اخبار دانستنی آموزشی طوطی سانان

پایان تمامی اشتباهات در نگهداری طوطی

کاسکو تیمنه

قیچی کردن پرو بال طوطی اکیدا ممنوع

خصوصا طوطیهای وحشی که استرسی می شوند

حمام کردن و شستشوی طوطی اکیدا ممنوع

مدت هاست که به دنبال به اثبات رساندن این حقیقت هستم که چیدن پروبال طوطی ها و یا حمام کردن انها با روش بردن در حمام و اب گرفتن روی انها اشتباه است.

این مطلب را فقط جهت دفاع از حقوق این پرندگان زیبا که با اشتباهات انسان ها نازیبا می شوند می نویسم.

۱- عوارض قیچی کردن پروبال طوطی

۲- عوارض حمام کردن طوطی به روش اب گرفتن روی پرنده

در طبیعت طوطی خود دست نبرید طوطی شما به گرده پرها و پودر سفید رنگی که در بین پروبالش وجود دارد احتیاج فراوان دارد این گرده ها نعمتی خدادادی برای طوطی ها هستند که جلوی کنه و حشرات مزاحم را بگیرد شما با از بین بردن این پودر و شوره سفید رنگ باعث می شوید پرنده تان مثل مرغ شود به این خاطر مرغ را مثال زدم چون مرغ ها این گرده سفید رنگی که شما از وجودش شاکی هستید را ندارند و مجبور هستند برای خلاص شدن از شر حشرات و پارازیت ها به خاک ها و باغچه ها پناه ببرند و دائما خاک را بین پرهایشان زیر و رو کنند اما افریننده این خاک را ب طوطی هدیه داده. که برای سلامت پرها و پوست لازم هستند و پوست و پر را نرم نگاه می دارند و از خشکی و عصبی شدن پرنده جلوگیری می کنند.

ماجرا از این قرار است که کار خسته کننده ای شده که دائما باید به مشتری ها و خریداران التماس کنیم که طوطی را حمام نکنند یا پروبالشان را قیچی نکنند. در اکثر مواقع خریداران پرنده خود را نزد یک دامپزشک می برند و دامپزشک پیشنهاد کوتاه کردن پروبال یا ناخون یا حتی نوک منقار را می دهد و صاحب طوطی هم طبیعتا کفه ترازو را به طرف حرف دکتر سنگین می بیند و رضایت به انجام این کارها روی پرنده خویش می دهد اما نتیجه چیزیست ناراحت کننده که در ادامه بیشتر در جریان قرار خواهید گرفت

اقایان دامپزشک طوطی ها مثل سگ و گربه و یا … نیستند که با گرفتن و حوله پیچ کردن انها را مورد معاینه قرار دهید شما فقط وظیفه دارید در مورد نحوه نگهداری صحیح و نوع تغذیه به صاحب پرنده کمک کنید..

سکته کردن طوطی ها چیزیست که کمتر کسی به آن اهمیت می دهد و یا فکر می کنند مربوط به قصه هاست اما درست هنگامی که اقای دکتر با چهره ای برافروخته به شما می نگرد و می گوید بله مثل اینکه عمرش به دنیا نبود و یا دست کم یک طوطی با پاهایی لمس و ناتوان را تحویل شما داد متوجه عرایض بنده خواهید شد. ما دوست نداریم شما اینها را تجربه کنید نه به خاطر پول پرنده شما به درک خود پرنده شما برای ما مهم است صاحبان نادان زیاد هستند می ایند و می روند گاه با پرنده خود خوشحالند و گاه ناراحت اما مهم برای من خود پرنده ها هستند که نابود می شوند

از شما خواهشمندم طوطی ها خصوصا انها که هنوز ترسو و وحشی هستند را با دستکش یا حوله در دست نگیرید حتی با دست خالی نیز نباید انها را در دست گرفت و مورد معاینه یا قیچی کردن پرو بال یا کوتاه کردن نوک و ناخن قرار ندهید خصوصا انها که هنوز با انسان و صاحب خود خو نگرفته اند را در دست نگیرید و واکسینه نکنید.

ناخون های یک طوطی یا مرغ مینا را کوتاه می کنی که چه شود؟ ایا طوطی را با گربه پرشین و ایگوانا اشتباه گرفته ای ؟ ایا نمی دانی که طوطی تمام قدرت دفاعی و ابهت و اقتدار خیالی خود را از دست می دهد و در وجود خود تبدیل به یک موجود ناتوان و بی دفاع می شود هرگز طوطی که نوک یا ناخون هایش کوتاه شده مثل همنوع خود که کوتاه نشده جسور و دوست داشتنی نیست طوطی باید ابزار دفاعی داشته باشد باید خیالش راحت باشد که همه از نوک منقار او حراس دارند و باید فکر کند که پنجه هایش قدرتمند هستند اما وقتی شما انها را کوتاه می کنید و به احتمال زیاد خون هم راه می افتد به خاطر اشتباه کوتاه کردن یعنی از عروق خونی اقدام به کوتاه نمودن می کنید مثل این است که دندان ها و ناخون های یک ببر را بکشید و کوتاه کنید و توقع داشته باشید شاداب و سروحال باشد.

دوستان خوبم ممکن است شما تمامی این کارها که من اشتباه می نامم را انجام دهید و باز هم از وضعیت پرنده تان راضی باشید اما مطمئن باشید من بهتر زبان انها را می فهمم و به شما این پیام را می رسانم مهم تر اینکه عاقبت این اعمال را داعما می بینم شاید کمتر کسی این موقعیت را داشته باشد که بتواند این همه با انواع طوطی ها نزدیک باشد و یک رسانه بزرگ جهت اطلاع رسانی در دست داشته باشد پس خواهشمندم قدر این حرفها را بدانید.

ناخون طوطی را هرچقدر بیشتر کوتاه کنید بیشتر و زودتر و بدفرم تر رشد می کند البته گاهی هم که ناخون واقعا بیش از حد رشد می کند مثلا دائما گیر می کند به میله های قفس مجاز هستید یک چوب زبر جهت ساییدن ناخون ها و نوک منقار در اختیار طوطی خود قرار دهید و به مرور خودش کوچک می شود یا انکه با احتیاط کمی ناخون را کوتاه کنید اما اینکه مردم تا طوطی می خرند به فکر کوتاه کردن ناخون و پروبال و نوک و…. می افتند واقعا اشتباه بزرگی است. به غیر از انکه پرنده از نظر سلامت ظاهر و درون ضعیف می شود اگر وحشی باشد و قبلا صاحب نداشته باشد با انجام این کارها شدیدا ترسو تر می شود.

در مورد واکسن نیاز است به چند نکته اشاره کنیم که بسیاری از پرنده فروشی ها و دامپزشکی ها در سطح شهر به غیر از اینکه موضوع واکسیناسیون طوطی اکیدا ممنوع را نادیده می گیرند بلکه از واکسن های فاسد نیز استفاده می کنند یعنی به دلایل مالی و صرفه جویی در خرید واکسن که نسبتا گران قیمت هم هست و یا بی مسئولیتی از واکسن نیوکاسل مرغی که پس از باز شدن باید فورا برای تعداد بسیار بسیار زیادی پرنده (در مرغداری) مورد استفاده قرار گیرد برای پرندگان زینتی استفاده می کنند که بسیاری از دامپزشکان و پرنده فروشان این مسائل را نادیده گرفته و حتی از یخچال مخصوص نگهداری واکسن هم برخوردار نیستند بلکه انرا از داخل کشو یا یخچال معمولی در اورده و به مصرف می رسانند.در حالی که تا زمان مصرف باید داخل یخچال مخصوص و دمای مناسب باشد و لحظه ای که باز شد در مدت زمان مشخص و در دز و اندازه کاملا مشخص برای هر مرغ مورد استفاده قرار گیرد در حالی که هر دامپزشک و هر پرنده فروش میزانی دل بخواه برای خود تایین کرده و تزریق می کند!

هر موقع واکسن فقط برای مصرف پرندگان زینتی یا طوطی ها ساخته شد بنده دهانم را می بندم و تازه انوقت هم باز پیشنهاد می کنم به خاطر فشار استرسی که به طوطی ها وارد می شود باز هم از واکسیناسیون خودداری کنید و فقط هنگام خرید از سلامت پرنده مطمئن شوید و همیشه طوطی خود را از پرندگانی مثل فنچ و کبوتر و مرغ و خروس که همیشه مشکوک به نیوکاسل هستند دور نگاه دارید.

خسته ام از این همه ظلم به این حیوانات بیچاره و درمانده هر روز باید یک یا دو بار شاهد این باشم که مشتری هایمان طوطی خود را به دامپزشکی های مختلف سطح شهر برده اند و اقایان دکتر چنین بلایایی بر سر طوطی های بیچاره می اورند. اگر می گویم یکی دوبار در روز شاهد این موضوع هستم نه اینکه شلوغش کرده باشم یا زیاده روی کرده باشم در بزرگنمایی موضوع براستی متاسفانه دائما شاهد تکرار این ماجرای درداور هستم.

همه روزه در بسیاری از کلینیک های مثلا تخصصی تعدادی پرنده می میرند که طبیعی است اما  تعدادی کشته می شوند!

که در ۹۵ درصد موارد مقصر صاحب خود حیوان است به خاطر ضعف و تبلنی در نگهداری صحیح.

به کامی کمک کنید

کامی به کمک شما احتیاج دارد او نیاز دارد که صدایش را بشنوید

میل به زندگی را در چشمان کامی ببینید او در سلامت کامل بود اما به خاطر فشار استرس زیاد در دستان یک دامپزشک سکته کرد این انصاف نیست بی صدا باشیم به پروبالش نگاه کنید او  هر لحظه بدحال تر و ضعیف تر می شود اگر هم با مراقبت های ویژه بهتر شود چگونه می تواند با این پرهای خراب کنار بیاید و انها را مثل قبل صاف و تمیز کند و از زندگی کوچک خود در یک قفس سرد پشت میله ها لذت ببرد او دلش فقط به داشتن پروبال زیبایش خوش بود اما حال چه دارد انها را داد تا ۵ هزار تومان یا ۱۰ هزار تومان پول گیر یک دکتر بیاید

کامی نام یک طوطی خاکستری گونه تیمنه است که بارها توسط ما به فروش رسیده و افراد زیادی در بخش گفتمان سایت منقارکج ها با او اشنا هستند به این خاطر که چندین نفر از کاربران بخش گفتمان انرا خریداری کردند و با توجه به اینکه کامی از اقایان خوشش نمی امد به اجبار انرا برای ما پس می اوردند و کاربر بعدی جهت خریدش به فروشگاه می امد کامی با خانم ها رفتار خوبی داشت اما از مردها وحشت دارد تصمیم گرفتیم کامی را به شخصی واگذار کنیم که زن باشد در همین راستا روزی اقایی به فروشگاه امد و گفت برای یک خانم میانسال که تنها زنگی می کند قصد دارد یک کاسکو تهیه کند تا از تنهایی دراید من هم کامی را پیشنهاد کردم

تمامی توضیحات در مورد نگهداری و تغذیه و دما و…. به اون اقا گفتم همچین طبق معمول خواهش و التماس کردم که به صاحب جدیدش یاداوری و اموزش بدهد که لازم نیست طوطی را داخل تشت گذاشته و شستشو کند و چنگ بزند یا حمام کند و سشوار بکشد و بعد روی بند رخت پهن کند یا حوله پیچ  کند به ایشان همه موارد را عرض کردم اما چه فایده که انگار یاسین برایشان خوانده ایم

صاحب جدیدش یعنی همان خانم میانسال بعد از 2 هفته فکر می کند که کامی به اندازه روزهای اول سروصدا نمی کند و سوت نمی زند و تصمیم می گیرد کامی را به یکی از دامپزشکی ها در بالای شهر برساند اقای دامپزشک با مشاهده این پرنده احتمالا متوجه می شد هیچ گونه مشکلی در پرنده وجود ندارد تصمیم می گیرد پودرهای تقویتی برای پرنده تجویز کند (که تا اینجا مشکلی نیست اما)و برای انکه مشتری ببیند او چقدر دکتر کاردرست و زحمتکشی است پرنده را در دست گرفته و همانطور که در تصویر مشاهده می کنید تررر می زند به پروبال این طوطی خاکستری.

اینکه نباید پر طوطی را کوتاه کرد زیرا بعد از مدتی پرنده تمام شادابی خود را از دست می دهد خصوصا اگر بد قیچی شده باشد به کنار کامی از مردها شدیدا ترس داشت و این اقای دکتر با در دست گرفتن این طوطی باعث شد کامی همانطور که در تصویر مشاهده می کنید سکته کند و پاهایش لمس شود کامی حالا پیش من است و توان حرکت کردن را ندارد او بی حرکت و با استرس فراوان اشتهای خود را نیز از دست داده و از شما درخواست می کند به فکر همنوعان بعدی اش باشید احتمال زنده ماندن کامی ضعیف است به چشمان او نگاه کنید چرا باید یک طوطی کاملا سلامت و جوان که 3 سال سن دارد به خاطر بی تجربگی یا بهتر است بگوییم نادانی و حماقت یا بهتر است بگوییم پول پرستی یک عده نابود شود؟

پس از انکه صاحبش موضوع را در میان گذاشت و کامی را مشاهده کردم نگهداری و مراقبت های ویژه کامی را به عهده گرفتم دعا کنید نه برای کامی چون اون منو داره برای خودتان و برای طوطی های بعدی  من اگر این متن بلند بالا را نوشتم به این خاطر هست که امار وحشتناکه ماهی یک بار اتفاق نمی افتد هر روز شخصا شاهد چند مورد هستم.

خانم دکتری نوک منقار طوطی اکلکتوسی سخنگو را کوتاه می کند و می بیند که پرنده در اثر این عمل او چگونه 2 هفته ناتوان می شود در غذا خوردن و بعد با وارد ساختن  فشار روحی به صاحبش و خانواده می میرد اما باز هم این کار را روی طوطی های بعدی تجربه می کند! می بینم که می گم

خانم دکتر اقای دکتر شما چه درسی خوانده اید چه تجربه ای دارید که پرنده مردم را به این حال می  اندازید و یک خانواده را عزادار می کنید. و یا دست کم چرا از تجربیات خودتان درس نمی گیرید

چرا پروبال طوطی ها را کوتاه می کنید مگر غیر از این است که انها پس از مدتی قابلیت پرارایی و نظافت پرها را به میزان زیادی از دست می دهند و افسرده می شوند و دائما اذیت می شوند بابت اینکه پرها از طبیعت خود خارج شده و نمی توانند جابجا شوند و پر جدید در بیاورند؟مگر نمی بینید که در این حالت پر جدید زیر پر قیچی شده به صورت یک کیسه پر فاسد شده و دائما این کیسه بزرگ می شود و مسیر رشد پر ناقص شده و پرنده در این حالت هم افسرده می شود و هم دائما درد می کشد؟ و پرنده در طولانی مدت چار بیماری های عفونتی شده و یا حداقل هرگز به زیبایی اول نمی رسد ؟

من اینها را بسیار مشاهده کردم ایا غیر از این است که پرنده در این حالت دچار بیماری پرکور شده و شادابی خود را به کل از دست می دهد؟ و در دراز مدت کارش به جراحی یا کشیدن پرهای قیچی شده می کشد که بسیار برایش درداور خواهد بود و اگر شخصی کمی دلسوز و یا وارد نباشد حال و روز پرها در پرنده بدتر خواهد شد؟

حمام بردن طوطی – قیچی کردن پروبال بزرگترین دلایل پرکن شدن طوطی ها هستند

باید بگوییم بنده در ماه تعداد زیادی از این طوطی ها را که در اثر قیچی شدن پر در دراز مدت مبتلا به بیماری پرکنی و عصبی شده اند را درمان می کنم که کار بسیار حساسی است اگر یک پر را کمی کج یا بی راه بکشید پر جدید در مسیر اشتباه رشد خواهد کرد و دیگر قابل درمان و جبران نیست و یا اگر یک پر ریز از قلم بیفتد و جا بماند کاملا کار خراب خواهد شد یعنی اگر این عمل انجام نشود بهتر از ان است که نصفه و نیمه انجام شود. چون اوضاع پرها در طوطی صددرصد بدتر خواهد شد

کشیدن پرها در طوطی فقط یکبار امکانپذیر است که این یکبار باید خیلی دقیق انجام شود یعنی اگر یکبار در اثر قیچی شدن پروبال های قیچی شده خشک را بیرون بکشیم و در بیاد و دوباره قیچی شود دیگر نمی شود بکشیم و مثل اول شود چون پرها مسیر خود را گم می کنند و کج رشد می کنند و بدتر می شود

افراد زیادی سوال می کنند که اگر پر قیچی نشود پس چگونه پرنده را ازاد کنیم در خانه؟

معمولا نباید طوطی دائما ازاد باشد و در ساعات مشخص طول روز که ازاد است می بایست پنجره ها را ببندید و پرده ها را هم بکشید تا اتفاق ناخوشایندی نیفتد ضمنا پرنده هایی که هنوز کاملا اهلی نشده اند را لازم نیست از قفس بیرون اورید که خطر افرین شوند و باعث پشیمانی شوند باید مراقب باشید تا اولین پرواز منجر به یک تجربه تلخ نشود. و می توانید در صورتی که در یک مراسم مثل نمایشگاه پرندگان سخنگو شرکت می کنید برای جلوگیری از اتفاقات و پروازهای ناگهانی از زنجیر مخصوص و پابند استفاده کنید.

پیشنهاد بنده این است که تا حد امکان از جابجا کردن و خصوصا بیرون بردن طوطی بدون قفس خودداری کنید طوطی ها مثل سگ ها نیستند انها مثل گربه ها ذاتا وحشی هستند و هرچقدر هم که اهلی شوند با مشاهده جاها و مکان های جدید دچار استرس و یا هیجان فراوان می شوند که می تواند عواقب بدی در پی داشته باشد به همین جهت پیشنهاد می شود همیشه روی قفس را هم با یک کاور یا پارچه مناسب بپوشانید تا هم جلوی باد و سرما را بگیرد و هم از انچه عرض شد جلوگیری شود.

سوال بعد این است که چرا طوطی را نباید حمام ببریم؟

با وجودی که حتی بسیاری از طوطی ها از اب بازی و حمام رفتن لذت هم می برند اما شما نباید این کار را انجام دهید هیچ طوطی در طبیعت وجود ندارد که این همه اب روی پروبالش ریخته شود انها که کوچکتر هستند خود تنی به اب می زنند و لب رودخانه ها به مقدار لازم ابتنی می کنند و انها که بزرگتر هستند و معمولا همگی در جنگلهای گرم و مرطوب زیست می کنند روزانه بین شاخه ها و لابلای شاخ و برگ ها زیر قطرات باران به میزان کافی خیس می شوند و از این موضوع لذت می برند.

پس شما موظف هستید برای طوطی های کوچک یک ظرف کوچک با عمق کم تهیه کنید و قرار دهید یا انکه با اسپری اب روی انها اب بپاشید و برای طوطی های بزرگتر که معمولا در ظرف اب ابتنی نمی کنند فقط با اسپری اب بپاشید و این کار را به ارامی و نرمی انجام دهید تا از اسپری نترسند.

سوال بسیار رایج و متداول بعدی این است که چرا از بدن طوطی ما گرده پر و پوشپر جدا می شود؟ جواب این سوال هم این است که اگر شما طوطی خود را شستشو کنید و گرده پرها از بین بروند پوست و پرهای طوطی شما خشک شده و محل مناسبی برای انواع حشرات مزاحم و کنه فراهم می شود.  خواهش می کنم در طبیعت انها دست نبرید

و اما اگر حرف بنده را گوش ندهید چه می شود؟

پرنده شما در اثر شستشو با اب یعنی زیر شیر اب حتی به میزان کم به خاطر حالتی که در اثر ریختن اب روی پوست پرنده یعنی زیر پرها و پوست ایجاد می شود چربی لازم را در پوست و پرها از دست داده و پس از مدتی پوست بدن طوطی شما قرمز رنگ شده که مثل حالت سوختگی با اب جوش است و بدتر انکه غده چربی در طوطی ها خشک شده و توانایی پرارایی را از دست داده و فورا عصبی و پرکن خواهند شد شادابی خود را کاملا از دست می دهند.

عزیزان تمام شادابی یک پرنده و اوج ارامش و لذت بردنش از زندگی درست هنگامی است که مشغول به تمیزسازی و صاف کردن پروبالش می شود اما متاسفانه همه روزه بارها باید پاسخگوی این تلفن ها باشم که مردم می گویند چرا پرنده ما با پروبال ور می رود؟ نکند کنه و حشرات مزاحم دارد من هم اگر مثل خیلی ها باشم فورا می گویم بله باید این اسپری 20 هزار تومانی را از ما تهیه کنی و به پرنده بزنی تا دیگر این کارهای بد را تکرار نکند !

عزیزان بسیاری از شما بزرگترین دشمنان طوطی های خانگی خود هستید و خود خبر ندارید

چند ساعت قبل کامی مرد

از صاحبان قبلی کامی اقایان بامداد و علی به خاطر دلسوزی که انجام دادند و از راه های دور یعنی اقای بامداد از کرج و علی که هر دو امروز و دیروز جهت دیدن و مطلع شدن از حال کامی به فروشگاه امدند تشکر می کنم و درخواست می کنم بیش از این خودشان را ناراحت و سرزنش نکنند مقصر شما نیستید اما خوشحال باشید که کامی با مرگش پیامی بزرگتر از انچه فکر می کنید بود برای همه دامپزشکان کشور

با وجودی که هیچ شکی در این نیست که در این مورد دامپزشک مقصر ۱۰۰درصد است اما باز نباید بسیاری دامپزشکان درستکار زیر سوال بروند و همه را به یک چشم نگاه کنیم خوشبختانه دامپزشکان خوب هم در کشور داریم

همه این گفتگوها شک نکنید باعث پیشرفت می شوند باید خدا را شکر کرد که در عصر ارتباطات هستیم

صاحب کامی درباره اش نوشته:

هیچوقت فراموشت نخواهم کرد کامی جان ، من رو ببخش

تا همیشه به یادت هستم

کامی 9آبان سال 89 به خانه ما اومد و حالا در 6آبان از دنیا رفت
کامی به شدت عاشق انار بود
کامی از جنس مونث خیلی خوشش میومد و اصلا رابطه ی جالبی با افراد مذکر نداشت
کامی یه تیمنه ی بازیگوش بود که بسیار با درک بود و همراه با اعضای خانواده ی ما غذا میخورد و میخوابید و اگر بیرون از قفس بود و برق رو خاموش میکردیم خودش داخل قفس میرفت
اسباب بازیهای کامی بیشتر از دو روز دوام نمی آوردند
کامی به شدت عاشق آب بازی بود و اگر حمامش دیر میشد خودش با ظرف آب خودش آبتنی بسیار تماشایی میکرد
کامی تا همیشه در یاد من خواهد ماند و یاد گرفتم که از مشکلات فرار نکنم و به کنار اومدن با مشکلات تلاش کنم

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید