رفتارشناسی و روانشناسی طوطی ها

پرواز آزاد طوطی در خانه

پرواز آزاد طوطی در خانه

شاید خیلی از ما از پرواز طوطی ها در منازل شکایت داریم

برخورد با وسایل منزل مثل لامپ،لوستر،مجسمه های گران قیمت،شیشه،در و دیوار و از همه مهم تر آیینه که به تصور حیوان محیط باز دیگریست و با پرواز به سمت آن ممکن است آسیب های جدی به پر و بال یا استخوان سینه و جناغ طوطی وارد شود.
با این همه موردی است که هیچ یک از ما قادر به تغییر آن نیستیم.
پرواز یک خصلت ذاتیست که در وجود هر پرنده نهفته است.
اگر دقت کنید پرندگانی که هنوز توانایی پرواز را کسب نکرده اند یا هنوز برای پرواز جوجه هستند،برای تخلیه انرژی و نشان دادن ذوق،خوشحالی و یا حتی عصبانیت بال بال میزنند.این یک امر ذاتییست که در وجود پرنده نهفته است.
وقتی بالهای پرنده چیده شود اولین مشکل که قبل از هرچیزی برای پرنده ایجاد میشود مشکل تعادل است.شاید این موضوع به چشم ما زیاد مشهود نباشد اما در اصل پرنده تعادل اصلی بدن خود را از دست میدهد.چون هر چه باشد یکی از عضو های اصلی مربوط به خود را از دست داده است.

دومین و مهمترین امر از دست دادن تعادل روحی و حتی افسردگیست.خصوصاً در طوطی های سخنگو این امر بیشتر مشاهده میشود.
حال چرا طوطی های سخنگو بیشتر به افسردگی بعد از چیده شدن بال دچار میشوند؟!
سخنگویی خصلتیست که احتیاج به هوش بالا و حافظه ی قوی دارد.طوطی های سخنگو همچون طوطی خاکستری آفریقایی(کاسکو)،انواع طوطی آمازون،طوطی های اکلکتوس و بقیه ی طوطی هایی که به خوبی سخن میگویند،دارای حافظه ی قوی،احساسات لطیف و هوشی سرشار هستند.
به محض چیدن بال این پرندگان،پرنده متوجه نقصی در بدن و بالهای خود میشود و سعی بر ترمیم آن میکند.وقتی متوجه میشود که قادر به بازسازی اندام از دست رفته اش نیست،فاجعه آغاز میشود…
روز به روز حیوان خسته تر و خمود تر میشود…
کم غذاتر…
منزوی تر…
و در آخر شروع به آسیب زدن به خود میکند.
کندن پرها،زخم کردن پاها و کارهای احمقانه همچون کوبیدن خود به در دیوار قفس…!
برای جلوگیری از پرواز پرنده با هم همان راه قدیمی را پیشنهاد میکنیم:محبت کردن!
پرنده را نوازش کنید.به او جایزه بدهید و حتی برای فهماندن به او بعد از پریدن او را دعوا کنید!
دعوا کردن هیچ اشکالی ندارد! البته تا وقتی که به روحیه پرنده آسیب نرساند.
صبر داشته باشید و قدم قدم با طوطی خود همکاری کنید.
طوطی خود را ببوسید و به او بفهمانید که دشمن او نیستید!
همچنین چیدن ناخن های طوطی هم خطرناک است.ناخن یک عضو مهم برای حفظ تعادر در طوطی هاست.زیرا به آنها کمک میکند تا خود را بر روی چوبشان ثابت و محکم نگاه دارند.از این رو ناخن طوطی ها چند مویرگ خونی دارد که ممکن اسن در بعضی از طوطی سانان به سرخرگها یا سیاهرگ های اصلی متصل باشند.چیدن ناخن های پرندگان امکان خونریزی های شدید را در بر دارد.خونریزی های که ممکن است برای بند آوردن آن به داغ کردن و سوزاندن پای حیوان روی آوریم!!!!
پس هرگز ناخن های طوطی را کوتاه نکنید.برای کوتاه کردن ناخن طوطی از چوب های سوهان مانند و زبر استفاده کنید که طوطی خودش با کشیدن و ساییدن ناخن و نوکش به آن آن را کوتاه کند. (چکیده از چند ویدئو آموزشی نگهداری طوطی در یوتیوب)

منبع: سایت رسمی طوطی سانان منقارکجها

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید