تکثیر و پرورش جوجه طوطی

گفتگو با یکی از پرورش دهندگان شاه طوطی در خانه

Ring Necked Parakeet Yellow

گفتگو با یکی از پرورش دهندگان شاه طوطی در خانه

مطلب زیر را در سال 90 نوشتم که امروز از آرشیو سایت قبلی پیدا کردم

هنوز هم خانم و اقای شهاب مشتری ما هستند و جوجه شاه طوطی هایی که به دست می آورند را هر سال به ما می فروشند مثل بسیاری دیگر از پرورش دهندگان طوطی ها که نژادهای گوناگونی را جوجه کشی و برای ما می آورند.

برای اولین بار مطلب مستند کامل و دقیقی از چگونگی رفتار طوطی سانان بزرگ جثه در اسارت “هنگام جفتگیری”در دسترس علاقه مندان قرار داده ایم.

گفتگو با صاحب خوش شانس نرو ماده شاه طوطی مولد خانم و اقای شهاب:

خانم شهاب چطور تونستی در منزل از طوطی اسکندر بزرگ جوجه بگیری ایا شانسی بود یا سعی و تلاشی داشتید؟

بله متوجه شدم طوطی نرمون بالغ شده به همین جهت یک ماده وحشی براش خریداری کردیم و واقعا با هم جفت شدن که خیلی خوش شانس بودیم ! داخل کابینت های منزل را محلی مناسب بجهت تخمگذاری دیدند و از ۴ سال قبل تا امروز هر سال جوجه دادند

چند تا جوجه تا بحال گرفته اید؟

هر نوبت ۴ تخم می گذارند اما اگر جوجه ها را به خودشان بسپاریم یکی یا نهایتا دوتا از انها را بیشتر نمی توانند پرورش دهند

جوجه ها را چکار می کنید؟

به فامیل ها و اشنایان واگذار می کنیم وقتی از والدین جدا و مستقل شدند

شما امروز یک طوطی بزرگ ماکائو جوان سخنگو و یک کاکاتو جوان سخنگو هم از من تهیه کردید به نظرتان با مشکلی مواجه نخواهید شد در منزل با توجه به شاه طوطی هایی که دارید؟

فکر نمی کنم مشکلی یش بیاد اگر به مشکل بخورند هم در منزل دیگر نزد پدر و مادرم نگهداری خواهیم کرد

از روزهای ابتدایی جوجه ها و رفتار نرو ماده با جوجه ها برامون بگید

تقریبا تا دو هفته اول چشم بسته هستند پس از دو هفته چشم ها کامل باز میشود یعنی زمانی که سر پرها شروع به رشد می کنند.

جنس نر وظایف زیادی به گردن دارد مثلا موقعی که پرها شروع به رویش می کنند و داخل محفظه سفیدرنگ هستند پرنده نر شروع می کند در کمتر از ۱ ساعت تمام پرهای داخل نی را با نوک منقارش باز می کند تا سر پرهای سبزرنگ نمایان شوند و پرها زودتر رشد کنند در این حال جوجه با سروصداهای زیاد و جیغ های پشت سر هم می فهماند که از بابت خرد شدن لوله های نی مانند که پرهای تازه جوانه زده و خونی در حال رشد درد می کشد اما نر با اواز جالبی جوجه را به ارامش دعوت می کند که البته جوجه در این مرحله فقط جیغ می زند ! و متوجه نمی شود که با اینکار پرهایش زودتر به مرحله بعد می روند.

وقتی شروع به تخمگذاری می کنند بهترین کار این است که همه تخم ها را یکی یکی بردارید و داخل ظرفی پر از شن یا ارزن بگذارید تا اسیب نبینند و پس از اخرین تخم به دنیا امده همه را یکجا در اشیانه قرار دهید تا همه جوجه ها با هم رشد کنند و فاصله سنی از بابت رسیدگی کمتر به جوجه ضعیفتر باعث از بین رفتن یک یا دو تا از جوجه ها نشود که حتی ممکن است 3جوجه جان خود را در این مرحله از دست بدهند و تنها انکه از همه بزرگتر است و گردن کشیده تری دارد موفق به ادامه حیات شود. در طبیعت معمولا ۳ تخم می گذارند اما در محیط خانه ۴ تخم که شاید به خاطر اطمینان از تغذیه بهتر باشد.

اما باز هم همیشه جثه جوجه هایی که به ترتیب اخر به دنیا امده اند کوچکتر و ضعیف تر می شود و مثل جوجه اولی شاه تخم نخواهند بود. با احتیاط فراوان باید گاه گاهی در شرایطی که والدین متوجه نشوند به جوجه های ضعیف تر غذا بدهید که می توانید از سرلاک شیر و خرما یا سرلاک مخصوص طوطی با اطمینان از تاریخ مصرف و معتبر بودن نوع سرلاک به یاری والدین در پرورش جوجه های ضعیف تر بروید و از مرگ حتمی انها جلوگیری کنید زیرا انها به طور طبیعی توانایی تغذیه همه جوجه ها را ندارند این کار فوق العاده سخت است برای والدین خصوصا در طبیعت.

کار بسیار حساسی است نباید هرگز زیادی به جوجه غذا داد باید همیشه گرسنه بمانند انها متوجه پر شدن چینه دان خود نمی شوند و نباید از سر دلسوزی به انها زیادی غذا داد با وجودی که داعما غذا طلب می کنند.

به جهت کمک به والدین در تغذیه جوجه ها باید مواقعی وارد کار شوید که مادر و پدر متوجه نباشند که معمولا هیچ گاه چنین فرصتی را نخواهید یافت نهایت کوشش را باید انجام داد اما با حوصله و به مقدار کم هر ۴ ساعت یکبار در این حال اگر طوطی پدر جوجه را نزد شما در حال تغذیه شدن ببیند یادش می افتد که باید به او هم غذا بدهد و بلافاصله خود را به شما می رساند تا به جهت غذا دادن به جوجه خود شما را یاری کند و حتی در اغوش شما به جوجه خود غذا می دهد اما پس از مدتی کوتاه انگار که خیالش اسوده شده از بابت این جوجه یا انکه شاید به حالت قهر کردن دیگر جوجه به جوجه بی محلی می کنند. شاید از بوی دست انسان یا هر جاندار دیگر که به اشیانه انها دست درازی کرده به صورت غریزی قبول آن نوزاد جوجه برایشان غیر قابل تحمل می شود.

تا وقتی اخرین پرها کامل شوند یعنی پرهای ناحیه گردن و سینه از این سن به بعد مادر کم کم تحمل خود را از دست داده و به جوجه ها با پرخاشگری نوک میزند اما طوطی پدر همچنان انها را تغذیه می کند

در تمام مدت بزرگ شدن جوجه ها والدین ارامش و حتی امنیت “در طبیعت” ندارند. ماده در طول تمام این دوران سخت و نفسگیر دائما در لانه است و گاه فقط روزی یکبار بجهت خوردن اب و غذای فوری از لانه خارج می شود و بلافاصله به لانه باز می گردد. در این دوران باید تغذیه خیلی خوبی داشته باشند از قطره های مواد معدنی در ابخوری انها حتما استفاده کنید

هنگامی که روی تخم می نشینند طوطی پدر تند تند غذا می خورد و وظیفه غذا رساندن به ماده را دارد اگر کمی در این زمینه کمکاری کند ماده خشمگین و تهاجمی شده و طوطی نر متوجه می شود باید بهتر انجام وظیفه کند و در صورت تکرار کمکاری مورد تهاجم سخت قرار خواهد گرفت.

هر دو جنس نر و ماده هنگام پیدا کردن محل مناسب در منزل مثل کشو کابینت رفتارهای تهاجمی شدیدی به خود می گیرند تا از امنیت اشیانه اطمینان حاصل شود. حتی افراد خانه دائما در خطر گاز گرفته شدن توسط نر و خصوصا ماده که بیشتر وظیفه دفاع از اشیانه را دارد هستند. و گاه جرات قرار دادن پا روی زمین را نداشته و صاحبان خانه هنگام نشستن روی میز باید دائما مراقب پاهای خود باشند و پاهارا بالا نگاه دارند تا در منقارس طوطی ها نباشد !

( منقاررس را مدیریت سایت منقارکج بداهه گویی کرده که از واژه تیررس گرفته) امیدوارم پذیرفته شود !

اما اگر مدت زمان زیادی جوجه ها در محیط بمانند طوطی پدر به جهت حفظ قلمرو سعی در کشتن جوجه می کند خصوصا اگر جوجه تازه مستقل شده که دنبال زندگیش نمیره نر باشه !

اقای شهاب می گوید پس از یک سالو نیم جوجه اول را به نزد مادر و پدر اوردیم که گفتنی است کلی هم حرف یاد گرفته بود و طوطی نر با مشاهده این جوجه نر جوان که به ماده علاقه هم نشان داد انقدر عصبانی شد که نزدیک بود جنگی خونین میان پدر و پسر بر سر ماده سر بگیرد که با دخالت بموقع از این عمل پیشگیری شد.

جوجه های جوان مادر پدر نمی شناسن و تمایل به جفتگبیری دارند به همین خاطر خون پدر به جوش می اید.

به هر حال نر و ماده بیشتر از ۳ ماه به جوجه ها غذا نمی دهند و در ابتدا سعی می کنند میوه جاتی مانند سیب را به سمت جوجه حول  دهند تا متوجه شود باید از این پس خود غذا بخورد در حالی که هنوز با التماس غذا طلب می کند اما والدین تشخیص می دهند که دیگر وقت آن رسیده که وارد مرحله جدیدی شود.

همیشه میوه های کاج و کنده درخت کنارشان هست

طوق جوجه نری که اول اسفند ماه بدنیا امد اردیبهشت سال بعد بصورت کمرنگ ظاهر شد و به سرعت در عرض چند روز راه راه شده یعنی رگه هایی از رنگهای طوق نمایان شدند اما این رگه ها ممکن است ۱ سال تا یک سالو نیم به جهت تکمیل شدنشان و تبدیل به یک طوق مردانه کامل بطول بی انجامد.

ممکن است برخی جوجه ها زودتر و برخی دیرتر به بلوغ برسند که “بستگی به آب و هوای محل زندگی انها دارد در مناطق گرمسیری طبق تجربیات نویسنده سایت پرنده زودتر به بلوغ می رسد “

چند نکته مهم دیگر:

اصلا نباید همان ابتدا جوجه ها را جدا کرد این کار می تواند صدمات روحی روانی جدی به پدر و مادر وارد کند تا انجا که اقای شهاب می گوید بار اول که جوجه گذاشتند انرا خود بزرگ کردیم و پس از جدا کردن جوجه  طوطی نر شدیدا افسرده شده بود و حتی به حالتی در امده بود که خاکهای کف اشیانه را برمی داشت و با مشت روی سر خود می ریخت و اوازهای غمگینانه ای سر می داد !

همچنین اگر تصمیم گرفتید جوجه ضعیفتر را که احتمال می دهید زیر پاهای جوجه قوی تر بمیرد را بزرگ کنید توجه داشته باشید چینه دان نباید پف کرده باشد چینه دان باید همیشه کمی خالی باشد.

جوجه اول که معمولا بزرگتر و زرنگتر است به واسطه دارا بودن جثه بزرگتر و گردن بلندتر بیشتر غذا دریافت می کند و والدین که باید فرزندی قوی را تحویل طبیعتی وحشی بدهند این را به صورت ذاتی رعایت می کنند.

با سپاس از خانواده شهاب که وقت خود را به من دادند تا با استفاده از تجربیات عالی انها این متن جالب و عالی را برای شما علاقه مندان تهیه کنم در این مطلب تجربیات شخصی امید شایگان نیز اضافه شده بود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید