اخبار دانستنی آموزشی طوطی سانان

گفتگو با مجله سرنخ درباره طوطی سانان

پرندگان سخنگو

شماره ۴۵ مجله سرنخ صفحه ۴۰ خود را به دوستداران طوطی ها اختصاص داده.

طوطی ها حیوانات باهوشی هستند به خاطر همین هر کسی نمی تواند با انها کار کند. به این باهوش بودن حساسیت فوق العاده انها را هم اضافه کنید.

ورود به دنیای پرورش طوطی ها

برای تربیت این پرنده های باهوش باید صبر کرد

بخشی از موجوداتی که در خانه نگهداری می شوند پرندگان زینتی هستند. بخشی از پرندگان زینتی هم طوطی سان ها هستند که به خاطر زیبایی و هوش بالایی که دارند. ادم های زیادی را درگیر خود شان کرده اند. سراغ یک فروشنده حرفه ای طوطی ها رفتیم تا از تربیت این موجودات برایمان بگوید. امیدشایگان هشت سالی هست که درگیر طوطی ها شده و در این مدت چهار سال را هم به فروش این موجودات پرداخته است. یکی دو تا سایت هم برای اموزش به علاقه مندان راه انداخته است. تا به انها اموزش مجازی بدهد.

جهت دیدن متن کامل هفته نامه سرنخ را تهیه کنید

متن کامل مصاحبه :

ورود به دنیای پرورش طوطی هابرای تربیت این پرنده های باهوش باید صبر کرد

بخشی از موجوداتی که در خانه نگهداری می شوند، پرندگان زینتی هستند. بخشی از پرندگان زینتی هم، طوطی سان ها هستند که به خاطر زیبایی و هوش بالایی که دارند، آدم های زیادی را درگیر خودشان کرده اند. سراغ یک فروشنده حرفه ای طوطی ها رفتیم تا از تربیت این موجودات، برایمان بیشتر بگوید. امید شایگان، هشت سالی هست که درگیر طوطی ها شده و در این مدت، چهار سال را هم، به فروش این موجودات پرداخته است. یکی، دو تا سایت هم برای آموزش علاقه مندان راه انداخته است تا به آنها آموزش مجازی بدهد.
امید شایگان، سال ها پیش و از روی علاقه، شروع کرد به کار کردن روی طوطی ها و اطلاعات ریز و درشت دنیای آنها را درآوردن. بعدها یک سایت هم برای خودش راه انداخت که مرجع اطلاع رسانی به علاقه مندان این پرنده باهوش شد. وقتی هم که دید همه دارند از این علاقه اش استقبال می کنند، با خودش فکر کرد که بهتر است کسب و کارش را هم به طوطی ها ربط بدهد؛ و شد فروشنده و تربیت کننده طوطی های مختلف، «درست است که کارم این است اما علاقه زیادی ندارم که با پول خرید و فروش این پرنده ها امرار معاش کنم. وقتی که به خاطر کارم، با مرگ و میر این پرنده های باهوش رو به رو می شوم، خیلی ناراحت می شوم». می گوید که طوطی، ذاتاً موجودی وحشی است، ولی اگر زمانی مناسب صرف سر و کله زدن با آن شود، ارتباط برقرار می کند. حرف هایمان به «انیمال درمانی» یا درمان از طریق حیوانات مختلف، مثل همین طوطی می کشد که به نوعی، شاید بتواند خلأ عاطفی آنهایی را که مشکل دارند پر کند.

پانسیون طوطی ها

امید، فکر می کند که نگهداری از طوطی ها، جالب تر از حیوانات دیگری است که تازگی ها مد شده؛ حیواناتی مثل سگ، گربه، جوجه اردک و جوجه های ماشینی مختلف. طوطی ها مثل سگ ها و گربه ها نیستند که نژاد اصیل و غیر اصیل داشته باشند، «تمامشان هوش و استعداد دارند». آنها از دو راه قانونی و قاچاق وارد ایران می شوند و به دست مردم می رسند. بعد از رسیدن طوطی ها به دست امید، او آنها را در اتاقی از خانه شان قرنطینه می کند. خانه آنها، ویلایی است و حیاطی هم دارد و قسمتی را هم به پانسیون اختصاص داده است. پانسیون؟ «صاحبان طوطی ها که به مسافرت می روند، آنها را پیش من می گذارند تا از آنها مراقبت کنم. همین عیدی که گذشت، کلی طوطی در پانسیونمان نگه داشته بودیم چون خیلی از صاحبانشان به سفر رفته بودند». قرنطینه کردن از این قرار است که منقار کج ها را، توی اتاق خاصی می گذارد و با مولتی ویتامین و دارو و انگل درمانی، سر حالشان می آورد تا مشکل خاصی نداشته باشند. مهم ترین کار قرنطینه اش هم همین انگل درمانی است، «یک ویروس، می تواند ما را بیچاره کند و کلی ضرر بزند».

اول اعتماد، بعد ارتباط

«بعد از قرنطینه، با خیال راحت برای فروش می بریم به فروشگاه»، پس تربیت چه می شود؟ مثل اینکه آنها تربیت طوطی ها را به عهده نمی گیرند و اساساً چنین تصوری کمی اشتباه است. خریداران، طوطی ها را در سن پایین می خرند و به خانه می برند و تحت نظر مشاوران پرورش طوطی، بزرگشان می کنند؛ انگار که عضوری از خانواده آنها باشند و انگار که این کار را می کنند که عادت کنند و عضوی از خانواده شان می شوند. امید می گوید که«مثل سگ و گربه نیست که ببریم و چند وقتی مراقبت کنیم و تربیت بشوند. کلاً با هم فرق دارند و این فرق، به خاطر باهوش بودنشان است». ضمن اینکه مردم، عاشق این هستند که طوطی ها را، خودشان تربیت کنند. برای تربیت طوطی ها هم، حسابی باید وقت گذاشت و با یکی، دو هفته کار راه نمی افتد، «اول باید غذاهای خوشمزه به آنها بدهید، دفعه های اول از دست شما غذا نمی خورند، کنار می زنند و قهر می کنند و … وقتی که به شما اعتماد کردند، تازه شروع می کنند به ارتباط برقرار کردن». کسانی که از آنها طوطی خریداری می کنند، قبلش از طریق سایتشان، با آنها آشنا شده اند. در بیشتر مواقع این اتفاق می افتد. وقتی که به سایت مراجعه می کنند، اطلاعات زیادی از طوطی ها به دست می آورند و به خاطر همین، کار امید راحت تر می شود. هر جایی هم که به مشکل برخورد کنند، یا حضوراً یا تلفنی، با او مشاوره می کنند تا خیالشان راحت شود.این موجودات حساس

بیشترین مشکلی که مشتریان امیر با آن رو به رو هستند، پر کنی طوطی هاست. به علت های مختلف، طوطی ها ناگهان شروع می کنند به کندن پرهای خودشان. آنها با این کار، می خواهند با صاحبانشان حرف بزنند،«شاید چوبی که طوطی ها روی آن نشسته اند، نامناسب است، یا قفس اذیتشان می کند، یا کسی دارد اذیتشان می کند. یک جورهایی با این کار خودخوری می کنند». طوطی ها بیش از حد حساسند و باید حواس تربیت کنندگان، به این حساسیت بالای آنها باشد. برای رفع عارضه پر کنی طوطی ها، باید علتش را پیدا کرد یا اینکه از داروهای خاص استفاده کرد.آینه های بد

به طوطی ها نباید واکسن زده شود و این، نکته مهمی است که تربیت کنندگان و صاحبان آنها، باید بدانند؛ «آنها مثل سگ و گربه نیستند که هر چند وقت یک دفعه، نیاز به واکسن داشته باشند. ضمناً در کنار کبوتر و مرغ و خروس و حیوانات دیگر هم نباید نگهداری شوند».
وقتی یک طوطی روی دست یک نفر قرار می گیرد، به اندازه کافی استرس می گیرد، چه برسد به اینکه سوزنی برای زدن واکسن هم وارد بدنش شود، «هزاران مورد بوده که واکسن زده اند و طوطی مرده یا عصبی شده و برایش مشکل پیش آمده». حتی بعضی از پرنده فروش ها هم موقع فروش طوطی، یکی، دو تایی واکسن به او می زنند که از نظر امید، این کار، درست نیست. حرف هایمان به سخنگو کردن طوطی ها می کشد، «آنها وقتی که وارد محیطی غریبه می شوند، می ترسند. وقتی که عادت می کنند و ترسشان می ریزد، شروع می کنند به برقرار کردن ارتباط با محیط اطرافشان. برای این کار هم از قدرت تقلید صدا استفاده می کنند. وقتی که صدایی تقلید می کنند و با تشویق اطرافیان رو به رو می شوند، بیشتر به فکر انجام این کار می افتند.»
استفاده از آینه هم برای این کار، چندان جالب نیست. طوطی ها وقتی که همدیگر را می بینند، برای نشان دادن ابراز علاقه، غذایی را که خورده اند، بالا می آورند و به طوطی مورد نظر می دهند. وقتی که مقابل آینه قرار می گیرند، به هوای اینکه پای یک طوطی دیگر در میان است، این کار را می کنند چون پای یک طوطی دیگر در میان نیست، تعادل اسیدهای معده آنها به هم می خورد چون در مقابل غذایی که بالا می آورند، غذایی از طوطی دیگری تحویل نمی گیرند. آینه، این خطر را هم برای طوطی ایجاد می کند که به جای ارتباط با شما، عاشق آینه شود.
منابع:همشهری سر نخ، شماره 45

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید