد؟ برخی معتقدند این پرندگان مهاجم به این دلیل بقا یافتند که انواع گیاهان مهاجم هم در حیاط خانه ها وجود دارد. برخی نیز معتقدند به دلیل مکان های تغذیه پرندگان است که بسیاری آن را در خانه های خود نصب کرده اند. برخی نیز این موضوع را به گرمایش جهانی مرتبط می دانند که باعث گرم شدن آب و هوا در مقایسه با سابقه تاریخی این منطقه است. همچنین افزایش متابولیسم بدم این طوطی ها و کاهش طعمه خواران دلیل دیگر آن است. با این وجود دو زمستان گذشته در شهر لندن بسیار سرد و سخت بود اما این طوطی ها توانستند به خوبی در آن شرایط بقا یابند.

انفجار جمعیت طوطی های طوق صورتی هنوز به صورت یک راز باقی مانده است. مقامات حیات وحش با نگرانی منتظر نتایج پروژه طوطی های طوق صورتی هستند و امیدوارند بتوانند سرنخی در مورد آن پیدا کنند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید