طوطی های لوری - لوریکیت ها

لوریکیت تاج آبی – لوریکیت سمون 

Blue-crested Lory

لوریکیت تاج آبی – لوریکیت سمون 

Blue-crested Lory

Vini australis

Blue-crowned Lorikeet

Hengehenga

لوریکیت تاج آبی – لوریکیت سمون 

سایر نام های این پرنده: blue crested lories, solomon lories, samoan lories segavao

سایز:19سانتی متر

وزن: 39-49گرم

طول بالها: 107-109سانتی متر

طول دم:65سانتی متر

زیرگونه: زیرگونه ای برای لوریکیت های تاج آبی وجود ندارد.

نر و ماده این پرنده از لحاظ شکل ظاهری(رنگ و غیره)شبیه هم هستند. لوریکیت های تاج آبی نابالغ را به طور واضح ، با مشخصه هایی مانند منقار قهوه ای رنگ و رنگ قرمزی کمتری که نسبت به پرنده بالغ دارند، می توان تشخیص داد.

زیستگاه: جزایر ساموا(samoa)، تونگا(tonga)، همچنین پولنزیای مرکزی(polynsia)، فیجی و archi pelago که این جزایر در جنوب اقیانوس آرام قرار دارند.

لوریکیت های تاج آبی، رنگ بال و پر سبزرنگی دارند، گلوی پرنده قرمزرنگ، تاج آبی، و بخشی از انتهای شکم پرنده در قسمت های بالاتر قرمز رنگ و به سمت پایین ارغوانی رنگ است.

در فصولی که تولید مثل نباشد، آنها معمولا در دسته های کوچک 6 تا 10 تایی زندگی می کنند.

لوریکیت های تاج آبی بالهای پروازی خوب و قوی دارند. گاهی مسافتی بالای 20 کیلومتر را در بین جزیره های نزدیک لانه شان پرواز می کنند. نحوه پرواز آنها سریع و مستقیم است و در حین پرواز سوت جیغ مانندی تولید می کنند.

تغذیه آنها بیشتر از میوه و شهد و گرده گلها است. خصوصا hibiscusوحشی(نوعی گل) و نارگیل است.

لوریکیت های تاج آبی، پرندگان فعال و پرجنب و جوشی هستند البته از لحاظ خلق و خو آرام بوده و حالات تهاجمی کمتری نسبت به سایر پرنده ها دارند.

لوریکیت های تاج آبی، تنها گونه از دسته vini( دسته ای از پرندگان که بومی جزایر استوانی اقیانوس آرام هستند و در جزایری از شرق فیجی تا ساموا، پولنزیا و غرب جزایر هندوراس زندگی می کنند و شامل این دسته ها هستند:)

Blue-crowned Lorikeet, Vini australis

Kuhl’s Lorikeet, Vini kuhlii

Stephen’s Lorikeet, Vini stepheni

Blue Lorikeet, Vini peruviana

Ultramarine Lorikeet, Vini ultramarina

†Sinoto’s Lorikeet, Vini sinotoi (extinct)

†Conquered Lorikeet, Vini vidivici (extinct)

هستند که توسط پرنده داران نگهداری می شوند.البته این پرنده در اواخر دهه 90 به عنوان یکی از مهمترین گونه های نادر در اسارت شناخته شد. بیشتر لوریکیت های تاج آبی تحت اسارت، در پارک های پرندگان نگهداری می شوند و تعداد کمی از آنان تحت اختیار پرنده داران معمولی هستند.

در گذشته قیمت این گونه بسیار بالا بود اما بدلیل تولید مثل موفق این پرنده در اسارت(تکثیر بیشتر آن)قیمت ها در سال های اخیر کمی کاهش یافته اما هنوز این لوریکیت ها پرندگان گران قیمتی هستند.

به طور معمول پرنده در هر تولیدمثل 2 تخم می گذارد و دوران خوابیدن بر روی تخم ها 25 روز است و جوجه ها 8 تا 10 هفته بعد از بیرون آمدن از تخم آماده ترک خانه می شوند. این پرنده در یکسالگی به بلوغ می رسد و آماده تولیدمثل می شود

اطلاعات بیشتر:

لوریکیت تاج آبی (Blue-crowned Lorikeet) با نام علمی Vini australis یک نوع طوطی می باشد که در سراسر جزایر ساموآ ، تونگاو مجمع الجزایر لاو که شامل جزایر Alofi, Fotuhaʻa, Fulago, Futuna, Haʻafeva, Niuafoʻou, Moce, Niuē, Ofu, Olosega, Sāmoa, Savaiʻi, Tafahi, Taʻu, Tofua, Tonga, Tungua, ʻUiha, ʻUpolu, Varoa, Vavaʻu, Voleva می باشند مشاهده شده است.

طول بدن لوریکیت تاج آبی ۱۹ سانتی متر می باشد و یک طوطی به رنگ سبز رنگ با گلوی قرمز و تاج آبی می باشد. لوریکیت تاج آبی در ناحیه ی شکم دارای یک الگوی قرمز رنگ در بالا و به سمت پائین به رنگ بنفش می باشد. جمعیت های بالایی از لوریکیت تاج آبی هنوز مشاهده می شود اما در برخی از جزایر به دلیل شکار شدن توسط موش ها کاهش جمعیت لوریکیت تاج آبی را شاهد بوده ایم. لوریکیت تاج آبی اغلب در جنگل ها یی با درختان گل ، مزارع نارگیل و باغ ها در جمعیت های کمتر از ۱۵ نفر و یا به صورت جفت دیده می شوند. لوریکیت تاج آبی اغلب از شهد ، گرده ، میوه های نرم ،گیاهان تیره ی پنیرکیان مانند بامیه و نارگیل تغذیه می کند.

از نام های رایج لوریکیت تاج آبی می توان به لوری تاج آبی ، طوطی کاکل ابی ، لوری سلیمان ، لوری سمون و … نیز اشاره نمود.

لوریکیت تاج آبی معمولا ۲ تخم می گذارد که تخم ها پس از ۱۰ روز تبیدل به جوجه می شوند و جوجه ها پس از ۵-۶ هفته پردار می شوند.

اطلاعات بیشتر:

لوری تاج آبی BLUE-CROWNED LORY با نام علمی Vini australis هم چنین با نام های لوری کاکل آبی، لوری ساموآن ، لوری سگاواو و هم چنین لوری هگوهنگا نیز مشهور می باشد. این طوطی زیبا تنها دارای یک نژاد می باشد. طول بدن لوری تاج آبی ۱۹ سانتی متر و وزن تقریبی آن ۴۷-۵۲ گرم می باشد.

لوری تاج آبی اغلب به شکل یک طوطی کوچک سبز رنگ دیده می شود که در ناحیه گلو و شکم قرمز رنگ می باشد. ناحیه ی تاج با پرهای آبی- خاکستری پوشیده شده است. دارای یک منقار نارنجی تیره می باشند . چشم ها زرد رنگ و ران پا آبی/بنفش می باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید